Jump to content

Jaktfall.no slenger seg på "svindelen"


MatsPelle

Recommended Posts

Det er jo ingen bombe at bedrifter presser opp prisene rett før, for så å gi "tilbud"... Likevel så kan det være greit å minne seg selv på at "tilbud" kanskje ikke er tilbud...

Eksempel på vortex razor HD gen II 3-18x50 ebr 7c

image.png.39e022a244a3b880514ad0907d668884.pngimage.png

Eller storebroren 4,5 - 27 x 57 som 20.10.22 kosta 29 689kr men nå koster 37 779kr og har supertilbud så du får den til 30 799kr.......

 

Kunne dratt frem mange eksempler, men tenker målet er nådd. Tenk dere om og sjekk litt rundt ❤️ 

Edited by MatsPelle
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Kennethj skrev (5 minutter siden):

Her har vi alle et ansvar for å ikke bruke slike sjapper.

Akkurat det jeg også tenkte. 

Har full forståelse for at en bedrift ønsker å selge mest mulig, men dette jo ett tillitsproblem.

En mye bedre løsning måtte ha vært å skrive "vi har ikke black week, vi presser prisene hele året" og ikke gitt noe mer tilbud. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tilbudene i år har jevnt over vært litt mindre gode enn jeg hadde håpet på (drømt om). Endte med å kjøpe 0 i år for første gang, ikke bare av skyterelatert produkter, men alt. Skjønner at jeg trolig forventer for mye, de fleste bedrifter har økte kostnader, og de fleste privatpersoner har mindre penger enn tidligere år.

Hadde planlagt å bruke 30-60.000 avhengig av hva hvor god tilbudene var

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nå er jo mye av jakta over, og de fleste av oss har hvertfall kjøpt det vi trenger for denne jaktsesongen. Da burde jo forretningene hatt "sesongsalg" på varer som sannsynligvis ikke blir solgt før det stunder til neste jaktsesong, - men, nei.

 

Og logikken er jo klar (prisene er bare tenkte eksempler):

 

Ei forretning har inne ei Blaser-rifle til normal pris 50.000,-. De vurderer å selge den for 40.000,-, for å frigjøre kapital, og slippe å se på den hele vinteren og våren. Det vil sannsynligvis være over "inntakskost".

 

Men så kommer dette USA-ianske påfunnet med "Blakke dager". Og man bruker 5.000,- på reklame, som påstår at før-prisen var 60.000,-, og rifla blir deretter solgt for 50.000,-. Forretningen har dermed fått 5.000,- mer enn de ville fått, ved et normalt sesongsalg, og en-eller-annen lykkelig, nyslått Blaser-eier tror h*n har gjort et godt kjøp.

 

Snipp, snapp, snute - eventyret er ute, og så "lever de lykkelig, alle sine dager".

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (1 time siden):

  -  verden vil bedras!

 

Og det kan jo se ut til at folk går inn for å bli lurt! Reklamebransjen og kredittkort-selskapene har hvertfall gode tider, når folk biter på "tilbud" som i virkeligheten er til dels grov økning av prisene:

 

https://e24.no/naeringsliv/i/7K7G3v/stormberg-tilbud-var-600-kroner-billigere-halvannen-uke-foer-black-week

 

Jeg har, heldigvis, sjelden overvært disse tilfellene av hektisk kjøps-massepsykose, som inntrer etter at reklamebransjen regelmessig har hjernevasket store deler av den ellers påståtte tilnærmelsesvis normale norske befolkningen. De som bruker vold og makt i køen for å kjøpe et produkt de har mange tilsvarende av liggende ubrukt heime, bør hvertfall ikke sette seg på sin høye hest, og foraktelig kritisere at russere biter på propagandan til Putin.

 

Som gammel miljøverner er det virkelig (ja, ordet er rett valgt) sørgelig å se at den rådende religionen,  forbrukssamfunnet, får folk til å kjøpe ting de ikke har bruk for:

 

https://www.tronderdebatt.no/black-week-nuller-ut-det-meste-av-norges-klimakutt/o/5-122-58928

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Gikk på en smell da jeg var i markedet på en ny rifle i .308 :P .   Iflg prisjakt har jeg spart 1000,- ned hos samme forhandler, og 6-7 tusen hos andre forhandlere.

