Jump to content

Våpenamnesti 2023


Leverkusen

Recommended Posts

oppbevarings inspeskjon ble brukt som grunn til å komme inn til meg. viste seg at de egentlig var ute etter et automatvåpen de hadde fått tips om at jeg hadde. jeg hadde aldri noe automatvåpen. de hadde heller ikke noe annet som pekte mot at jeg hadde noe slikt utenom et tips. å derfor tror jeg de valgte å bruke våpenskap inspeksjon som unskyldning siden de ikke hadde noe som kunne gitt de ransakelsesordre.  alt som kan bli misbrukt av politiet blir misbrukt av politiet. det beste eksempelet er kanskje all den tiden politiet har valgt å skremme ungdomer tatt med mindre mengder rusmidler med å tilnermet begå sexuelt misbruk av mindreårige for å ¨skremme de på rett kjøl¨. de som fortsatt har tilitt til politiet burde virkelig tenke seg godt om. du trenger nemmelig ikke å ha gjordt noe som helst for at statens versjon av hells angels skal begå urett mot deg. eneste politiet jeg har noe form for tilitt til er lokal lensmann.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Chiefen.v-2 skrev (På 31.12.2022 den 10.18):

 

Og her ligger problemet.

Våpenforvaltning burde blitt tatt bort fra politiet. 

 

Jeg har tygget litt på denne en stund. Og lurer på til hvem da? Mattilsynet? De er forvaltningsorgan for mye mer enn mat. Men så vet jeg også at mattilsynet er mye mer jegerfiendtlig enn politiet. Branntilsynet? Jeg har hatt god kontakt med branntilsynet profesjonelt i flere tiår, og er det ett organ som jeg oppfatter som troverdig og som har integritet, så er det dem. Og siden oppbevaring av ammunisjon og komponenter til hjemmelading faller inn under brannvesenets kompetanseområde, tror jeg de hadde vært perfekt. Jeg kan heller ikke komme på noen korrupsjonsskandaler som omfatter brannvesenet. Mattilsynet og Politiet kan man ikke si det om. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror egentlig ikke det at politiet har ansvaret for våpen søknader osv er feil, politiet er et stort organ og alle er ikke tamsette kjøtthuer. Selv om mange av de man kan møte på i det daglige kanskje har lett for å være av typen, som  kanskje ikke hadde det greit på skolen, så nå når de har fått makt igjennom skinnjakke, så skal de ta igjen på verden. Problemet idag ligger vel egentlig hos POD, hvorfor i all verden de får sitte lage lover og regler som de selv ønsker, det fatter ikke jeg. Er vel ingen som har stemt frem de. Men det er jo tross alt like mye politikerne sin feil, som gir de frie tøyler, og tilsynelatende manglende instrukser. Men at brannvesenet hadde vært bedre egnet til å kontrollere oppbevaring av våpen, det er jeg helt enig i. Er vel forsåvidt også de som burde godkjenne våpenrom også, de har vel bedre kjennskap til bygnings strukturer. 

Link to comment
Share on other sites

Politiet er ett stort organ ja. Og det hjelper fint lite at "ikke alle er tamsette kjøtthuer", når det er akkurat dem du  møter i våpensaker.

En liten anekdote om branntilsynet. De var i huset mitt i høst og som ventet fikk peisen min, en Morsø ovn fra 80 tallet, oppmerksomhet. Han bemerket som jeg ventet at det var sprekk i 2 steinplater og at jeg kanskje burde gjøre noe med det. Da han gikk la han igjen min kopi av rapporten som omfattet flere ting i huset. Da så jeg at sprekkene i steinplatene var kategorisert som avvik. Ett avvik er alvorlig, det er brudd på en forskrift og jeg var ikke enig i at det var det. Jeg ringte brannsynsavdelingen etter noen dager og sa hva jeg mente. Avstanden mellom steinene som montert på fabrikk var mye større enn sprekkene som var mindre enn en millimeter. Ikke noe av steinen manglet. Jeg tok bilder jeg sendte og argumenterte for min sak, at dette burde være en anmerkning og ikke ett avvik. En anmerkning vil fortelle meg at jeg bør holde ett øye med disse platene. Hvis biter løsner av dem kan ildstedets sikkerhet være svekket. Etter ett par e-poster fram og tilbake, fikk jeg beskjed om at de hadde rettet brannsynsrapporten og avviket var nå kategorisert som en anmerkning. Jeg tror aldri at en slik kommunikasjon hadde vært mulig med politet.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Robinson skrev (2 timer siden):

