Jump to content

Hvilken .22 patron bruker du på innendørsbanen?


Salmon

Recommended Posts

Nå finnes det ett uttall av merker og velge mellom til innendørsskytingen.

I flg. reglementet til DFS har en ikke lov å bruke .22 patroner som

overstiger 330m/s.

Dette utelukker jo en del merker.

Hvilken patron bruker DU på trening og konkurranse og hvorfor?

Link to comment
Share on other sites

Brukte en stund CCI ammo, husker ikke hele navnet, men det var ihvertfall den billigste standard versjonen. Var ikke helt fornøyd med den, fordi jeg syntes den var litt ustabil å den gikk veldig tregt i kammeret. Ble også funnet noen kuler som var deformert/støpefeil i noen esker.

 

Så da gikk jeg over til Lapua Standard Pluss, dette er en ganske rimelig og god patron, syns den har god presisjon og patronene går veldig fint i kammeret pga at den har litt fett på hylsa. Så denne anbefaler jeg da.

 

Eley har også veldig mange gode patroner som er å anbefale.

Link to comment
Share on other sites

har brukt følgende på 15meter de siste 5-6 årene:

eley club

eley club Xtra(dfs spesial)

Fiocci maxac

cci std

federal classic

federal gold medallion

eley target pistol xtra

eley standard

lapua superclub

remington thunderbolt

RWS geco

CCI minimag

 

å av disse, er det bare thunderbolt og minimag som jeg syntes ikke går godt nok til at man kan trene med. for alle de typene samler godt nok til å for det meste holde tiern i sauern min. har trent mye med cci std, og federal classic.som sagt samler disse godt nok til at man kan skyte på trening med dem. men cci std i den siste loten jeg fikk en kasse av, kamrer ikke sauern min uten at man avogtil må bruke mye makt på hevearmen. men cci samler ok på 15m.

 

når jeg skal skyte konkkurranser skyter jeg derimot enten med lapua superclub, eley target pistol xtra eller eley club xtra.

 

på 100m derimot er forskjellen mye større.... der merker jeg forskjell fra de billige til de dyre....

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
Eg har brukt DFS spesial(Eley), og SK Standard plus (identisk med Lapua sin standard plus)

Eley hadde mange klikkskudd :evil: , sikkert bortimot 1%, mens Sk ikkje hadde nokon

mens jeg sikkert har skutt 20-30 000 eley uten å få en eneste klikk.

så det er forskjellige erfaringer ute å går.

Link to comment
Share on other sites

Skyter rikting nok pistol vi, da! Men uansett...

Vi kjøpte nettopp inn et parti Winchester T22. Alm Våpen og Villmark har supertilbud på disse nå.

Det er samme patron som de tester de heldempa .22riflene sine med, så patronens egenpressisjon er ihvertfall bra.

De gir jo en pressisjonsgaranti, 1cm på 50m, på disse børsene!

 

Så langt er vi meget fornøyde! Meget jevn og god pressisjon.

Min FAS Domino liker ikke så godt voksen på dem, men det samme var tilfelle på mye dyrerer ELEY-patroner.

Har bare lært meg å skrape dett voks fra kulespissen ved lading, så kamrer de bra.

En annen med en S&W 41 fikk også trøbbel med kamring, noe han aldri tidligere har hatt med noen ammo.

Venter spent på om dette er tilfeldig eller om flere får problemer.

Ruger MKII spiser disse med stor appetitt iallfall.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at Eley har tykkere / hardere hylser enn feks Lapua og CCI. Hadde problemer med klikk på Morinien jeg kjøpte for en stund siden. På Morini CM22M RF kan slagstyrke justeres med en liten skrue så dette løste problemet mitt. Petter hos Børselars bekreftet imidlertid at Eley hylsene trenger ett noe hardere slag fra tennstiften enn feks SK Standard + som han anbefalte som trening og konkuranse ammo for pistol.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Bruker cci standard til trening. pga pris og de skyter bra i sauern men kamrer litt trangt noen av patronene.

 

Ellers til konkuransje bruker jeg noen gamle RWS skiskytterskudd jeg fikk kjempebillig hos en våpenbutikk som skulle stenge dørene for godt så han solgte ut alt til svært lav pris. Sikret med noen 100 av de da :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Testa de mandag. RWS går bra nok i børsa mi på 15m iallefall. Men RWS trengte 10 skudd før treffpunktet stabiliserte seg etter å ha skutt med SK standard pluss.

Motsatt trengte jeg ingen skudd før SK standard pluss hadde stabilt treffpunkt.

 

Men det ser ut til å være en ok treningspatron

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...