Jump to content

Hvordan borre nye hull i våpenskap


Scotchteip

Recommended Posts

Jeg har kjøpt meg et nytt Raufoss Basic-våpenskap. Steg to er forankre skapet i veggen, men da våpenskapets bakvegg ikke er borret fra fabrikk settes mine praktiske ferdigheter på prøve. Tross sivilingeniørgraden stiller jeg meg undrende til hvordan jeg skal gå frem for å borre nye hull. Er det tilstrekkelig med en batteridrevet drill med metallbor og "gønne på", eller trenger jeg mer spesialutstyr og/eller kompetanse?

 

Settes pris på svar :)

Link to comment
Share on other sites

En god batteridrill, og skarpt bor, kanskje med tynt bor først, og endelig diameter etterpå om det er tykt stål. Olje etterhvert og pause om det blir for varmt.
Med rett utstyr er ikke det der noe problem. Skarpt bor, av en viss kvalitet er nok nøkkelen.

Evt kan en jo skyte hull ;)

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Scotchteip said:

Tross sivilingeniørgraden stiller jeg meg undrende til hvordan jeg skal gå frem for å borre nye hull.

Nå må du ikke underbygge myten om at teoretikere ikke er i stand til å tilnærme seg praktisk arbeid😏

Youtube har alltid (nesten) svaret du leter etter;

 

 

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Stort sett alle batteridriller duger til æ bore noen få hull i stål.

Nok press på boret er viktig for å få nok spon/kjøling. Jeg bruker aldri olje på så små og få hull, men det er en smakssak. Bare unngå å kjøpe et billig sett med bor fra Biltema, så går nok dette meget bra.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nå kom jeg til å huske følgende historie fra en bedrift som ville holde litt leven med en nyansatt, og lot en arbeidsformann ta i mot denne:

 

- "Hei og velkommen til oss! Du kan starte med å feie gulvet ute på lageret".

- "Men jeg er jo sivilingeniør!?"

- "Det gjør ingen ting. Vi skal vise deg hvordan du gjør det!"

 

Nå vel, spøk til side. Jeg tror TS har fått de nødvendige rådene, men det forbauser meg litt at skapet ikke ble levert med ferdigborede hull.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Generelt gjelder vel at på området slip, skjær, kapp og bor er det dårlig økonomi (samt plunder) å gå for billige produkter, selv på hobbynivå. Gjorde et forsøk med 125 mm kappskiver fra Biltema opp mot et proffmerke (husker ikke fabrikat), for noe tid siden. Mener å huske at proffskiva hadde levetid på treogeihalv BT skive, så "dyrest" var vinner på både arbeidstid og økonomi.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@fredrikoDet korte svaret er nei. Det litt lengre svaret er at det er greit om produsent angir at det er lov å bore ekstra hull. Noe de ikke gjør, så langt jeg har kunnet observere.

Så kan vi komme oss ned på bakken og stille spørsmålet; blir skapet svekket (les; lettere å bryte opp) om vi borer et par ekstra festehull på baksiden (mot vegg). Svaret på det er for alle praktiske formål, nei. Vil en få trøbbel med "loven" om en lager ekstra festehull på baksiden. Svaret på det er også for alle praktiske formål, nei. ( Så fremt ikke hullet beviselig ble laget av deg og beviselig gjorde skapet lettere å bryte seg inn i. Noe som aldri vil være tilfelle).

M67 har vel gitt fasiten.

Edited by vavlo
Link to comment
Share on other sites

Scotchteip skrev (17 timer siden):

Takk for gode innspill, folkens. Da skal jeg gi det et forsøk

 

I manualen til skapet er følgende skrevet: "...Man står fritt til å borre tilpassede hull til forankring i gulv og bakvegg". Kan vel ikke få et klarere ja enn det :)

Det burde stått i manualen til alle våpenskap. Da hadde vi sluppet dette stadig tilbakevendende spørsmålet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

vass skrev (2 minutter siden):

 

Nå er jeg nysgjerrig, men er de to hullene eneste forankring du skal bruke? Er det ikke spesifisert krav fra produsent vedrørende festeelementenes dimensjoner? 

 

Jeg spurte PSSO hvordan skapet mitt skulle festes for at FG godkjenninga skulle gjelde, da fikk jeg til svar "skapet skal forankres med minimum 150kg uttrekks kraft" 

dvs at det var det samme hvor mangen bolter jeg brukte så lenge jeg var over minimum på uttreks kraft. 

og i manualen til skapet mitt står det spesifisert for montering i trevegg "Franske treskruer med dimensjon Ø12 x100mm lengde.

Link to comment
Share on other sites

Når våpenskapet skal skrues fast, må ein huske på at inni golv og vegger går de rør og ledninger, sånt som kan gløymes når ein styrer på som verst🙂.

Når eg borer litt større hull i stål bruker eg forbor og vatn til kjøling. 

Edited by brisen
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...