 

Jeg har tygget litt på denne en stund. Og lurer på til hvem da? Mattilsynet? De er forvaltningsorgan for mye mer enn mat. Men så vet jeg også at mattilsynet er mye mer jegerfiendtlig enn politiet. Branntilsynet? Jeg har hatt god kontakt med branntilsynet profesjonelt i flere tiår, og er det ett organ som jeg oppfatter som troverdig og som har integritet, så er det dem. Og siden oppbevaring av ammunisjon og komponenter til hjemmelading faller inn under brannvesenets kompetanseområde, tror jeg de hadde vært perfekt. Jeg kan heller ikke komme på noen korrupsjonsskandaler som omfatter brannvesenet. Mattilsynet og Politiet kan man ikke si det om. 

 

 

Poenget er at Politi er alltid Politi, i feks en oppbevaringskontroll er det samme oragn som har gitt tillatelser, kontrollerer, vurderer, gir pålegg og "straffer". På et lite sted/politkontor vil den som gjør tilsynet gjerne være en betjent som gjør nesten alt-ikke en sivilt ansatt saksbehandler.

Mattilsyn, DLE, feiervesenet-inegn andre tilsyn/forvaltningsorgan, sitter på en slik makt. Feieren kan gi deg fyringsforbud-han kan ike gjøre en d..t med at du fortsetter å fyre, eller har innstallert en ikke-rentbrennede ovn eller hva det nå er.

 

Rett organ er sannsynligvis Brønnøysundregisteret; automatiserte løsninger. En dokumenterer behov, at du oppfyller krav, en politiattest om vandel. Dokumentasjon kontrolleres. Ferdig jobb.

Det blir sannsynligvis billigere enn noe POD kan klare å finne ut.

 

Men-politiet vil aldri gi fra seg registereret (de vet hvor fullt det er av feil, store deler av det ble vasket bort..).

 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Chiefen.v-2 skrev (27 minutter siden):

Kompetansen er på topp.

 

"Politioverbetjent Gunnar Foseid viser her fram en Krag-Jørgensen rifle". Våpenhistorien må nok skrives om, ja, etter at "de kompetente" fra politietaten har presentert sine epokegjørende oppdagelser og analyser!

 

På bildet ser man også et våpen med demperen på, en våpendel som ikke er registreringspliktig, ikke på noen måte farlig, og som man kunne skrudd av, og solgt. Men i dette "amnestiet" er det nok, for det meste, våpen fra de anslagsvis 50.000 uoppgjorte dødsboene med våpen, som ender. Enten det er en rusten Stomperud-Krag, eller en Holland & Holland dobbeltrifle, er arvingene glade for å bli kvitt styggedomen. At dette "skrammelet" kunne ha noen verdi, økonomisk, følelsesmessig, eller historisk, er totalt ukjent. En bi-effekt av mange års våpenskrekk-propaganda.

  • Like 4
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har mauseren blitt ombygd på Kongsberg og fått nytt nummer stemplet inn, samtidig med at det ble byttet pipe til f.eks. .30-06? I så fall blir det ikke mer feil å registrere den som Kongsberg enn som Mauser, låskassa kan jo opprinnelig være fra en annen fabrikk igjen. Var mange steder man produserte Mauser rifler, og flere av dem brukte samme nummerserier så det er helt vanlig at flere Mausere har samme nummer enten de har vært innom Kongsberg eller ei.

