Jump to content

Fotstilling ved enhåndsskyting


Hombre

Recommended Posts

Når jeg leser det som finnes av litteratur på norsk, både på trykk og på internet, så sies det at riktig utgangsstilling er å ha føttene i om lag 45 grader i forhold til skiva og etter hvert justere seg hit eller dit til du finner det som er riktig for deg. Nå har jeg sett på omtrent alt som er fra EM/VM/OL i finpistol på Youtube, og der står i hvert fall 90% av skytterne med føttene rundt 90 grader i forhold til skiva. Underlig ... Noen som har en forklaring?

Link to comment
Share on other sites

Da jeg begynte å skyte finpistol, var instruktøren veldig spesifikk.  Det som gjelder er at høyrearmen, hvis man er høyrehendt, rettes mot skiven i en vinkel der musklene sideveis ikke butter i mot på noen måte. Vi fikk ett kritt, stilte oss opp og siktet oss inn mot skivene, og når vi syntes at akkurat nå var belastning minst, krittet vi rundt skoene våre. Nå kunne vi gå ut av stillingen og lett finne tilbake uten prøving. Instruktør imponerte oss nybegynnere noe enormt med å vise oss at han kunne sette beina i krittsporene han hadde laget, få oss til å tre en lue ned over øynene hans, og så løfte pistolen og skyte fem skudd mot blinken. Jeg tror to av dem traff rett utenfor svarten, men de andre tre var innenfor. Dette virker.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Slike instruksjoner er å betrakte som anbefalinger, ikke absolutte fakta. Her må man gjennom erfaring finne ut hva som passer for en selv.

Vi er alle skapt forskjellige med kroppsfasong, høyde, muskulatur, skader og defekter etc.

Selv står jeg ca 45 grader og det fungerer for meg. Jeg ser andre gode skyttere som står 90 grader og andre som står omtrent 180 grader og treffer.

Vi har en hyggelig kar fra en annen klubb her i kretsen som står 90 grader. Altså han står med hele kroppen vendt rett mot skiva. I tillegg så lener han seg så langt bakover så det ser ut som han nesten skal tippe på ræva om han hadde fått et vindpust i ansiktet. Mannen er grisegod! Dette fungerer for han. I de programmene han deltar så ender han omtrent alltid topp 3, minimum topp 5. Mener han har plukket med seg noen medaljer fra NM også.

 

Så start med et utgangspunkt - kanskje 45 grader - og så prøver du deg frem. Dette er en prosess som kan ta måneder og år å "naile". Når det sitter så blir det en naturlig del av kroppen å stille seg i riktig posisjon. Akkurat som @Robinsonbeskrev rett ovenfor her. Jeg kan selv merke og se umiddelbart på skiva om en av føttene mine er en grad eller to feil.

Edited by Bartemannen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Den jeg lærer bort er ca (om høyrehendt) 45 grader mot klokka i forhold til blinken og at de må lukke øynene, løfte våpenet og så åpne øyet og eventuelt justere venstrebenet til man er horisontalt midt på ved å løfte opp. Jeg er også nøye på at de holder venstrearmen fast i beltet eller lignende slik at den ikke henger og slenger. Dette er det utgangspunktet som passer de fleste, men, vi er alle forskjellige. Jeg har gammel skade i høyrearmen og på dager det verker ekstra, må jeg nesten vende rett mot blinken.

Link to comment
Share on other sites

Hombre skrev (21 timer siden):

Når jeg leser det som finnes av litteratur på norsk, både på trykk og på internet, så sies det at riktig utgangsstilling er å ha føttene i om lag 45 grader i forhold til skiva og etter hvert justere seg hit eller dit til du finner det som er riktig for deg. Nå har jeg sett på omtrent alt som er fra EM/VM/OL i finpistol på Youtube, og der står i hvert fall 90% av skytterne med føttene rundt 90 grader i forhold til skiva. Underlig ... Noen som har en forklaring?

Ikke noen forklaring, men heller noen betraktninger. Jeg har sjøl skutt aktivt, og oppnådd rett så respektable resultater, som flere andre herinne. Jeg lyttet til, og fulgte gode råd (de var velmente). Var vel nærmest «avhengig» av å stå i de «oppkrittede» fotmerkene, som nevnt over. Men siden jeg synes det er mer utviklende å tenke uttafor boksen, gjorde jeg følgende: Jeg hadde forskjellig fotstilling fra serie til serie. Resultatene ble like gode, og heller bedre. Fotstilling betydde egentlig ingenting. Jeg ble trygg, fordi jeg traff uansett.