 

Men vet ikke om det er en utgående modell/ lite attraktiv men for meg er den perfekt.

Edited by petrol
edit
Link to comment
Share on other sites

Og siden vi nå er på vei OT, men likevel innenfor Black Week/Black Friday-konteksten: Jeg leste et annet sted at det var Asplan Viak som hadde gjort analysen av hva dette merforbruket kan ha å si for klimakuttene. Der hadde de, riktig nok med mange antagelser og forenklinger, kommet fram til at den økte handelen representerer et CO2-utslipp på 14 gram pr. krone.

 

Nå er det vel også sånn at en del av det mange utsetter å kjøpe til denne "tilbudsperioden" er mer eller mindre nødvendighetsartikler som de ellers ville kjøpt andre tider av året? Men at mange kjøper ting de ikke har bruk for er bare trist. Og jeg blir også lei meg over å se hvor kynisk store deler av handelsstanden opptrer, og hvor lettlurte konsumentene er.

 

Edit: Hørte et innslag på NRK lokalsendingen i dag, der en 5-barnsmor med handleliste på ca. 30 varer forklarte hvor viktig dette tilbudet er for henne. Vi får håpe hun gjorde noen virkelig gode kjøp.

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg sitter helt greit i det men nå greier jeg ikke bruke penger på ting jeg egentlig ikke trenger når det viser seg at det er 120000 unger som lever under EU's fattigdomsgrense i Norge. I år går mitt Black Friday-budsjett til Fattighuset i Oslo.

 

Hvordan vi har greid å få det slik i landet er utrolig med tanke på resursene og den egentlige rikdommen vi har i Norge.

At unger og ressurssvake skal gå sultne og kalde i Norge i 2022 er en skam.

 

Offentlig sløsing i Norge er enorm dessverre og det er ungene og de ressurssvake det går utover. 

 

 

  • Like 28
Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, Torf said:

Jeg sitter helt greit i det men nå greier jeg ikke bruke penger på ting jeg egentlig ikke trenger når det viser seg at det er 120000 unger som lever under EU's fattigdomsgrense i Norge. I år går mitt Black Friday-budsjett til Fattighuset i Oslo.

 

Hvordan vi har greid å få det slik i landet er utrolig med tanke på resursene og den egentlige rikdommen vi har i Norge.

At unger og ressurssvake skal gå sultne og kalde i Norge i 2022 er en skam.

 

Offentlig sløsing i Norge er enorm dessverre og det er ungene og de ressurssvake det går utover. 

 

 

Dette er muligens det beste jeg har lest på et forum noensinne.

Link to comment
Share on other sites

aps skrev (9 timer siden):

Tilbudene i år har jevnt over vært litt mindre gode enn jeg hadde håpet på (drømt om). Endte med å kjøpe 0 i år for første gang, ikke bare av skyterelatert produkter, men alt. Skjønner at jeg trolig forventer for mye, de fleste bedrifter har økte kostnader, og de fleste privatpersoner har mindre penger enn tidligere år.

Hadde planlagt å bruke 30-60.000 avhengig av hva hvor god tilbudene var

Ganske bra tilbud, da, når du sparer 30-60.000. :P

Link to comment
Share on other sites

Så hjertens enig i mye av det som skrives over her.
Det blir ikke kjøpt en eneste ting på BF/BW, luringen er så åpenlys hos mange at det er nesten kvalmt.

(Er i markedet for ny pistol til finfelt, men stresser ikke da jeg så langt ikke har sett  hverken PVAS, J&F, Intersport Bogstadveien, eller andre av de store har nye aktuelle pistoler til BF/BW tilbudspris).

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Torf said:

Hvordan vi har greid å få det slik i landet er utrolig med tanke på resursene og den egentlige rikdommen vi har i Norge.

At unger og ressurssvake skal gå sultne og kalde i Norge i 2022 er en skam.

