Jump to content

Utstyr til feltstevner - belter / hylstre / ammovesker / magasinholdere


Sarasin

Recommended Posts

Så har man rota seg inn i feltskytingens verden, og hatt det kjempegøy med det :D Jeg har fått låne utstyr, men ønsker å ha mitt eget. Derfor trenger jeg hjelp til å finne rett utstyr - helst ikke for dyrt - til mine våpen. Etter hvert vurderer jeg å starte med PPC-skyting, så det hadde vært fint om mest mulig kan kombineres med dette :)

Så langt jeg skjønner, trenger jeg følgende:

Innerbelte

Ytterbelte

Hylster til min 6" 1911 Colt Gold Cup (9mm)

Hylster til min Hämmerli SP20 (.22LR)

Hylster til min Hämmerli SP20 (.32LR)

Magasinholder(e)

Taske til ammunisjon

 

Meget mulig jeg har glemt noe - skrik ut!

 

Hvis noen kan hjelpe meg - spesielt med å finne fornuftige hylstre - setter jeg stor pris på det. Har søkt meg frem til at et Double Alfa Premium belte er innenfor både kvalitet og pris, men jeg er usikker på om det følger med både inner- og ytterbelte på dette? (https://www.2alfa.no/daa-premium-belt-red.html?variation_id=24407

Link to comment
Share on other sites

Du skal jo ikke trekke våpnet fra hylsteret og skyte i feltpistol. Inner/ytrebelte trengs ikke. Bare et belte å henge hylsteret i.

 

Hylster er  ikke nødvendig. Det finnes greie futerealer laget for å pakke ned pistoler i. Du kan også legge pistolen  i en veske eller i kofferten pistolen ble levert i når du beveger deg rundt. Hylster er likevel en praktisk sak, da du slipper å bære nedpakket våpen i hendene.

 

Viktig at du har disse flaggene man putter i våpnet som viser at det er uladd.

 

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke har behov for å være veldig cool, trenger du ikke hylster og magasinholdere til .22 og .32. Det er nok med kammerflagg og en liten veske. Jeg synes det er praktisk å ha ammo i ammobokser. På beltet har jeg en slik lomme for skruer/spiker som de selger på Biltema for 40 kroner. Passer akkurat til en plast ammoboks.

Link to comment
Share on other sites

Litt cool er det lov å være ;) Jeg vil gjerne ha hylster og magasinholdere til mine våpen (feltskyting), men som dere påpeker trenger jeg ikke trekke raskt. Det er mer for det praktiske i løypa.

 

1911 derimot, trenger jeg å kunne trekke dersom jeg skal skyte PPC - hva er "bra nok" der?

Link to comment
Share on other sites

Hylster er kjekt til felt, men for feltskyting trenger du bare hylster + et ganske stivt belte helst.

For PPC derimot er dynamisk riggen mer nødvendig.

 

Ser at mange bruker dynamisk rigg for felt, men jeg synes det er kjekt å fortsette å bruke "vanlige" lærhylster, et enklere belte og vest til ammo. Raskere å ta av og på, bygger mindre ut fra kroppen og mest av alt så skrur man jo gjerne fast hylster + 4 magasinholdere på ytterbeltet og dermed så blir det lite fleksibelt i forhold til å bytte våpen for å gå flere runder på feltstevner.

 

Etter min erfaring så kommer ytterbeltet til DAA med innerbelte inkludert. Jeg har ihvertfall to innerbelter nå siden jeg bestilte begge deler. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

My 2 cent.

Dropp hylster (sliter på våpen og potensielt på fremsikte topp, meget uheldig), kjøp futeral, jeg har brukt dette i årevis https://www.doublealpha.biz/ced-gun-sleeve, Den største modellen passer til Revolver med 6" løp og .22lr matchvåpen. Et futteral passer til flere våpen.

 

Jeg begynte med verktøybelte lommer fra Biltema til kr 35 pr stk, FAnt dem ikke nå men de har komplette til kr 200.

 

Jeg begynte med å ha 70 patroner løs i 1 lomme (60 til konkurranse + 6 stk til ammo sjekk + 4 til å surre bort i lyngen), uten å ha opplevd det så kan du miste beholdningen om du snubler. Så nå har jeg ammoholdere beregnet på feltskyting fra 3D produkter, kjøp de firkantige.

 

Skytebriller uansett skytegren, men helt påkrevet om en skyter revolver ved siden av deg.

 

Caps så ikke tomhylser havner bak skytebrillene, skjermer for sol og evt regn på brillene. Gjerne av skytterlags typen med stor side skygge.