 

Fordi jeg har to tanker i hodet: Godt avtrekk og skarpt korn. Jeg vet mange «overtenker» under skyting, ja enkelte har nesten «tvangstanker». Det blir rett og slett for mange detaljer å holde styr på.

 

Du kan ha det beste utstyr, stå korrekt, puste, ha korrekt lue, følge boka. Men det hjelper ingenting når du ikke har kontroll på avtrekk og sikting. Napping av skudd er et fenomen som er skytterens største problem.

 

Tren på avtrekk og fokus på korn – skyt, og ha det morro. Ta råd for det det er, og husk at pistolskyting er individualistens arena.

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Gammel teori er som beskrevet over. Jeg bruker det samme. Ny teori er å stå 90 grader på skiven. 

Jeg har snakket med en del trenere ute i verden, for å få greie på hvorfor. Det er to måter som er i bruk. Lav skulder for de fleste, mens Frankrike bruker høy skulder. De løfter skulderen opp under øret før de løfter armen. I følge den Franske treneren gir det mer stabilitet, men tar lang tid å trene inn. (ett til to år).

Den vanligste metoden er lav skulder. Det oppgis to grunner til å sta 90 grader på skiven. Den ene er at det er lett å finne riktig fotstilling på standplass hver gang. De hevder også at nøytral stilling for armen som beskrevet over, er ustabil sideveis da det ikke er sideveis muskulatur i bruk. Ved å stå 90 grader på skiven får du lik press på muskulaturen hver gang og dette blir mer stabilt fra skudd til skudd. 

Jeg har forsøkt, men er for gammel og stiv. Ungdommen som prøver hevder at det blir bedre og internasjonale resultater de siste årene tyder også på at det er riktig.

Link to comment
Share on other sites

Blir litt OT dette  :)
Reiste ut da jeg var 16, så det begynner å blir noen år, men kompassrosa på sjøkartene er fortsatt på 360 grader etter det jeg kan se  :)
Med 90 grader på skiva som nevn over blir det da å stå med full front og magen rett mot skiva?

I forsvaret  brukte vi kompass med 400 grader, det ligger foresten et Silva turkompass på skrivebordet, 400 grader der også.

Link to comment
Share on other sites

Mer OT.

I mine studiedager (for sånn rundt 45 år siden) mener jeg å huske begrepet "nygrader" (nå "gon") ble forsøkt innført, og jeg er dessverre ikke i stand til å huske om gruvemålingskurset i Olavsgruva på Røros i 1978 opererte med gamle eller nye grader. Ikke vet jeg hva landmålere bruker i dag heller. Men jeg har en følelse av at 400-graders inndeling ikke riktig tok av?

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Når jeg snakker om grader mener jeg full sirkel på 360 grader, slik vi bruker det i matematikken og i dagligtale. Gon (nygrader) er vel noe sært, men sikkert brukt i enkelte miljøer. Står du med begge beina parallelt med skiven blir det null grader. Kan du trekke en strek fra skulder til skulder og mot skiva blir det 90 grader, og 45 grader blir da midt i mellom. Jeg er trygg på egen fotstilling (som er om lag 45 grader), så det er ikke det spørsmålet dreier seg om, men avviket mellom det som beskrives i den norske litteraturen og praksis på høyt internasjonalt nivå. Synes Byraacraten hadde et godt svar på dette, så takk for det!

Link to comment
Share on other sites

Det er viktig å stå støtt, enten sånn eller slik. Balanse er også viktig.

 

Forslag: Balansere på en halv pils.

 

Kutt et åttetommers bordkledningsbord på 80cm lengde. Om du har ei halv flaske pils, så legger du bordet oppå, og så balanserer du. Genialt for balansen, jeg trente slik i hine hårde dager. Tips: Hold deg i dørkarmen de første øktene...det kan trille ganske radig unna! Du vil merke en utrolig forbedring på balanse om du står på en halv pils slik hver kveld under Dagsrevyen (merk at du kan bruke samme flaska flere ganger...). Etter ei tid sikta jeg med luftpistolen mens jeg stod slik og balanserte. Blei stødig noe over og rundt 570 p i matcher. Så jeg veit av egen erfaring at noen slike enkle grep er nyttige (gjorde noen andre grep også).

 

Men jeg er jo ei enkel sjel fra Innherred, og gjør ikke ting mer komplisert enn jeg må. Og morro er alltid målet (bytta forresten ut pilsflaska noen ganger i karrieren). Bare et tips.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...