Jump to content

.357 spesialrevolver?


K.Olsen

Recommended Posts

Kan man søke om ervervelser av spesialrevolver hvis den er laget for .357 Magnum? (det står at Magnumladninger ikke er godkjent i den klassen, men det virker som etter myyye søking og googling at det ikke er ett problem å søke det kaliberet!?)

 

Grunnen til at jeg spør er at jeg er en fersking innen søknader ang pistoler..

 

Jeg er helt i startfasen ang pistolsøknader og hadde håpet at revolveren etter min avdøde far kunne havne i "spesialrevolver"...

Det er en S&W 360PD og er nok en totalt ubrukelig revolver til blinkskyting...

 

Etter samtale med sekretæren i pistolklubben tidligere idag ang søknader ble vi enige om at revolveren må søkes som magnum1 (siden Magnumladninger ikke er lov i spesialrevolver), men jeg leser overalt at folk får godkjent 357 revolvere!?)

 

Greia er at våpeninteressen min er stor og jeg ønsker ikke å begrense fremtidige kjøp pga at jeg har en ubrukelig revolver i magnum1..

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skulle de ikke det? Våpenet er tillatt til spesial. Er behovet spesial, så dekker den det behovet. Jeg har hatt 357 som spesialrevolver selv. Det er ikke lov med magnum på revolverfelt heller, men de fleste bruker revolver i 357. Jeg har heller ikke hatt problemer med å få innvilget 357 til revolverfelt.

Edited by glockoman
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, K.Olsen said:

Ja men godtar og innvilger våpenkontoret den søknaden søknaden?

Ja, gjorde det samme. Satte spesialrevolver revolver som gren, kaliber 357/38. Fiksferdig godkjent uten noen spørsmål. De fleste kontorer(utenom de vanskeligste) vet at utvalget av 357revolvere er langt større enn det er på reine 38, og derfor godtar det.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ok, tusen takk for gode svar fra dere alle, var litt sånn jeg hadde inntrykk av at det var etter mye lesing på egenhånd også.

Da skal jeg prøve å få sekretæren til å gjøre om på anbefalingsbrevet ang den revolveren etter fattern.

PS:trenger man å sende med sånne anbefalingsbrev ang søknader ifra pistolklubben man er medlem av lenger egentlig??

 

Legger ved bilde av den "ubrukelige" revolveren som takk for hjelpen hehe.....

Jeg har ikke tenkt til og prøve å hevde med i toppen i noen konkurranser, men det kan være hyggelig å smelle litt med noe man har arvet etter sin far.

20201121_155407_111345.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Freeride skrev (1 time siden):

Magnum 1 er den i alle fall ikke egnet til. Det er vel kul umulig å oppnå faktorkravet med det korte løpet. Hvis du klarer å finne en snill ladning som har nogenlunde riktig treffpunkt blir det nok mye morro i feltløypa. 

Enig, det er derfor jeg håper å få "gjemt den bort" som spesialrevolver slik at den ikke ødelegger for ett mulig fremtidig magnum1 kjøp.

Link to comment
Share on other sites

@K.OlsenDu trenger ikke lenger legge ved noe brev fra klubben forutsatt at du har all annen nødvendig dokumentasjon vedlagt. Hvis du ikke lenger får påtegning i boka når du er på treninger, noe de fleste slutter med etter 6-8 måneder, så kan brevet fra klubben være nødvendig for å være med å dokumentere oppmøte på treninger. 

Link to comment
Share on other sites

Alien 9mm skrev (1 time siden):

@K.OlsenDu trenger ikke lenger legge ved noe brev fra klubben forutsatt at du har all annen nødvendig dokumentasjon vedlagt. Hvis du ikke lenger får påtegning i boka når du er på treninger, noe de fleste slutter med etter 6-8 måneder, så kan brevet fra klubben være nødvendig for å være med å dokumentere oppmøte på treninger. 

Vet om flere i klubben som ikke har fått avslag/søknad i retur pga av manglende skjema for oppmøte på trening. Stevneaktivitet eller brev fra klubben erstattet ikke loggen i disse tilfellene, så det er nok litt ulikt hvordan dette praktiseres. De henviser til dette, så loggen er gull.

    «siste seks månader har gjennomført 10 av skyttarorganisasjonen sine organiserte treningareller konkurransar.»