 

Veldig enig! Vi vil vel ikke ha det slik? Anbefaler de som kan å gi en slant til noen som trenger det. For mange sitter det fryktelig langt inne å "nedverdige" seg til å be om hjelp. Sulter og fryser heller enn å gå på "fattigkassa". Jeg og kona har pleid å gi litt her: https://kirkensbymisjon.no/glede/

Jeg hjalp også en perifer kompis nylig, som hadde det vanskelig. Det var heller ikke så lett å finne en måte å spørre om han ville ta imot hjelp. Jeg tok sjansen, og han var heldigvis åpen for det. Så da sendte jeg over noen lapper på Vipps. Det betydde ikke så mye for meg, men veldig mye for han. Verdt hver krone. En annen kompis som driver eget firma og gjør det bra, var ikke snauere enn at han tok strømregninga hans den måneden.

 

On topic: Skytterlinken har bra rabatter i dag. F.eks 20% på Element Optics https://skytterlinken.no/element-optics-6-24x50-sfp Ikke noe lureri heller. Jeg har sett på disse lenge.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en allergi- og hundehårstøvsuger på Elkjøp, eller Elgiganten som det heter her. Det var et planlagt kjøp så jeg fulgte med en stund før de begynte å justere prisene. Sparte SEK 1,200.

 

Jogger litt og har problemer med akillessenen på venstre fot. Har fått tips på en del sko som er bra mot slike plager. Har gavekort på Intersport så jeg tenkte å handle derifra under Black week, men jeg ble så sur at jeg ikke gidda. De har mange ulike modeller på 25%, også modeller som er flere generasjoner gamle som nå har førpris som de hadde da de kom ut. De er betydelig mye dyrere enn før Black Week. 

 

Forstår forresten ikke hvordan det skal hjelpe "fattige" at jeg unnlater å handle det som har vært planlagt lenge på de svarte dagene. Har spart noen tusenlapper på det. Julegaver, støvsuger, klær osv.

 

Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (På 25.11.2022 den 17.34):

Jeg sitter helt greit i det men nå greier jeg ikke bruke penger på ting jeg egentlig ikke trenger når det viser seg at det er 120000 unger som lever under EU's fattigdomsgrense i Norge. I år går mitt Black Friday-budsjett til Fattighuset i Oslo.

 

Hvordan vi har greid å få det slik i landet er utrolig med tanke på resursene og den egentlige rikdommen vi har i Norge.

At unger og ressurssvake skal gå sultne og kalde i Norge i 2022 er en skam.

 

Offentlig sløsing i Norge er enorm dessverre og det er ungene og de ressurssvake det går utover. 

 

 

 

Her er det noe som skurrer.

Hvis mer enn 10 % av ungene lever under fattigdomsgrensen i et land nesten uten arbeidsledighet så er det nok foreldrenes sløsing som er det store problemet.

(Eller så har EU satt en feilaktig fattigdomsgrense.)

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Hva er det som skurrer? 
 

10% av barn i Norge lever i hjem som har inntekter under 60% av medianinntekten. 
 

Det har ikke noe med foreldrenes sløsing.

 

Edit: årsakene kan være mange: 

-arbeidsløshet 

-sykdom 

-dårlig betalte jobber i kombinasjon med deltid. 
-innvandrere som har vanskelig for å få jobb 

 

Jeg synes det er helt forferdelig.

Edited by ladebenken
  • Like 3
  • Thanks 5
Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (11 minutter siden):

Og siden denne fattigdomsgrensa er satt til å være en viss % av median inntekt vill denne fattigdommen aldri forsvinne.

Jo, om den som tjener dårligst, tjener akkurat 60% av medianinntekten.

 

Men mange må tjene dårligere enn både gjennomsnittet og medianen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Haavard skrev (4 timer siden):

 

Her er det noe som skurrer.

Hvis mer enn 10 % av ungene lever under fattigdomsgrensen i et land nesten uten arbeidsledighet så er det nok foreldrenes sløsing som er det store problemet.

