Jump to content

7x49 GJW og 7mm.TCU


Vaquero

Recommended Posts

Fikk lyst til å trekke frem disse to pistolpatronene.

De er såpass eksotiske og lite omtalt her på forumet så de passer godt her under patronsamling. Jeg regner med at flere her inne med ladetabellen fra Vihtavuori sikkert har sett ladedataene under Handgun Reloading Data.

Dette er som sikkert de fleste er kjent med patroner for metallsilhuett, denne skyttergrenen virker som den er på lavt interessenivå for tiden. En bekjent av meg har en T/C-Contender i 7mm-TCU, pistolen har en myk og håndterbar rekyl. 7mm.TCU er ganske enkelt en .223 Remington hylse utvidet til 7mm. 7mm.TCU er opprinnelig fra USA og ble introdusert i 1988 og går under betegnelsen 7mm./.223 IHMSA/TCU. 7x49 GJW er opprinnelig fra Sveits og ble introdusert  i 1993. Begge omtalte patroner skrives som 1/2 produksjon, de er i hovedsak utelukkende for de som lader selv. 

 

7mm.tcu GJW.JPG

Det kunne vært interessant om noen her inne som skulle ha praktisk erfaring med 7x49 GJW kunne komme med noen kommentarer?

 

7x49GJW.JPG

 

SCAN0012.JPG

 

SCAN0006.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

@Jeger'nIkke dumt, ganske riktig. Jeg hadde tenkt å sette opp en 5,6x50mm.Magnum, det viste seg at jeg bare hadde en 5,6x50mm.R Magnum. Disse to 5,6x50mm. har helt like mål i hylsekroppen, R som skiller. Når jeg sjekker målene i "Blåboka" til SARA så er hylsemålene til 7mm.GJW lik i hylsebunn og videre kompatible like. Som eks. så har Hjemmelading bra med hylser på lager for 5,6x50mm. Magnum. Jeg vil nok tro at de som skyter 7mm.GJW har knekt koden for tilgang på hylsemner. 

5,6x50mm.R Magnum.JPG

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...