 

Link to comment
Share on other sites

Alien 9mm skrev (8 timer siden):

@K.OlsenDu trenger ikke lenger legge ved noe brev fra klubben forutsatt at du har all annen nødvendig dokumentasjon vedlagt. Hvis du ikke lenger får påtegning i boka når du er på treninger, noe de fleste slutter med etter 6-8 måneder, så kan brevet fra klubben være nødvendig for å være med å dokumentere oppmøte på treninger. 

Ok, takk for svar.

All dokumentasjon er i orden og legges ved søknaden, også anbefalingsbrevet ang kalibre/klasser jeg skal søke på da sekreter i klubben skulle gjøre om revolveren til spesialrevolver.

I klubben der jeg er medlem skriver alle som er på trening seg inn i boka hver gang, så da er det sikkert lurt å legge ved brev fra klubben ved evnt fremtidige kjøp.

 

 

Edit:skriveleif

Edited by K.Olsen
Link to comment
Share on other sites

arg skrev (6 timer siden):

Vet om flere i klubben som ikke har fått avslag/søknad i retur pga av manglende skjema for oppmøte på trening. Stevneaktivitet eller brev fra klubben erstattet ikke loggen i disse tilfellene, så det er nok litt ulikt hvordan dette praktiseres. De henviser til dette, så loggen er gull.

    «siste seks månader har gjennomført 10 av skyttarorganisasjonen sine organiserte treningareller konkurransar.»

 

Takk for svar.

Loggen min skal uansett legges ved, men sekretær i klubben mente han også måtte skrive anbefalingsbrev for hver gren/kaliber noe jeg ikke trodde man trengte lenger.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 10/18/2022 at 5:25 PM, K.Olsen said:

Takk for svar.

Loggen min skal uansett legges ved, men sekretær i klubben mente han også måtte skrive anbefalingsbrev for hver gren/kaliber noe jeg ikke trodde man trengte lenger.

 

Det trenger man ikke, men siden det "kun" er et år siden ny lov og forskrift er det veldig mange som ikke har fått det med seg.

 

Min egen klubbledelse var meget skeptisk og spent på at jeg valgte å være "forsøkskanin" som første søker siden ny forskrift, uten det berømte "snill-gutt-papiret". Det gikk selvfølgelig helt fint.

Edited by klabbogbabb
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

klabbogbabb skrev (På 30.10.2022 den 11.02):

Det trenger man ikke, men siden det "kun" er et år siden ny lov og forskrift er det veldig mange som ikke har fått det med seg.

 

Min egen klubbledelse var meget skeptisk og spent på at jeg valgte å være "forsøkskanin" som første søker siden ny forskrift, uten det berømte "snill-gutt-papiret". Det gikk selvfølgelig helt fint.

Takk for svar, da var det slik jeg hadde forstått det.

Sa også til ledelsen i klubben min at jeg var rimelig sikker på at vi ikke trenger det anbefalingsbrevet lenger, men det var litt for døve ører.... Jeg legger dem ved uansett...

 

De var også veldig på det der med at man må legge ved dokumentasjon på våpenskap, svarte også da at det trenger man ikke for innsending av søknad siden det er våpeneieres ansvar å følge loven ang oppbevaring.

Men siden jeg er våpeneier ifra før, så legger jeg ved det også for å unngå diskusjoner og drøying av søknadsprosessen.......(og det irriterer meg litt, for jeg er imot at folk skal finne på lover og regler på egenhånd!)

 

Nå står det faktisk bak på våpensøknaden at godkjente søknader ikke sendes tilbake før bevis på våpenskap sendes våpenkontoret....(jeg skal ikke være kranglete, men jeg trodde ikke de hadde noen hjemmel for det kravet!??)..

 

Søknadene mine er uansett ferdig utfylte og sendes i begynnelsen av neste uke, for da har jeg vært medlem av pistolklubb i 6mnd, wish me luck!😁👍

 

Og takk for hjelp og gode innspill her!👍

 

 

 

IMG_20221030_183830.jpg

Edited by K.Olsen
Link to comment
Share on other sites

klabbogbabb skrev (På 30.10.2022 den 19.36):

Våpenskapkvittering varierer fra region til region, noen oppfører seg logisk og innser at søker mest sannsynlig har akkurat samme skap som sist, mens andre (som mitt kontor) vil se den samme gamle kvitteringen på det samme skapet hver jævla gang man søker.

Idioti i praksis....

 

Det artige er at når jeg søkte digitalt om ervervelse av .22 halvautorifle så fylte jeg bare inn serienummer på skapet mitt i søknaden, ingen videre krav om bilder av hverken skap, serienummer eller kvittering...