 

Stort sett klarer man å skille dem ved å følge historikken på hvem som solgte våpen til hvem og av og til ta en telefon, samme problem oppstår med Steyr Krag registrert som Krag-Jørgensen da de har samme nummerserier som de norskproduserte.  

 

Og så har du alle rene feilregistreringer, der er et utall våpen med "Brevete" som fabrikkmerke (betyr "Patent" på fransk og står på mange belgiske våpen). Og en masse Baikal hagler med våpennummer 750 eller 750AT. De er stemplet med å være godkjent for ammo med 750 atmosfærers trykk. Finnes også noen dubletter av "våpennummer" som egentlig er patentnummer stemplet inn i alle av samme modell, og gamle hagler uten nummer registrert med modellnummeret i stedet.

 

 

Registeret har mange feil, men det aller meste er enten rett eller er mulig å finne ut av. Ingen i våpenforvaltningen blir overrasket over å finne feil, om "ditt" våpen dukker opp hos noen andre kan det hende du får en telefon med spørsmål om du kan sende et par bilder av børsa du for å kontrollere at våpennummeret stemmer.

Link to comment
Share on other sites

Der er i grunnen bare to alternativer til å fortsette å plundre med det registeret man har. Enten slutte helt å registrere og legge det ned, eller bruke vanvittig mye tid og penger på å stemple hvert eneste våpen med unike numre og omregistrere alt sammen. 

 

Å legge ned registeret kan man bare glemme her i landet, det vil aldri bli politisk spiselig og strider vel også med EU-regler vi har bundet oss til. Å skulle merke, kontrollere og omregistrere en drøy million våpen eller hva det nå er ville ha kostet vanvittig mye mer penger og arbeidskraft enn hva våpenforvaltningen har i dag. Da måtte man også ha "ødelagt" mange pene våpen ved å slå inn nye numre.

 

Det hele bunner i at våpen fra gammelt av ikke har hatt noen unik id, våpenets serienummer i seg selv er ikke unikt. Ikke har det vært noen enhetlig standard for merking heller, i EU er det vel nå mer eller mindre standard for ny produksjon men de fleste våpen der ute er jo eldre. Kombinasjonen av merke, modell, kaliber og nummer blir ofte sett på som unikt men selv der sliter man når det gjelder tyske våpen fra mellomkrigstiden eller våpen som er blitt omnummerert en eller annen gang. På toppen av alle de naturlige dublettene har man menneskelige feil som feiltasting ved registrering eller simpelthen uvitenhet, mye er jo bare basert på hva kjøper og selger en gang i tiden skrev med blyant på et skjema.

 

Som sagt, jeg tror ikke du risikerer noe annet enn en telefon med spørsmål om du har mauseren din fremdeles og kanskje kan ta bilde av serienummeret. Jeg har selv tatt flere slike telefoner til folk. Om du tror dette er et reelt problem, hvorfor ikke rette opp i det ved å skrive til våpenkontoret med en korrigering? Jeg fikk selv rettet på fabrikkmerke på et våpen ved å sende en epost, etter en måneds tid kom det korrigert våpenkort i posten. Børsa var registrert som "Vickers" fordi pipene var merket med "Vickers steel"...

 

Men om du vil rette fabrikkmerke bør du kanskje være helt sikker i din sak, hvilken produsentkode er den merket med? Vanligvis tre bokstaver oppå fremre låskassebro, byf er Mauser men de brukte også andre koder så som S/42. Det var flere fabrikker som lagde M98, med overlappende serienummer og til dels med ny start fra nummer 1 flere ganger så det skal i teorien finnes minst fire Mausere med samme nummer. Spesielt for Mauser og Luger er det nesten vanligere at der finnes flere med samme nummer enn at man har et unikt nummer. Dermed står du i akkurat samme problemet om du får korrigert våpenkortet også...

