Jump to content

Hund til rådyr/hjort


Knall og fall

Recommended Posts

Hei. På utkikk etter ny rådyrbikkje. He langstrakt terreng på 5-6 tusen mål. Og 2 lapper på 500mål. He jämt til elgjakta og ein petit basset på 9år. Så tanken er og overlappe. Vi helst ha ein som kun jagar rådyr/hjort sjølv om ein ikkje kan få i pose og sekk. Dårlig søk i basseten og påhengligheit på rundt 1t. Dårlig søk gjør at ein må gå mykje mæ ho, og støkker ofte ut dyra så dei ikkje rekker og begynne og ture føre ho slipper dei. Derfor ønsker eg rasen med best utgangspunkt mtp. Søk. Og den som æ lettest og prege på rådyr. Då basseten foretrekker Hare.

Rådyrtettheten varierer veldig frå år til år.

Link to comment
Share on other sites

Tenker du bør vurdere en drever. Da skulle du også få en hund som henger godt på.... At basseten din foretrekker hare må vel bero på tilfeldigheter, da rådyr har kraftigere vitring. Men om det er dårlig med ferske rådyrspor, vil nok også dreveren gå på hare. Uansett rasevalg er det lurt at hunden har opplevd en del rådyrloser med påfølgende fall før du ev. skyter hare for den. Jeg har for øvrig hatt dachs (strihår) med moderat søk, og som etter hvert utviklet en nærmest ekstrem tilbøyelighet til å henge på. Den gikk også på hare. Men dachs har sine begrensninger mht. høy undervegetasjon og snødybde.

Edited by Sølvrev
Presisering.
Link to comment
Share on other sites

Eneste hunden jeg har syns det var skikkelig gøy jakte rådyr med er en Wachtelhund. 

 

Kun los når han har dyr rett foran seg. Driver på i 4-5 min. Slipper dyret. Tar ut nytt dyr med nye 4-5 min med skikkelig action. Da vet man at når det er los så skjer det noe. Men mulig det er best med den type hund i terreng som vi har. Stort terreng, men mange "småterreng" grunnet bratte fjell. 

 

Har ikke vært med å jakta så mye hjort med den, men det har funka bra det lille jeg har vært med. 

 

Men de er kanskje ikke de letteste å dressere, ganske hard i nøtta. 

Edited by FreeSkier
Skriveleif
Link to comment
Share on other sites

Jeg har lite erfaring med hund, mest kompis sin Wachtel. Men når jeg er hundefører med den så holder han seg somregel innenfor ca 100m rundt meg. Noen ganger litt lenger, men kommer innom meg jevnlig. 

 

Etter å ha tatt ut dyr å sluppet de igjen drar han i retning hundefører igjen, gjerne på baksporet. Om han finner dyr på veien tilbake drar han ut igjen. Om ikke går han tilbake til hundefører å holder seg rundt han igjen til evt. neste uttak. 

 

Regner med @ladebenkenhar mer erfaring og bedre svar 🙂

Link to comment
Share on other sites

Du oppsumerer det godt, men det er stor forskjell fra hund til hund, både hva gjelder avl og innjaging/dressur. Min er litt har litt fuglhundpreg på søket, altså han ønsker å være litt i forkant og utslagene styrer jeg mye med gåhastighet. Min har utslag på ca 200meter, som er nok i bratte fjellsider, er det ikke noe av interesse er han jevnlig innom før nytt utslag.  
 

Det meste fungerer, og forskjellige raser har forskjellige fordeler. I vårt terreng brukte en godt trent dachs over 1 t på å søke av ett område min Wachtel bruker 5-6 minutter på. 
 

wachtel er actionpreget jakt med hyppige omposteringer. Utenom jakt er Wachtel hunder skikkelige gledes spredere, men de er skikkelige jaktidioter og krever en konsekvent eier for å ha kontroll. Rimelig tøffe i knollen.
 

Fordelen med dachs er roligere tempo og bedre skuddmuligheter når dyra først kommer på post.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Arox skrev (På 29.11.2022 den 23.01):

har jaktet en del med basset fauve i fjor og i år, de 2 hundene jeg har jaktet med har bra søk å henger på bra, rundt 3 timer, turer fint også...blir nok en fauve når jeg skal ha meg rådyrhund neste gang

Er du faens hakke gal?!? Fauven min jager i over 7 km/t og henger på til sola går ned. Aldri igjen!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...