Jump to content

Tips til anskaffelse av jaktradio


På bærtur

Recommended Posts

Hei,

Jeg tenker å anskaffe en jaktradio/sikringsradio og vil høre her på kammeret om noen har noen anbefalinger og erfaringer de ønsker å dele.

 

Situasjonen min: Jeg er ikke en del av noe jaktlag men er av og til ute sammen med andre som benytter jaktradio, så jeg ønsker da gjerne en radio som er så allsidig som mulig mtp. kompatibilitet med andre. Jeg er også ofte alene ute på jakt med varierende telefondekning, så jeg kunne tenkte meg tilgang til sikringskanalene for egen sikkerhets skyld.

 

Spørsmål: Jeg har forstått det sånn at det finnes åpne standarder for digitale kanaler som ikke er låst til én produsent, men er det utbredt støtte for disse? Burde jeg i det hele tatt vurdere en radio som støtter digitale kanaler i min situasjon eller er det best å bare gå for en enklere analog radio? Noen favoritter dere vil anbefale? Kanskje jeg overtenker jeg det hele?

 

Mange takk for innspill og tips!

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

For digitale jaktradioer er det to systemer ute og går : Icom (IDAS/NXDN) eller de andre merkene (DMR).

 

Disse to digitale systemene snakker ikke med hverandre. Men man kan jo da benytte FM og da fungerer det jo mot hverandre uansett merke. Jeg hører veldig lite trafikk på DMR jaktkanaler her i mitt distrikt, men det er noen få som bruker det. Og det blir nok mer etter hvert kanskje. På FM kan det bli en del forstyrrelser hvis flere jaktlag benytter samme kanalen og de slår innpå hverandre.

 

Info fra NJFF :

 

https://www.njff.no/medlemsfordeler/Jaktradiolisens?accordion_section=6-2&#accordion_section=6-2

 

Jeg har hatt mye Icom-radioer opp gjennom årene, og det har vært topp kvalitet.

 

Det finnes proff-radioer som har FM og begge de to digitale systemene, men de er ikke jaktradioer og de vil være et helvete å programmere med et virvar av koder osv. Så det vil bli alt for mye å holde styr på for de fleste.

 

Jeg ville ha hørt med de du vanligvis jakter sammen med om de benytter digitalt og hvilket radiomerke de bruker. Så kan du jo velge det samme.

 

Limer inn kanallisten, som er å finne i bruksanvisningen til Icom Prohunt-radioene. 

De Svenske digitale kanalene er jeg litt usikker på, på noen radioer har jeg sett at de digitale kanalene benytter den samme frekvensen som de analoge i noen tilfeller. Men de digitale skal egentlig være 6,25 kHz steg under og over de analoge kanalene, som gjør at de digitale da ligger 12,5 kHz fra hverandre.

 

image.png.df1ef50428f9191b38f10cb2f6feefb1.png

 

Edited by Bergara-Man
rettet feil på frekvens i bilde vedlagt
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Bergara-Man skrev (10 timer siden):

Hei,

 

For digitale jaktradioer er det to systemer ute og går : Icom (IDAS/NXDN) eller de andre merkene (DMR).

 

Disse to digitale systemene snakker ikke med hverandre. Men man kan jo da benytte FM og da fungerer det jo mot hverandre uansett merke. Jeg hører veldig lite trafikk på DMR jaktkanaler her i mitt distrikt, men det er noen få som bruker det. Og det blir nok mer etter hvert kanskje. På FM kan det bli en del forstyrrelser hvis flere jaktlag benytter samme kanalen og de slår innpå hverandre.

 

Info fra NJFF :

 

https://www.njff.no/medlemsfordeler/Jaktradiolisens?accordion_section=6-2&#accordion_section=6-2

 

Jeg har hatt mye Icom-radioer opp gjennom årene, og det har vært topp kvalitet.

 

Det finnes proff-radioer som har FM og begge de to digitale systemene, men de er ikke jaktradioer og de vil være et helvete å programmere med et virvar av koder osv. Så det vil bli alt for mye å holde styr på for de fleste.

 

Jeg ville ha hørt med de du vanligvis jakter sammen med om de benytter digitalt og hvilket radiomerke de bruker. Så kan du jo velge det samme.

 

Limer inn kanallisten, som er å finne i bruksanvisningen til Icom Prohunt-radioene. 

De Svenske digitale kanalene er jeg litt usikker på, på noen radioer har jeg sett at de digitale kanalene benytter den samme frekvensen som de analoge i noen tilfeller. Men de digitale skal egentlig være 6,25 kHz steg under og over de analoge kanalene, som gjør at de da ligger 12,5 kHz fra hverandre.

 

image.png.6be57133efd2c69de1855f2596bf7770.png


Tusen takk for utfyllende svar! Jeg ser NJFF også anbefaler DMR standard for digitale radioer, men det er jo som du sier avhengig av hva de andre jeg skal bruke det sammen med har.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Icom er særegne, de vil ikke lage DMR radioer ser det ut som.

 

Forskjellen mellom DMR og Icom (NXDN) er at DMR har "hakket opp" bærebølgen i tidsluker etter hverandre. NXDN har en jevn bærebølge uten "opphakking".

 

HVDN Notebook: NXDN: What is it and where is it?

 

For jaktradio DMR benyttes kun tidsluke 1 (TIMESLOT 1) som de viser under linken hos NJFF.

 

 

Edited by Bergara-Man
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hadde vel ikkje lagt vekt på digitale kanaler med mindre resten av mine jaktvenner hadde samma system. Analogt vil nok lenge vere det aller mest brukte. Kjenner heller ikkje til sikrings linker som kjører duplex digitalt. Er det slike i bruk for sikringsradioer? Om man er aleine så er man avhengig av "lyttere" og då er det også analog som gjelder. Har sjølv lyst på ny radio med blåtann for å kombinere med Peltor XPI. "problemet" er at mine 12-15 år gamle Yaesu ikkje vil dø, dei blir drukna minst 10ggr årleg, har fortsatt batterilevetid på 3-4 dager med moderat bruk og deler antenner med Garmin Alpha.  Klarer neppe å erstatte dette i ein ny...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for flere tips :) Jeg endte opp med å plukke med meg en Brecom VR-600D da jeg innså at jeg nok ikke blir å bruke radioen så ekstremt mye, så da kan jeg heller gå for en litt rimeligere løsning. Den møter de fleste kravene mine uansett (analog + DMR, godt utvalg ekstrautstyr, etc.). Jeg har bare fått testet den et par dager på jakt så langt, men jeg synes den virker lovende.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...