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Personlig skulle jeg ønske at registeret kunne bli digitalt og at man fikk innsyn i sin egne registrerte våpen. Kanskje i form altinn eller jegerregistert eller noe slik? En app med «våpenkort» hadde jo også vært helt fantastisk. Tenk å slippe en kortstokk med våpenkort som skal medbringes i tide og utide?

Link to comment
Share on other sites

Er nokså sikker på at det jobbes i den retningen, jeg har forstått det som at mye av saksbehandlingen ved kjøp og salg innenfor jaktvåpen garderoben f.eks. skal automatiseres på lignende vis som man kan omregistrere en bil på nettet.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, lolinski said:

Er tross alt Agder, politiet her er kjent for å være notorisk inkompetente.

Har overhode ikke lest tråden og det er beside-the-point her, men denne uttalelsen der er fullstendig i tåka.

 

Våpenkontoret i Agder sitter på noe av den beste kompetanse man har her i landet - om ikke den beste. Folk der er med å utformer lovverket, forskrifter og rundskriv vi har, og brukes hyppig som ekspertvitner i rettsaker.

Jeg har ved flere anledninger fått bakoversveis over den hjelp man har fått derfra og den kunnskap som finnes der om alt fra vanlige DFS Sauere til de særeste kalibere og våpen.

 

Da jeg selv kan lovverket rimelig bra og kun søker på ting jeg har lov og rett til å eie, så har jeg aldri fått avslag på noe jeg har søkt der. Og hadde jeg fått så hadde det nok vært en god grunn til det, og jeg hadde sikkert fått bra veiledning om hva som var galt.

 

  • WTF 1
Link to comment
Share on other sites

lolinski skrev (3 timer siden):

Er tross alt Agder, politiet her er kjent for å være notorisk inkompetente

Om det er våpenkontoret du snakker om, så tror jeg du er ganske langt ute på jordet. Våpenkontoret i Agder har jeg bare god erfaring med - og jeg har i likhet med @Bartemannenmye erfaring med våpenkontoret i Agder.

Resten av Politiet i Agder har jeg heldigvis ingen erfaring med, utover at de er flinke til å stenge veier... (og ikke kast puter på dem ;) )

 

K

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

lolinski skrev (28 minutter siden):

Men Kristiansand er generelt en tullete plass (i hovedsak mtp byråkrati, korrupsjon og nepotisme). 

Akkurat det der er det vanskelig å argumentere mot. Det er faktisk ille. Men jeg har ikke sett noe av det på Våpenkontoret.

 

 

K

 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

For å gå tilbake til starten av tråden, så fikk jeg uten problemer eller diskusjon registrert et våpen under amnesiet i 2017. 

 

Jeg møtte opp med rifla på Grønland og fylle ut skjema og leverte jegerkort, så holdt de den en stund til de hadde klart å sjekke den mot våpenregisteret osv. og så dro jeg ned og hentet den når søknaden var godkjent. 

 

Det står en merknad om amnesti 2017 på våpenkortet, men prosessen med å få det til var problemfri.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mye rart på våpenkort og våpenkontorene ja. Jeg har en CZ 452 som har blitt Brno på våpenkortet. Hvorfor? Jo, fordi den ble feil registrert som Brno førstegangen og det var for mye jobb å endre det til riktig fikk jeg beskjed da jeg som eier nr 3 lurte på hvorfor de ikke kunne endre det når den ble registrert på meg 🤪

Link to comment
Share on other sites

Brno er en by, blir omtrent som å ha Detroit i vognkortet på en US Ford..

 

Fabrikken heter Zbtojovka Brno (våpenfabrikken/arsenalet i Brno), våpenproduksjon ble avsluttet rundt  2006. Rettigheter og maskiner ble oppkjøpt av Česká zbrojovka altså CZ.

 

ZB har i tillegg til våpen produsert biler, mc, traktorer (Zetor) og de som husker godt og er gamle nok husker Consul datamaskiner.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Flere som har opplevd av politiet ikke vet hva de skal gjøre?

Andre gangen eg er inne å prøver å registrere et våpen som eg fikk av min bestefar.
 

