Jump to content

Kikkertsikte til jakt og langhold


Knarps

Recommended Posts

Har sett på Vector Continental Tac FFP MIL 3-18x50. 
Er det noen som har erfaring med denne evt. noe annet jeg burde skjekke ut. 
 

Er kikkert med FFP og MIL bra til jakt og langhold? Og hvordan er 3-18 zoom, brude jeg ha mer eller mindre?

 

jeg er relativt ny innenfor temaet. Denne kikkerten var i mitt hode et bra valg.

 

JL

Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen til forumet.

FFP og MIL er det du skal ha. Drit i både SFP og MOA til langhold, drit i MOA til jakt også. SFP har ikke så mye å si med vanlige jaktretikler på jaktrifler.

3-18 er for øvrig forstørrelsen. "Zoom" er forholdet mellom minste og største forstørrelse, ergo har et kikkertsikte med forstørrelse 3-18x en zoom på 6 (18/3=6).

 

Ole

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke brukt den konkrete modellen. Men jeg har nylig kjøpt en Vector Continental 2-12x50. Jeg er veldig fornøyd med denne kikkerten, som jeg opplever har en veldig god optikk til prisen. Jeg har ikke testet repeterbarhet i justering, og slikt. Men jeg ville ikke vært bekymret for å prøve kikkerten du nevner. Faktisk har jeg begynt å lure på en, selv. Men den er jo litt tung og klumpete på et jaktvåpen..... Noen kompromisser blir det gjerne, hvis man vil ha jakt/langholdkombo 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet du stiller har vel vært diskutert i minst ørten tråder her inne. Om du søker litt rundt vil du kunne finne mye om dette temaet.

Jeg heller mot foskjellige sikter for langhold og jakt. Ett for alt blir i overkant mye kompromiss, iaf om jakta ikke kun går ut på postering i åpne landskap.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...