 

Jeg foretrekker å ha med egne sorte/hvite lapper, har dispenser for disse fra 3d produkter evt fra noe franske greier jeg ikke husker navnet på (bestiller på ebay fra Canada)

 

Skjorte bør ha rund hals slik at tomhylser ikke havner inn under skjorte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er "Kit hore" så det utstyret jeg har er kanskje ikke nødvendig, men jeg foretrekker et belte der ytter beltet har festet et Safariland med QLS adapter. Slik at jeg kan feste et egnet hylster til vært våpen med safariland QLS, sånn at man enkelt kan bytte hylster å våpen dersom man skal gå flere runder i felt løypa. Har også et par magasinholdere og Mooltietool på beltet sånn at jeg kan eventuelt bruke den riggen til andre skyteformer senere. Har også en liten drop lomme bak på beltet til og ha ammunisjon oppi under felt løypa🙃

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg er også fersk innenfor skyting og var så dust at jeg hørte på de som sa jeg burde kjøpe vanlig hylster av skinn/stoff til våpnene og det synes jeg fungerer veldig dårlig unntatt til Pardini SP22/HP32. Til de to S&W revolverne jeg har og til Pardini GT45 bruker jeg nå DAA Alpha-X Holster og det holder våpnene veldig godt på plass. Den store fordelen med å ha våpnene festet til kroppen er at du da ikke trenger å bære noe mens du går mellom standplassene. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Bang01 skrev (På 31.10.2022 den 19.01):

Jeg er "Kit hore" så det utstyret jeg har er kanskje ikke nødvendig, men jeg foretrekker et belte der ytter beltet har festet et Safariland med QLS adapter. Slik at jeg kan feste et egnet hylster til vært våpen med safariland QLS, sånn at man enkelt kan bytte hylster å våpen dersom man skal gå flere runder i felt løypa. Har også et par magasinholdere og Mooltietool på beltet sånn at jeg kan eventuelt bruke den riggen til andre skyteformer senere. Har også en liten drop lomme bak på beltet til og ha ammunisjon oppi under felt løypa🙃

Litt mer info om riggen nå som jeg fant et bilde av den... Dette er den riggen jeg bruker til de fleste skyteformer. Magasinholderene har Tek-lok så kan enkelt ta de av eller på dersom jeg ikke skulle trenge 3stk. Drop lommen kan enkelt brettes sammen sånn at den ikke tar noe plass. Samt en TQ på beltet pluss det som ble nevnt tidligere 🙃

20221109_230816.jpg

Link to comment
Share on other sites

Sarasin skrev (På 31.10.2022 den 9.48):

Hylster til min 6" 1911 Colt Gold Cup (9mm)

Når det kommer til hylster av 1911 så må du først se på hvilken type 1911 du har. https://inside.safariland.com/education/1911-pistol/

 

Ta en titt på bildene samt hvordan safariland beskriver de forskjellige versjonene av en 1911 og velg derretter "den" modellen som er nærmest din gold cup. 

 

Fordelen med kydex er at dersom hylsteret kanskje ikke passer 100% kan du forsiktig prøve å forme hylsteret på nytt etter pistolen din med å forsiktig varme den opp med en hårføner/varmepistol (mange videoer på YouTube som viser hvordan). 

Link to comment
Share on other sites

Sarasin skrev (På 31.10.2022 den 9.48):

Hylster til min 6" 1911 Colt Gold Cup (9mm)

Tror kanskje denne kan fungere 

Da den er laget til og passe både 1911 med og uten "skinner" (rails). Da hoved friksjon til hylsteret er rundt selve avtrekkerbøylen som du Selv kan justere friksjonen på hylsteret. 

 

https://polenartactical.com/shop/holsters/1216-49322-1911-kydex-holster-bgs.html#/11-color-black/77-version-right_handed_shooter/296-mounting-mid_ride_platform/346-leg_strap-no

 

I verste fall stikker kanskje løpet ditt litt ut av hylsteret da jeg tror disse er laget til 5" 

 

Edited by Bang01
Link to comment
Share on other sites

på 1911'ene har jeg fint gammelt plast/kydex med soft liner inni, med siktebeskytter, tror det er 90 talls safariland

 

ellers blir jeg bare noe som låser i avtrekksbøylen, slik at siktene ikke påvirkes, skal sies du får mye fine kydex hylstere også til dette nå 

slitasje på ramme/avtrekksbøyle blånering er vesentlig  bedre enn slitasje på sikter.

Link to comment
Share on other sites

nhd skrev (14 timer siden):

Kjøp i hvert fall et hylster som ikke pusser forsiktet ditt blankt hver gang du setter pistolen i det. Jeg foretrekker et som du bare fester pistolen i slik som dynamiskskytterne bruker.

 

Forslag til modeller her? Ønsker ikke at det skrus fast, men at det henger i hempe.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...