Første gangen kom eg forberedt med godkjent søknad. Fikk beskjed om å komme tilbake med et brev som forklarte hvordan eg fikk våpenet og underskrift fra bestefar, siden det var hans adresse det ble funnet på var han eieren/selgeren. 

 

Andre gangen, i dag, gikk eg inn med godkjent søknad, ferdig utfylt med underskrift på alt. Ble spurt hvordan eg fikk tak i søknaden, hvorfor eg har den. Skulle tro eg hadde prøvd å lage en falsk en. Forklarte at eg hadde søkt på forhånd og fått den i posten. De visste ikke hva de skulle gjøre. Fikk et nummer eg skulle ringe på mandags morgen. Så for vi se hva som skjer denne gangen. 
 

Litt irriterende å ikke få skikkelig informasjon. Spesielt når det er vanskelig å ta fri fra jobb. Skulle tro det var bare å godkjenne søknaden. Prøver jo faktisk å registrere et «ulovlig» våpen. 

Link to comment
Share on other sites

Blir kanskje litt ekstra forvirring hvis du først har søkt på vanlig måte uten å opplyse at det gjelder arv. Er nemlig gratis å arve i rett linje, men da må du dokumentere at det virkelig er arv. Videre så kunne du ved arv brukt "arv og affeksjon" som ervervsgrunnlag og holdt gamlehagla utenom jaktvåpen garderoben. Er antakelig derfor de vil ha dokumentert hvor hagla kommer fra.

 

Litt utfordring også hvis du har søkt om hagle til jakt uten å skrive på søknaden at det gjelder amnestiet eller at det gjelder etterregistrering av et uregistrert våpen, da har du på en måte søkt om noe litt annet enn det du nå vil bruke tillatelsen til.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Vargen said:

Blir kanskje litt ekstra forvirring hvis du først har søkt på vanlig måte uten å opplyse at det gjelder arv. Er nemlig gratis å arve i rett linje, men da må du dokumentere at det virkelig er arv. Videre så kunne du ved arv brukt "arv og affeksjon" som ervervsgrunnlag og holdt gamlehagla utenom jaktvåpen garderoben. Er antakelig derfor de vil ha dokumentert hvor hagla kommer fra.

 

Litt utfordring også hvis du har søkt om hagle til jakt uten å skrive på søknaden at det gjelder amnestiet eller at det gjelder etterregistrering av et uregistrert våpen, da har du på en måte søkt om noe litt annet enn det du nå vil bruke tillatelsen til.

Tror ikke eg nevnte hagle, da har eg skrevet feil. Er snakk om en lee enfield. Ja, burde sikkert gått en annen vei, kanskje nevnt i søknaden at den er til amnestiet, men nå har eg nå en godkjent søknad, med underskrift og hele pakken, burde vel ikke være så vanskelig. Kan hende eg ender opp med å begynne på nytt og gå «arv og affeksjons» veien, vi for se. Tanken min bak å søke på forhånd var å være forberedt. Ikke komme på kontoret, si at eg vil registrere ett våpen, for å så vente 3mnd på godkjenning(vest politidistrikt). Og kanskje få ett pluss poeng fra politiet for å være forberedt, men ser ikke sånn ut akkurat nå. Vi for se på mandag. 

Link to comment
Share on other sites

Meg som misforsto om våpentype, leste litt kjapt.

 

Men altså, poenget er nok da at ting ble gjort i feil rekkefølge. Enten du eller din bestefar, hvis han er i live og i stand til å fylle ut en søknad, skulle ha søkt om å få registrert rifla som amnestivåpen. Ikke bare fylle ut en vanlig søknad som om du hadde tenkt å handle ei rifle i butikken.

 

Dette amnestiet er litt annerledes enn de første, ved at den som ønsker å få registrert noe må ha ervervsgrunnlag på vanlig måte. Amnestiet går i prinsippet bare ut på at man ikke straffes for å ha hatt noe ulovlig, og at det åpnes for etterregistrering til en viss grad men da bare til eiere som uansett ville fått lov til å kjøpe tilsvarende våpen.

