Jump to content

Jeg skal selge noen våpen men vet ikke hvilken våpen vi har


Thomas Nam

Recommended Posts

Hei, og velkommen til forumet!

 

Når man skal "gjøre opp" et dødsbo, er det ofte (alt for) store forhåpninger blant arvinger/etterlatte om verdien på våpen.

 

Husk at for alt unntatt luftvåpen med 4,5 mm løpsdiameter, og gamle svartkruttvåpen, må kjøper ha kjøpetillatelse. Dvs., betale for en søknad (man slipper betaling, hvis den blir avslått). Man må altså ha en "god grunn" for å søke. Og det er bare jakt, eller konkurranseskyting, som er ervervsgrunnlag (arvinger i direkte nedstigende linje kan søke på "affeksjon"). 

 

Til konkurranseskyting i den største organisasjonen, DFS, er andre tillatte våpen enn Sauer STR 200 totalt avleggs. Gamle Krag og M/59-67 skal man være heldig, hvis man får gitt bort.

 

Det samme gjelder til dels for jaktvåpen. "Gammel-mævvsern" var sikkert OK på 1960-tallet, men få nye jegere vil jakte med slikt i dag. Og gamle hagler, som kan være tvilsomme mht. "alternative hagl" (bly blir forbudt neste år), er heller ikke særlig etterspurt. For jaktrifler kan det faktisk være en fordel å selge kikkertsikter for seg.

 

Godkjent "plombering" av våpen er nå blitt så komplisert at det koster fra 5.000 og opp.

 

Men det kan jo være flotte våpen du får ansvaret for. Vi venter spent på bilder, særlig av merkingen (produsent/modell/årstall/våpennummer). På brekkvåpen er de interessante dataene under pipebunten, ved låsklakkene.

 

Edited by Jegermeistern
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Generelt er det nok ofte et gap mellom forhåpningene og reell salgsverdi, dvs. det markedet er villig til å betale. Men som @Jegermeisternsier, det kan være noen godbiter blant våpen etter dødsbo, kanskje særlig for samlere og jegere. Når du fotograferer våpnene bør du ta bilder som viser både generell tilstand (slitasje, rust, skader etc.), samt detaljer med produktinfo som nevnt ovenfor. Dette gjelder også eventuelle kikkertsikter. Det er fint med et oversiktsfoto av våpenet, på rifler detaljer av låskasse og sluttstykke, på hagler og kombinasjonsvåpen bør forskjefte tas av før du tar detaljbilder av siden/undersidene av pipen(ene). Også fint med detaljbilde av skjefte som viser treverkets tilstand. I tillegg er det nyttig å få opplysninger om løpenes tilstand, kontakt gjerne en jeger/skytter for å få hjelp til puss og rengjøring. 

Edited by Sølvrev
Trykkleif
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Hei alle sammen og takk for deres innsikt, samt flotte svar til mine spørsmål.

Her kommer den første og siste våpen liste. bilder blir herved lagt ut inneværende helg. Legger ut så mange jeg klarer ut ifra deres instruksjoner.

KEEP YOUR EYES PEELD FOR PICTURES THIS WEEKEND.

 

Mvh Thomas nam

BILDE NR 2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Takk for bilde av våpenkortet!

 

Først, nå fikk jo noen av oss bekreftet våre (uberettigede?) fordommer mot politiets våpenavdelinger. Ei rifle, i kaliber "7,92", og fabrikkmerke "MAUSER" - og så har den en mekanisme som er "Ukjent"!

 

Dette er kanskje en original M/98, og når den er i original-kaliberet, kan den faktisk være verd noen tusenlapper (i motsetning til de Kongsberg-ombygde i 30-06).

 

Ei ombygd Krag-J i kaliber .22 er derimot lite verdt. Er den oppbygd med diopter og tilnærmet "konkurranseskjefte" er den godt egnet til trening, men neppe noe man vil gi særlig mye kronasjer for.

 

Anshutz kaliber .22 er OK rifler, men sjøl standard-/match-versjonene går for bare noen få lapper.

 

Kongsberg-rifle i "7", registrert i -88, kan være M/83, OK jaktrifle, bygd på "small ring"-låskasser (levert som standard i 308 W).