(Eller så har EU satt en feilaktig fattigdomsgrense.)

 

En enslig forsørger i vanlig jobb har garantert ikke noe å sløse bort. 

 

Edit: fornøyd Amatør?

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (41 minutter siden):

Ja det er helt jævlig.

 

Og siden denne fattigdomsgrensa er satt til å være en viss % av median inntekt vill denne fattigdommen aldri forsvinne.

Da er jo fattigdom relativt. Om man ikke skal bruke x-antall % av median, hvordan skal man da måle den? Og hvordan skal man få bukt med fattigdom? 

Link to comment
Share on other sites

I en hønsegård finns det alltid en hakkekylling og i et samfunn vil det alltid finnes noen fattige, men at det skulle være mer enn 10 % fattige i Norge? 

Glem det! Dere hører vel selv hvor befengt det låter? 

Det å tjene dårligere enn naboen er ikke det samme som å være fattig... 

Link to comment
Share on other sites

Fattige i Norge har iPhone 8 og ikke 13.

For 200 år siden var 99% lutfattige i Norge - som de har vært siden landet ble befolket.

Levestandarden i Afrika sør for Sahara ligger i dag på samme nivå som Portugal på 60-tallet. Fattigdommen er snart utryddet, kanskje derfor det er så mye fokus på klima for tiden...

 

Link to comment
Share on other sites

Haavard skrev (7 timer siden):

 

Det å tjene dårligere enn naboen er ikke det samme som å være fattig... 

 

Akkurat nå nærmer vi oss jul og fokus er på de som ikke har råd til mat og strøm, noe som uansett grunn til at en havnet der må være helt jævlig. Enda jævligere-de fleste av disse har like dårlig råd hele året men da bryr vi andre oss lite..

 

Men norske media har også stadig reportasjer om "Line" eller "Arne" som er så fattige at de ikke har råd til å reise på ferie.

Fattigdom er relativt.

 

Liten observasjon, en stor andel av de selverklærte fattige har råd til tobakksvarer..

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Haavard said:

 

Her er det noe som skurrer.

Hvis mer enn 10 % av ungene lever under fattigdomsgrensen i et land nesten uten arbeidsledighet så er det nok foreldrenes sløsing som er det store problemet.

(Eller så har EU satt en feilaktig fattigdomsgrense.)

 

10 hours ago, Haavard said:

I en hønsegård finns det alltid en hakkekylling og i et samfunn vil det alltid finnes noen fattige, men at det skulle være mer enn 10 % fattige i Norge? 

Glem det! Dere hører vel selv hvor befengt det låter? 

Det å tjene dårligere enn naboen er ikke det samme som å være fattig... 

 

At ti prosent av barn i Norge lever under fattigdomsgrensen betyr ikke at ti prosent av befolkningen er fattige.

Alt tyder på at det på ingen måte er slik, vi har relativt mange DINKs (Double Income No Kids) i Norge også. I tillegg har vi en del enslige som har det helt ålreit, faktisk bor ca 18,8% av befolkningen alene i sin husstand. Gjennomsnittshusstanden er 2,13 personer og det bor barn i kun 25% av norges ca 2,5 millioner husstander.

Av familier med barn er ca 69% det vi kaller en kjernefamilie mens ca 19,5% er mor/far med barn. Ca 10,9% er familier med særkullsbarn.

 

Når det gjelder fattige barn er det grunn til å tro at mange av disse lever i en familie med kun en forsørger. Det kan også tenkes at barn av uføre oftere enn andre lever i det som er definert som fattigdom.

 

Prøv å sette deg inn i tallene så blir det ikke helt usannsynlig at 10% av norske barn lever i fattigdom. Fattigdom betyr ikke at man er på et eksistensminimum heller, det betyr bare at man er fattig.

https://www.ssb.no/befolkning/barn-familier-og-husholdninger/statistikk/familier-og-husholdninger/artikler/na-bor-over-1-million-nordmenn-alene

Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (3 timer siden):

Enda jævligere-de fleste av disse har like dårlig råd hele året men da bryr vi andre oss lite..

