Jump to content

Drilling med alle løpa tilgjengelig via sikring


villmannen

Recommended Posts

  • 4 months later...

Kreighoff er mulig å bestille med begge hagleløp på en avtrekker og rifleløpet på den andre, men mulig det bare er optima og ikke triumf du får det på. Men merkel 96K har også bare en sikring der første pungt er hagle å neste er rifle oppspent på fremste avtrekker og venstre hagleløp på bakre. Liker godt den løsningen selv. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor to avtrekkere når sikringen også fungerer som løpsvelger og oppspenner på 96K? 

Er det kostbart å bygge om til EN avtrekker? 

Kunne tenke meg en 96K ene og alene for løsningen med sikring/oppspenner, men ser ikke poenget med to avtrekkere...

Link to comment
Share on other sites

Kjenner du til Merkel sin K96? 

Du spenner opp hagla når du brekker den på vanlig måte, så sitter sikringen på halsen. Den vipper du lett frem ett hakk og kan avfyre begge hagleskuddene.

Om du heller vil skyte rifla vipper du sikringen enda et hakk frem, det bytter til rifleløpet og spenner opp låsen. Må da være optimalt oppsett om man er på storviltjakt og støkker fugl..? 

Men dette vet jeg ingenting om, skyter ikke hagle og har ikke drilling (enda). Men har støkket så mye fugl på storviltjakt og jeg sterkt vurderer å lære meg å skyte hagle :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er nesten sikker på at @Skaubjønn eier eller har eid en K96.

 

Wintel skrev (8 timer siden):

Hvorfor to avtrekkere når sikringen også fungerer som løpsvelger og oppspenner på 96K? 

Fordi noen også bruker drillinger til rådyrjakt. Når losen kommer kan det hende man spenner opp rifleløpet fordi man tror man får en mulighet på 50 m, men så vinkler dyret og kommer en litt annen vei, slik at det dukker opp på 20 m istedet. Da blir det for treigt å fikle med sikring på kolbehalsen, men raskt nok bare å flytte fingeren til den andre avtrekkeren. 

 

En hagledrilling er ikke noe man kan ved omstilleren stille fra hagle til rifle. Man kan bruke omstimlleren til å velge mellom dobbeltløpet hagle og kombi rifle/hagle.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nr 5 k96 nå.

til trådstarter: dette må du prøve først. K96 er det enkleste og mest intuitive systemet jeg har vært borti, og jeg har hatt mange drillinger. Det er fort å tenke seg til problemer, og jeg kan ikke se at singletrigger ville skapt annet enn krøll. Forsøk den i alle fall før du begynner å bygge den om

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Wintel skrev (På 13.4.2023 den 23.13):

Kjenner du til Merkel sin K96? 

Du spenner opp hagla når du brekker den på vanlig måte, så sitter sikringen på halsen. Den vipper du lett frem ett hakk og kan avfyre begge hagleskuddene.

Om du heller vil skyte rifla vipper du sikringen enda et hakk frem, det bytter til rifleløpet og spenner opp låsen. Må da være optimalt oppsett om man er på storviltjakt og støkker fugl..? 

Men dette vet jeg ingenting om, skyter ikke hagle og har ikke drilling (enda). Men har støkket så mye fugl på storviltjakt og jeg sterkt vurderer å lære meg å skyte hagle :-)

 

Jeg har jaktet endel med hagledrilling tidligere, med to avtrekkere og oppspenner. Det er Litt tungrodd, er min erfaring, og skjøt rifleskudd etter hare mer enn en gang..... 

Solgte hagldrillingen og fikk meg en dobbeltrifledrilling der rifleløpene går på fremre avtrekker i et singeltriggersystem, og haglløpet avfyres med bakre avtrekker. På drivjakt (med slug i haplpipa) har jeg smelt av alle tre lynkjapt. Dette systemet er langt å foretrekke. Man ønsker minst mulig fikling med omstiller osv i jaktsituasjoner og det hele må "sitte i fingra". Man får hagldrillinger med samme oppsett på avtrekkeren, og ville vært mitt valg i en hagledrilling også, men da med rifleløpet på bakre avtrekker.

Liten kommentar om det å lære seg å skyte med hagle. En drilling er ikke ei hagle..... Men kan skyte greit på rådyr med en drilling, men den blir aldri ei fullgod hagle på fugl. Det er et hav av forskjell på hvor godt man skyter hagle med en drilling sammenlignet med ei velbalansert hagle når man er på skytebanen. Forestill deg forskjellen ute i skogen under feltforhold...! 
For min del har jeg skrinlagt planen om hagledrilling til småviltjakta. Er man på harejakt så skal harepus ha en sjanse, og er man på fuglejakt er det en mye bedre løsning med en K95 i sekken - den veier lite, også er den uhyggelig presis. Det trengs på en fugl på langt hold.   

Link to comment
Share on other sites

Kiwi skrev (7 timer siden):

Men kan skyte greit på rådyr med en drilling, men den blir aldri ei fullgod hagle på fugl. Det er et hav av forskjell på hvor godt man skyter hagle med en drilling sammenlignet med ei velbalansert hagle når man er på skytebanen. Forestill deg forskjellen ute i skogen under feltforhold...! 

Nja, på støkkjakt etter rype/hare er jeg enig, jakter man skogsfugl eller hare med hund kan det gå bra, og om man jakter rådyr går det som regel meget bra. Det blir litt urettferdig å sammenligne en drilling med 55 cm piper med ei hagle der pipelengden er 70 cm +, selv om vekta er noenlunde den samme.

 

Jeg har aldri prøvd min 96K på leirduebanen (i 12/76 og 5,6x52R er den tung som et spett!), men med en tidligere Diamond kombi (60 cm pipe) påmontert Swarovski 1,25-4x24 med CD-I retikkel skjøt jeg faktisk bedre på leirduebanen enn med den vanlige jakthagla (Sauer&Sohn mod. 8 med 70 cm piper).

 

Edit: Og jeg er, som flere andre her, svært begeistret for Merkel-løsningen med vanlig sikring for hagle-løpene, og der denne må skyves et lengre steg fram/tilbake for å spenne opp/ned rifle-løpet som da går av på fremste avtrekker. Etter min mening en enkel, intuitiv og ikke minst sikker løsning.

Edited by Sølvrev
Presisering.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...