Jump to content

Type krutt og prosjektil til 7mm PRC


ronlamagnum

Recommended Posts

Vurderer å satse på innkjøp av rifle i et nytt kaliber for lange hold, 7mm PRC.

Tror det kan bli krevende (og dyrt) å få tilgang til kjøpe-ammo i tidlifase, så jeg satser på å få kjøpt nødvendig ladeutstyr. 

I den sammenheng trenger jeg råd fra de som lader 165-180gr kuler for lange hold i 20"-24" løp med 1:8 twist. En fart oppunder 900-915 m/s er omtrent der en bør ligge.

Hornady lager åpenbart noen kuler med høy presisjon og BC i 7mm som sikkert kan brukes, men til jakt på større vilt som hjort/elg finnes det sikkert gode alternativ. 

Når det gjelder krutt vil jeg sette stor pris på forslag til hva som er utprøvd og vurdert som egnet til dette formålet og en slik rigg. 

 

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som ar begynt å lade denne her på kongleberget enda? Iflg. vår kjære børsis hos J&F høres det ikke ut som hylser/ammo kommer før mai-juni, brosj om et par måneder.

 

Jeg bruker tiden på å sette sammen et 7mm PRC bygg, Tikka T3x kasse, MDT HNT26 Chassis og Proof karbonpipe på 24» og 1:8 twist…..det gledes.

Edited by Elgjaeger
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Elgjaeger skrev (7 minutter siden):

Jålete jaktrifle dette skal bli, lett.


Tipper det blir helt rått!
Har tenkt på noe liknende selv, men med PSE stokk. 

Hva blir vekta på den tror du?

Med en March på toppen, og demper burde den vel komme rett under 4kg. 


 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

N4, N15, N560 og 565, kanskje også N570 må vel være åpenbare kandidater i dette kaliberet. Hvorfor man skal kuke med dyre og vanskelig å få tak i amerikanske krutt skjønner ikke jeg ihvertfall.
De europeiske kruttene er like dyre og vanskelige i USA som de murikanske er her, det er mye av grunnen til at en ikke så ofte finner masse data med dem på nett.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (6 timer siden):

N4, N15, N560 og 565, kanskje også N570 må vel være åpenbare kandidater i dette kaliberet. Hvorfor man skal kuke med dyre og vanskelig å få tak i amerikanske krutt skjønner ikke jeg ihvertfall.
De europeiske kruttene er like dyre og vanskelige i USA som de murikanske er her, det er mye av grunnen til at en ikke så ofte finner masse data med dem på nett.

 

K

Enig, men blir nok noen måneder før vi får begynt å kuke med krutt uansett.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...