Forskjeller i levestandard blir ekstra synlig rundt de store høytidene, og rundt sommerferien. Særlig blant folk som har barn i skolealder, da barn kan være råe til å gjøre sammenligninger i vennekretsen: Hvor mange/dyre gaver fikk du, og hvor skal dere på ferie i år? 

 

Det er svært alvorlig om folk i Norge ikke har råd til mat eller strøm, uansett årsak og uansett årstid! Vi må ha et velferdssystem som fanger opp disse. Og så bør vi andre se litt kritisk på vårt eget forbruk, uansett årstid men kanskje særlig i forbindelse med julefeiringen! 

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (1 time siden):

Tipping og tobakk blir det alltid ei råd med sier en av samboerens venninner som jobber i NAV-systemet.

Hun la til noe om katter og bikkjer også.

 

En viss stereotype er det sikkert i det.

Slutt med dette. Nå sparker du nedover, og pisser på folk samtidig som de ligger nede. Samtidig som du til og med siterer..."NAV-kilder"... Enkelte (mange) har det faktisk vanskelig, og av ulike grunner sliter.

 

Utidig av deg - slutt med dette, vis heller respekt for andre.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er en fin og viktig diskusjon som foregår i denne tråden. Ting går i feil retning, og det er en konsekvens av politikk som er ført og beslutninger som er tatt. Man skal være forsiktig med å sette folk opp mot hverandre, men det er dessverre ikke mulig å komme unna hvis man ønsker å komme til bunns i dette:

 

Hvorfor er det så mange som sliter økonomisk i Norge?

  • Det økonomiske idealet i Norge er kjernefamilien med 2 inntekter. Dette er en svært effektiv og rasjonell måte å leve på, i motsetning til de fleste andre konstellasjonene som tvinger seg fram i lys av feminisme, toleranse og inkludering. 
  • Norge har også hatt en stor innvandring med folk som ikke fungerer i vårt land, da med tanke på å være en økonomisk plussfaktor. Dette styrer minstesatsene til staten, som også rammer Ola og Kari.
  • Norge har innrettet seg på billig arbeidskraft fra utlandet gjennom EØS avtalen. Så har vi vært så generøse å sendt Norske folk som hadde passet i disse jobbene på NAV -en av flere fattigdomsfeller.
  • Før var det sånn at du var din egen lykkes smed, og din økonomi var en konsekvens av dine beslutninger. Slik er det ennå, men politikere og samfunn forteller deg noe annet. Mange tror at det er staten og felleskapet som plukker opp regningene dine. 
  • Å sikre seg selv som arbeidstager med god kompetanse i trygge jobber, har jeg inntrykk av ikke lenger er noe mål for mange. Mange tar tulleutdannelser for å få tullejobber som aldri gir avkastning til å betjene huslån og betale for ferien man drømmer om.

Vi så det under pandemien, og vi ser det nå med den store inflasjonen. Den norske befolkingen vet ikke om noe annet enn å sveve på en rosa sky, helt til den fæle virkeligheten treffer oss. 

 

Så da blir spørsmålet, hvem tar regningen?

  • Arbeidstakerne. Som har tatt studielån og utdannelse og stått opp om morran for å få samfunnet til å gå rundt?
  • Næringslivet. Som skal sikre velstand og gode arbeidsplasser inn i fremtiden?
  • Oljefondet. Som presser rentene oppover og skaper prisvekst?
  • Hver enkelt av oss som må betale det det koster å leve i et velfungerende samfunn, til tross for at kostnadene er høyere enn det mange klarer å betjene?

Har AS Norge blitt et monster som har frikjøpt de samfunnsøkonomiske tyngdelovene med oljepenger? Ja, jeg tror det, og det kommer til å komme korreksjoner som blir stygge. De som har tatt riktige beslutninger gjennom livet kommer til å dra opp stigen etter seg. Igjen sitte en underklasse som vi brukte 500 år på å avskaffe, og 20 år på å reetablere. 

 

  • Like 6
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Luxus Lungemos skrev (1 time siden):

Hvorfor er det så mange som sliter økonomisk i Norge?

