Jump to content

308 nato ammo til jakt


Cabor

Recommended Posts

Heisan. Og velkommen til Kammeret. Når du seier 308 nato.. Meiner du heilmantla "militær" ammunisjon?

 

308 Winchester (den sivile versjonen) og 7.62×51mm NATO (den militære versjonen) har samme utvendige dimensjonar. Så du kan skyte 308 i Nato-kammer og omvendt.  Men som @amatør skriv; du må bruke ekspanderende kule. Og det finn du ikkje i 7,62X51 Nato. 

Edited by stigamundsen
Link to comment
Share on other sites

Helmantel, altså ikke ekspanderende kuler, kan brukes på småviltjakt.

På dyr en ikke skal spise (rev, kråke, grevling osv) bør en bruke ekspanderende kule. Da dør de fort, og er enkle å finne igjen. Jeg skjøt ei gang ei skjære som satt i et tre med 6,5x55 helmantel, og den fløy ca 40 meter, men var steindau da jeg fant den igjen. Den lå i et sauebeite med kort gress. Å finne en orrhane som flyr noen meter bort fra treet etter at den er skutt, og som faller ned i høy lyng er ofte ikke lett å finne.

 

Jeg vil ikke anbefale ekspanderende kuler til småvilt som skal spises (rype, tiur, hare osv) da de kulene (ofte) ødelegger for mye av kjøttet på et så lite dyr.

Link to comment
Share on other sites

fredriko skrev (1 time siden):

 

Dette gjelder vitterlig på dyr man skal spise også. 

Egentlig ikke. Skyter du smått småvilt med f.eks. 308Win er det liten eller ingen grunn til å bruke ekspanderende kule. Bever, ja. Gås, trolig. Hare, definitivt ikke, rype... osv.. Her er vi nede på individuelle preferanser.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

fredriko skrev (8 timer siden):

 

Dette gjelder vitterlig på dyr man skal spise også. 

Hvorfor synes du det?

Det jeg skreiv kunne kanskje oppfattes som om dette bare er svart/hvitt. Det er det selvfølgelig ikke. Skuddplassering og måten den aktuelle kula ekspanderer på vil jo variere, men jeg mener at småvilt som skal spises, og ikke bare drepes, bør skytes med ikke ekspanderende kule.

 

Jeg synes det er for teit når en fugl som kunne ha blitt et godt måltid må samles sammen av flere deler etter at den er skutt med sakte ekspanderende storviltkule i 30-06. Så det har jeg slutta å bruke selv.

Link to comment
Share on other sites

Cabor skrev (På 29.10.2022 den 23.44):

Åssen er 308 nato ammo til jakt? mest tenkt til rådyr.

Jeg ville for øvrig ikke vurdert blyspiss i .30-kaliberet til annet vilt enn der det er stilt krav om ekspanderende kule (kanskje med unntak til rev utenom pels-sesongen). Jeg har hørt at Nato-ammunisjonen er relativt hardt ladet, og da blir det hull nok uansett.

Link to comment
Share on other sites

fredriko skrev (10 timer siden):

 

Er det småvilt TS spør om ? 

 

 

Nei, men første innlegg sier han (om det er en hann) at han er uerfaren. Lengre ned skriver han:

 

Cabor skrev (På 29.10.2022 den 23.57):

Jeg har mye ammo til trening da :)

 

Jeg ville informere ham om at nato-ammoen kan brukes til mer enn bare trening.

 

Dette er vel heller ikke den første ganga en trådstarter på kammeret får svar på mer enn han spør om. Jeg synes at meningene jeg kom med er riktige og kan være interessante for trådstarteren.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...