Jump to content

Chiappa little badger .17 HMR


Bjørn Inge

Recommended Posts

Hei,

 

Har i dag med meg en Tikka T1x i sekken når jeg er på rypejakt med hagle. 

Virker fristende og bytte den ut med en Chiappa little badger for å spare vekt.

Har lest litt varierende anmeldelser. De fleste er fra USA og da er fokuset mer plinking på 25 meter med .22lr, ikke jakte med .17 hmr ut til 100 meter.

 

Noen som kjenner pressisjonen på denne i .17 hmr ut til 100 meter?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har stilt samme spørsmålet selv tidligere her inne uten å fått så mange matnyttige svar....

Det virker nesten som om de som har kjøpt slike bare bruker de til plinking her i Norge også, eller så er presisjonen så dårlig at de ikke vil innrømme at de har kjøpt katta i sekken.

 

Det jeg har fått med meg av nødvendige oppgraderinger for å forbedre presisjoner er å bytte ut den orginale (plast!)picatinnyen med en i stål.

Det er også fordelaktig med et lengere forskjefte, dette lages lett ved å tilpasse et alu-rør.

 

Pipa i seg selv vil jeg tro er god nok, og avtrekket er overraskende bra - tafset litt på en utstillingsmodell på Jaktdepotet for noen uker siden.

 

Håper at noen har noe mer hands-on-ttilbakemeldinger å komme med, da jeg er nysgjerrig på det samme som trådstarter; presisjon på ca 100m i .17HMR.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Har en i 22lr, har ikke fått testet presisjon så nøye enda, men i mine øyne er dette et frihåndsvåpen som passer best men en lett rødpunkt på toppen. Presisjonen holder til due jakt ut til 50-60m, og da er det mine skytterferdigheter med så lett våpen som er begrensningen. Setter man på tung kikkert, pistolgrep, alu forskjefte gjør man rifla til noe den ikke er, tung og uhamslig. Rype på 100m er et ganske krevende skudd, tilsvarer vel omtrent innertier på dfs skiva.

Link to comment
Share on other sites

Har fått med meg at det er nødvendig å bytte ut plast picatinny med metall, samt at pistolgrep vil hjelpe. Et forlenget forskjefte har jeg ikke fått med meg, takk for det.  Under 2 kg med kikkert og demper samt at den får plass oppi sekken frister veldig, men er redd for å kjøpe katta(badger?) i sekken.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte meg nylig en badger i 22wmr og er strålende fornøyd med det. Det å ha en rifle på 1,4 kg slettes ikke er dumt. Den har jeg hatt med i tillegg til hagla uten å merke noe til vekta. Jeg har ikke fått testet presisjon på lengre hold ettersom jeg kun har brukt de medfølgende siktene så langt (byttes nok ut med en kikkert snart), men for det jeg har brukt den så har jeg ikke merket meg noen utfordringer på det området så langt.

Angående modifikasjoner så er et modifisert grep (pistolgrep eller lignende) det første jeg tenker å anskaffe. Et forlenget forskjefte føler jeg er unødvendig for min del i alle fall. https://www.vtp.co.nz/shop/little-badger-upgrades/5?page=1&limit=60&sort_by=category_order&sort_order=asc Jeg kom over denne siden her om dagen og synes det grepet de selger der ser ut som en god løsning for økt komfort uten å miste "sammenleggbarhet" (om det er et ord). Jeg får vel børste støvet av 3d-printeren og lage meg noe lignende :) 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

22wmr, tofot och billigt 3-9 scope, se bild för resultat på 100metersbanan sist jag sköt. Av något skäl vänds bilden upp och ner? 
är ganska ny på att skjuta så går helt säkert att få bättre resultat. 
 

Jag är nöjd men alltså helt grön som jägare, så jag har inte provat den på jakt än.
 

Det oroande med den är att jag fick en backfire(?) med det första geväret. stiftet slog hål på hylsan och gasen gick bakåt. Inte trevligt och stiftet låste sig helt och geväret var obrukbart. 

Hände sen delvis en gång till med ersättningsvapnet jag fick. inte lika stort hål andra gången så mindre gas i trynet, och inte ödelagt vapen då..

 

Det har dock bara hänt med winchester superx ammo. Så den undviker jag numera.. 

 

Det är det geväret jag tycker är roligast att äga och skjuta med för övrigt.. kul att styra med extrautrustning, ”pynt” och annat. Sen är det en fröjd att skjuta… kanske är det nostalgin att skjuta enkelskottsgevär.. 

 

fick faktiskt ganska bra skottbild med ett antikt gammalt aimpoint (3x) på 100m också.. trots dubbel rödpunkt och att de täckte allt det svarta.. ;)

855E9167-6198-4456-A280-268AEF9E7636.jpeg.9edbc3e89121f170ebab69bf1badb6b3.jpeg

0EAD2429-B382-4132-9334-09666D639919.jpeg

Edited by Chiappolini
Mer info
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...