 

Du glemte en viktig faktor i opplistingen din - boutgifter.

 

I Gnore har vi subsidiert eiendom, ved skatte- og avgiftssystemet, i flere ti-år. Dette har drevet prisene i været, og ungdom i dag kan hvertfall glemme å bygge hus, hvis de ikke har foreldre som kan gi dem en million i rentefritt lån. Leieprisene har også gått "til himmels" (de som betaler, tenker kanskje helst på et annet sted).

 

Det er en viss forskjell på "by og land". "Hvorfor kommer dere ikke ut i distriktene, når det er så dyrt i sentrale strøk?", spurte kommentator Torill Olsen fra Finnmark (betalingsmur, "Nationen"). Men boligprisene "her ute" drives også opp, ikke minst av at godt bemidlede folk fra "sentrale strøk" kjøper bolighus til fritidsformål.

 

Her er en kommentar til dagens politikk (og til de som mener forfatteren ikke har greie på saken: Han har en periode i Stortingets finanskomité):

 

https://www.tronderdebatt.no/matsentralen-er-et-symbol-pa-politikkens-nederlag/o/5-122-59167

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

I hjembygda mi er det et eldresenter/bosenter for andre pleietrengende som ikke får tak i folk pga at det ikke finnes bomuligheter. Et av problemene er at pensjonister kjøper opp de fleste hus som blir ledige til fritidshus. Elevtallet i skolen er veldig lavt og en av grunnene er at barnefamilier som vil flytte til bygda ikke får bosted. Kommunen nekter å bygge leiligheter siden det er et tapsprosjekt. Det gjør faktisk vondt å se på utviklingen, men jeg er jo skyldig selv siden jeg har flytta.

 

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (1 time siden):

Det er en viss forskjell på "by og land".

 

Det er stor forskjell på by og land, og i mye mer enn bare boligpriser. 

 

Jeg omgås både "vanlige folk" i småby og på bondelandet, og "vanlige folk" fra Oslo Vest. Forskjellene i personlighet, interesser, fremtoning, prioriteter, livssyn og fremtidsutsikter er så store at jeg knapt klarer å finne fellestrekk. Og det er egentlig ingenting som går i byfolkets favør annet enn bruttoinntekt.

 

Edited by Skrueråmuttere
  • Thanks 1
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (1 time siden):

 

Du glemte en viktig faktor i opplistingen din - boutgifter.

 

 

 

Jeg glemte det ikke men det kom ikke fram eksplisitt. Jeg skrev:

Sitat
  • Det økonomiske idealet i Norge er kjernefamilien med 2 inntekter. Dette er en svært effektiv og rasjonell måte å leve på, i motsetning til de fleste andre konstellasjonene som tvinger seg fram i lys av feminisme, toleranse og inkludering. 

 

Jeg opplever at nyetablerte familier får det til å gå rundt, med både blanke biler og fine ferier på programmet. Problemene starter når de ikke vil bo sammen lenger. Da går ikke kabalen opp for mange. Spørsmålet da er om det er skattebetalernes ansvar å sikre dem den levestandarden de er vant med? 

 

Siden du henviser til en gammel SV'er om har sittet i Finanskomiteen i samme slengen vil jeg nevne et par ting som er prøvd ut som god SV politikk og som de fleste skjønner er håpløst.

  • Etterkrigstidens prisregulering på boliger, som opp mot 80 tallet skapte høyrebølgen og Willoch regjeringen. Boliger ble omsatt med den fastsatte prisen, i tillegg en pris som ble forhandlet mellom kjøper og selger. Når noen hadde kjøpt bolig var det alltid snakk om hvor mye man måtte gi under bordet. En av svakhetene til kommunismen er at det tvinger fram en svart økonomi. De som har penger tjener på det, og de som ikke har penger taper.
  • Offentlige oppkjøpt av boliger som tildeles trengende. Det offentlige går inn med skattekroner å kjøper opp bygårder og annen boligmasse. Altså, man krever inn skatter av vanlige folk, og dytter dem inn i boligmarkedet som driver prisene i været. Vanlige folk må betale dobbelt med høye skatter og høyere boligpriser, mens kapitalistene ler hele vegen til banken. 
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

BC.Airn skrev (9 timer siden):

Slutt med dette. Nå sparker du nedover, og pisser på folk samtidig som de ligger nede. Samtidig som du til og med siterer..."NAV-kilder"... Enkelte (mange) har det faktisk vanskelig, og av ulike grunner sliter.