 

Dersom noen ønsker å selge et tidligere uregistrert våpen, så må de først fylle ut en søknad om å få det midlertidig registrert på seg slik at våpenet kommer inn i registeret og kan selges videre på vanlig måte. De får da et midlertidig våpenkort og en tre måneders frist på å selge eller gi bort våpenet. For en slik midlertidig registrering med tanke på salg behøves ikke annet ervervsgrunnlag.

 

Den som skal beholde våpenet selv må søke om registrering av et amnestivåpen, og må ha gyldig ervervsgrunnlag for det aktuelle våpenet. For en Lee Enfield er det i praksis bare jakt eller arv/affeksjon som er aktuelt, med mindre du er våpensamler med innvilget samleområde som omfatter den modellen. Rent taktisk kan det være lurt av deg å få den på arv, da du har en "kvote" på inntil tre arvevåpen som går utenom jaktvåpen garderoben. Dermed bruker du ikke opp en av de åtte plassene på et såpass ukurant våpen.

 

Veien å gå blir enten at din bestefar først får midlertidig våpenkort og deretter overdrar den til deg på den søknaden du allerede har fått innvilget, eller at du søker om registrering av amnestivåpen. Du må velge hvilket av de aktuelle grunnlagene du vil ha den registrert på, arv/affeksjon eller jakt. Uansett lurt om du kan få dokumentert på noe vis at den stammer fra bestefar, enten han eller andre i slekta kan skrive det på et papir.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Vargen said:

 

 

Veien å gå blir enten at din bestefar først får midlertidig våpenkort og deretter overdrar den til deg på den søknaden du allerede har fått innvilget, eller at du søker om registrering av amnestivåpen. Du må velge hvilket av de aktuelle grunnlagene du vil ha den registrert på, arv/affeksjon eller jakt. Uansett lurt om du kan få dokumentert på noe vis at den stammer fra bestefar, enten han eller andre i slekta kan skrive det på et papir.

 

 

 

Har ett skriv som sier hvordan han fikk tak i våpen, hvem som mest sannsynlig brukte det før han også, og med hans underskrift, min bestefar. Det eg fikk beskjed om å ta med etter første gangen eg var innom kontoret. 
 

Eg har nok hoppet over noen steg i prosessen deres ja, men våpenet kommer til å ende opp på hos meg uansett hvilken vei de velger å ta. Enten som skarpt eller plombert. Mange unødvendige steg etter min mening, men sånn er det nå.  
 

Politiet har ingen egen spesiell søknad for amnesti våpen. Prøvde å se etter det i dag, men ble bare videresendt til digital våpensøknad. 
 

La oss håpe de ikke er alt for firkantet…😅

Link to comment
Share on other sites

Du må søke på papirskjema som du får på politistasjonen, ikke digitalt. Er samme skjema som vanlig, men du må skrive på at det gjelder amnestiet. Samme ved arv av registrerte våpen forresten, søk på papir da det foreløpig ikke er en digital løsning for dette.

 

Plombering er i praksis ikke et alternativ lengre, jeg vet ikke om en eneste børsemaker som tar på seg plomberingsoppdrag. Etter de nye reglene er det så omstendelig at deaktiveringen koster mer enn våpenet er verdt, og så må det inn til Kripos for godkjenning etterpå. Noe som også koster penger.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Vargen said:

Du må søke på papirskjema som du får på politistasjonen, ikke digitalt. Er samme skjema som vanlig, men du må skrive på at det gjelder amnestiet. Samme ved arv av registrerte våpen forresten, søk på papir da det foreløpig ikke er en digital løsning for dette.

 

Plombering er i praksis ikke et alternativ lengre, jeg vet ikke om en eneste børsemaker som tar på seg plomberingsoppdrag. Etter de nye reglene er det så omstendelig at deaktiveringen koster mer enn våpenet er verdt, og så må det inn til Kripos for godkjenning etterpå. Noe som også koster penger.