 

Smith & Wesson bør enhånds-folka uttale seg om. Den kan jo være fra de "gode" årgangene, nostalgisk?

 

Walter- og Mauser-pistoler i 7,65 kan være fra overskuddslagrene etter Adolf, Aaserud solgte flere toglass med slike, i den tida man fikk kjøpetillatelse for enhåndsvåpen på sitt ærlige ansikt. Antakelig bare interessant for samlere, og, som nevnt, det er mange slike der ute.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Jegermeistern said:

Kongsberg-rifle i "7", registrert i -88, kan være M/83

 

Er M/83 produsert i 25000 eksemplar fram til -88 då?  Arvegodset eg har tilgang til har 3-sifra våpennummer.

 

M67 frå tidleg åttitall har våpennummer på knapt 15000.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

beaker skrev (3 timer siden):

M67 frå tidleg åttitall har våpennummer på knapt 15000.

M67 fra tidlig 80 tall kan ha våpennr 1xxxx, 2/3xxxx eller 4xxxx avhengig av kaliber ;)

Dessuten kan jo børsa registrert i 88 være kjøpt brukt.

25744 kan være en m67 opprinnelig i 6,5. Kan. det kan vel og være en m59 muligens. 

Det kan vel og være en m83 eller m85 men jeg tror ikke nummerseriene på de våpnene kom så høyt.

Edited by høggern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Smith'en skal være en K ramme target model.

Vist det er en Mod 14 med 6 tommsløp og i god stand,så er den verdet 4000-6000 ish selv om noen prøver å selge en for 12500 på finn.

Har en kompis som er på jakt etter en 7.92 Mauser.Jeg jobber 5 min fra Kolltvedt,så jeg kan sikkert komme bortom å se på den.

Link to comment
Share on other sites

Uten å vite dette sikkert, så har Walther pistol og Mauser rifle norsk politi merking fra etter andre verdenskrig. Tror det ikke er stor interesse for slikt blant samlere.

 

Og det reduserer vel interessen for disse våpnene, blant de som måtte samle på våpen fra andre verdenskrig...

 

Mauser HSC pistol? Hvis den ikke er produsert etter andre verdenskrig,  kan den kanskje ha interesse  for de som har tillatelse til å samle på slikt?

 

Virker som en høyst ordinær S&W revolver. Modell 10? 

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, Röda_Lacket said:

Uten å vite dette sikkert, så har Walther pistol og Mauser rifle norsk politi merking fra etter andre verdenskrig. Tror det ikke er stor interesse for slikt blant samlere.

Selv om mauseren er politi merket, er det en bergjeger karabin. Dette gjør den bittelitt mer spesiell, og jeg vil tro veldig mange blir skuffet om den går i kverna.

Edited by Vindvott
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Fine bilder og noen interessante våpen! Jeg ville definitivt forsøkt å selge dem via Finn.no, selv om det kan bli en litt krevende oppgave. Mange som ferdes på Finn ser ut til å ha pruting som hobby😬, og kjører på uansett hva prisantydningen er. I tillegg kommer det jo også krav til kjøpetillatelse for de fleste av våpnene. 

 

Jeg tror jeg ville gått ut med tre annonser: 1 felles for håndvåpnene (revolver og pistoler), 1 for fangst- og redningsgeværet, og 1 for de øvrige riflene. Hvis noen skal få tilslag uten kjøpetillatelse er det lurt å forlange forskudd for en del av kjøpesummen. Kanskje lurt å be om kopi av søknad som dokumentasjon på seriøsitet.

 

Jeg tror også jeg ville ventet med å publisere Finn-annonsene til godt utpå nyåret, når kjas og mas ifm julehandelen er over og de fleste bankkontoene har normalisert seg igjen. I mellomtiden kan du jo legge dem ut under "Salg" her på Kammeret, slik at de som allerede har signalisert sin interesse får en slags forkjøpsrett.

 

Vær ekstra raus med fotos i annonsene, slik at du ikke kommer i konflikt med kjøper i etterkant pga. uklarheter om våpnenes tilstand. 

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...