 

Utidig av deg - slutt med dette, vis heller respekt for andre.

 

Jeg har da aldri hevdet at det ikke er mange som har det vanskelig?

 

Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (20 minutter siden):

   -   ingen organiserte skulle tjene mindre enn gjennomsnittet...😉

 

  -  som jo ville vært mulig, hvis alle UORGANISERTE ble lønnet vesentlig under de organiserte (transportsektoren gjør jo sitt beste for å få dette til, les "Klassekampen"s avsløringer av slaveforholdene).

 

95 % av norske bilister mener jo de kjører "bedre enn gjennomsnittet".

 

Og det bringer oss til forskjellen mellom "gjennomsnitt" og "median":

 

https://finanssans.no/gjennomsnittslønn-i-norge

 

Medianlønn (2021) var altså 46', gjennomsnitt 51'.

 

Det er de høytlønte som drar opp denne forskjellen. Her i Trøndelag er det jo en ungdom, som har den enestående kvalifikasjonen at han er sønn til far sin, og som derfor gjør seg fortjent til ei årslønn på 1,2 milliarder.

 

Jeg var lektor i videregående skole (tilsv. 5 års utdanning/mastergrad) de siste yrkesaktive åra, og ville, i følge statistikken vist over her, fått 52.390 i månedslønn. "Andre lærere" 2.000 mindre, og "grunnskolelærere" ytterligere 2.000 mindre.

 

Hvis vi "transformerer" dagens lønninger til den tida jeg gikk ut av befalsskolen, kunne jeg altså fått 60.690 i månedslønn som fersk sersjant. All utdanningen etterpå ville gjort at jeg gikk vesentlig NED i lønn.

 

Det var kanskje en forholdsvis god grunn til lærerstreiken?

 

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (59 minutter siden):

 

Jeg har da aldri hevdet at det ikke er mange som har det vanskelig?

 

Du er en skikkelig morrogutt, og har mange artige kommentarer herinne :-) Derfor ødelegger dette innlegget ditt noe her, for jo: Du pisser og sparker nedover...antyder...NAV...

 

Når du kommer med ett av dine gode innlegg igjen, så blir det en thumbup, serru. Bare det. Kjenner flere som møter slike kommentarer/antydninger som du antyder - de tar seg veldig vondt og nær av det. Kanskje ikke ille ment, men oppfattet...Okei?

Link to comment
Share on other sites

Veit iverfall at som ‘’daljert’’ (for dei som skjønar kva det betyr) i kommunen er det ikkje så fett. No er jo eg åleina då og kan gjera ein masse krumspring for og spara litt her og der, så meg er det ikkje synd på men for ein meir normal person med eit meir normalt forbruk og kanskje andre og forsørga og så trur eg det hadde blitt litt smalhans avogtil.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Chiefen.v-2 skrev (På 28.11.2022 den 6.14):

Liten observasjon, en stor andel av de selverklærte fattige har råd til tobakksvarer..

 


På bekostning av hva?

Sannsynligvis oppussing, bostandard, vedlikehold av eksisterende bolig, bil og standard på bil, generell levestandard, innkjøp av nye møbler, nye klær, aktiviteter som faktisk koster penger, vennskap med folk som stiller høyere krav enn det at noen kan puste med nesen før de blir kjent med dem og kaller dem venner.

Jeg kjenner en med betydelig lavere inntekt enn meg selv som røyker, og vedkommende er definitivt fattig -- men har råd til røyk... og å reise ut i en båt og fiske, og kystfiske.
Jeg misunner ikke vedkommende sin standard på bolig eller bil.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...