For se hva de sier på mandag. Er det noe forskjell på søknaden utenom at set står «amnesti/arv» på den? Kan ikke tenke meg det. 
 

Veldig synd visst det må destrueres. Tapt historie. 

Link to comment
Share on other sites

Vargen skrev (12 timer siden):

Plombering er i praksis ikke et alternativ lengre, jeg vet ikke om en eneste børsemaker som tar på seg plomberingsoppdrag. Etter de nye reglene er det så omstendelig at deaktiveringen koster mer enn våpenet er verdt,  -

 

For de (promillene av befolkningen) som ikke har problemer med å stable opp en god del bærums-tiere, er nok problemet også at når/hvis våpenet har blitt "plombert" etter alle kunstens byråkratiets regler, er det blitt en klump av sveisemasse, og nyere skruer, spikere, og bolter, og man må være "sterkt troende" for å oppfatte at dette noen gang har vært et funksjonelt våpen, og at det, før maltrakteringen, var en del av våpenhistoria.

Link to comment
Share on other sites

Det blir IKKE praktisert slik. Er presisert fra POD at man må ha ervervsgrunnlag på vanlig måte, eneste unntak er frivillig etterregistrering av lovlige hagler. Videre så kan man uten annet ervervsgrunnlag søke om midlertidig våpenkort for å få et våpen inn i registeret slik at det kan selges, man får da en tre måneders frist på å avhende våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Vel. Som vanlig er det ikke overalt at samarbeidet mellom POD og våpenkontorene preges av forståelse, kompetanse og en grunnleggende evne til å forstå de enkleste ting.

For jeg *vet* at det er presisert fra minst ett våpenkontor at så lenge det ikke er snakk om maskingevær selvfølgelig så kan jeg levere inn ei jaktrifle, søke på amnestigrunnlag og få den registrert på meg uten at den teller i garderoben eller at den registreres i en eller annen skytegren.

Link to comment
Share on other sites

Generelt har det vært mangelfull og sein informasjon om det meste både innad i etaten og ut til publikum, var nok ikke helt smart å ha amnesti akkurat samtidig som man endret reglene for halvautomatiske jaktvåpen heller da det gir ekstra mye jobb i forvaltningen. Ble mye surr på en gang.

Link to comment
Share on other sites

Liten oppdatering. Snakte med våpenkontoret hos Vest P. Distrikt, i følge henne skulle eg egentlig å ha søkt via papirform, ikke elektronisk, og skreve på søknaden at det gjalt amnesti/våpenet er uregistrert. Forklarte at eg hadde en godkjent søknad fra før av, og det var bare å skrive nederst på siden, selgers våpenkortnummer, «uregistrert», og sende den inn. 
 

Skal en registrere ett våpen som er «funnet» på noen andre sin adresse en din egen, kan det være lurt å ha med et skriv med underskrift fra personen som bor på adressen der våpenet kommer fra. 
 

Så eg sender den inn og ser hva som skjer. Ut i fra samtalen hørtes det som alt skulle gå fint. Kjenner eg Vest P. Distrikt rett tar det vel en del uker før eg hører noe som helst. Venter fortsatt på nytt våpenkort etter eg fikk byttet kaliber på en tikka tidligere i mars… Kanskje de prioriterer amnestisaker, lov å håpe.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Politidirektoratet snur om historiske våpen etter politisk press fra Forsvaret

 

Tidligere har Forsvarsmuseet hatt muligheten til å se gjennom innleverte våpen når det har ankommet Forsvaret for destruksjon, men slik fungerer det ikke lenger, ifølge sjef for samling- og dokumentasjonsavdelingen ved Forsvarsmuseet, Einar Hellvik.

I år blir våpnene pakket i transportkasser og plombert, og deretter sendt til destruksjon.

 

https://www.politiforum.no/politidirektoratet-snur-om-historiske-vapen-etter-politisk-press-fra-forsvaret/253461

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...