 

Og som flere andre her har påpekt før, så er bildebevis uansett jækla tynt grunnlag, for hvem som helst kjenner noen med våpenskap eller finner ett "serienummer" på nett....

 

Alt virker så veldig uproft tullete utført av våpenforvaltningen..

Men jeg er vel ikke den første som har oppdaget det.....

Edited by K.Olsen
Link to comment
Share on other sites

Jeg la ikke ved noen bekreftelse fra klubben i søknadene jeg sendte i slutten av september og de ble godkjent på 5 uker så det papiret er det ingen grunn til å legge ved søknaden. Men jeg turte ikke la være å legge ved den gamle kvitteringen på våpenskapet selv om jeg har mange håndvåpen fra før, får prøve det neste gang. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sist jeg søkte på våpen i Oslo fikk jeg innvilget, men de ba om at jeg ettersendte bevis på våpenskap når jeg kjøper våpen.

 

Ikke noe problem, jeg har to fine skap allerede. Men jeg stusset litt på hvorfor det var nødvendig siden jeg vedla denne informasjonen første gang jeg søkte på våpen?

 

Uansett, fint at de ikke trenger å se det før jeg skal kjøpe våpen, det er jo det som er loven.

 

Må egentlig si at min erfaring med Oslo våpenkontoret har vært veldig grei, de forholder seg til det som er loven, ikke synsing, og er enkle å snakke med.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, Alien 9mm said:

Jeg la ikke ved noen bekreftelse fra klubben i søknadene jeg sendte i slutten av september og de ble godkjent på 5 uker så det papiret er det ingen grunn til å legge ved søknaden. Men jeg turte ikke la være å legge ved den gamle kvitteringen på våpenskapet selv om jeg har mange håndvåpen fra før, får prøve det neste gang. 

 

Lokalt her får man ikke godkjent håndvåpen uten bekreftelse fra klubben, det du skriver er altså kun representativt for ditt tilfelle og bekrefter ingen fast praksis i forvaltningen.

Link to comment
Share on other sites

Kennethj skrev (4 timer siden):

 

Lokalt her får man ikke godkjent håndvåpen uten bekreftelse fra klubben, det du skriver er altså kun representativt for ditt tilfelle og bekrefter ingen fast praksis i forvaltningen.

 

Gjelder dette førstegangssøker eller alle?

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, hipshot said:

 

Gjelder dette førstegangssøker eller alle?

 

Det gjelder alle. Bekreftelsen fra klubben inneholder også bekreftelse på at våpenet kan brukes i programmet man vil ha det til.

Senest her om dagen hadde jeg en innom som hadde fått klar beskjed om å komme med bekreftelse fra klubben for å få kjøpt seg våpen, han har flere håndvåpen fra før og skulle nå ha en finpistol.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Kennethj said:

 

Det gjelder alle. Bekreftelsen fra klubben inneholder også bekreftelse på at våpenet kan brukes i programmet man vil ha det til.

Senest her om dagen hadde jeg en innom som hadde fått klar beskjed om å komme med bekreftelse fra klubben for å få kjøpt seg våpen, han har flere håndvåpen fra før og skulle nå ha en finpistol.

 Jeg opplevde det samme her i Agder da pistol for mil.felt skulle anskaffes.
Søknaden min ble satt på vent inntil jeg fikk ettersendt bekreftelse fra klubben.
Jeg har også flere håndvåpen fra før.

Link to comment
Share on other sites

tg1 skrev (1 time siden):

Det eneste jeg har levert de siste gangene jeg har søkt om håndåvpen er en bekreftelse fra klubben om at jeg er betalende medlem samt antall oppmøter siste året, og det har gått helt fint. (Møre og Romsdal)

 

Jojo, bekreftelse på betalende medlem iform av startkort er med.

 

Og aktivitetsnivå for å dokumentere behov. Men det er også hentet fra sentralt hold, fsu feks.

 

Kanskje 100+ skytinger er formildende omstendighet... - eller kanskje dårlige resultater viser behov for en bedre pistol...😄

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, hipshot said:

Hmm, merkverdig.

 

Jeg har ikke involvert klubben siden tidenes morgen.

 

Om det er din eller min praksis som ikke er A4 gjenstår å se. Men det skal jeg finne ut av, ihvertfall hvordan det gjøres her omkring.

 

Jeg tipper det er praksisen her som er feil, hos Politiet står det tydelig at hvis man mangler noen annen dokumentasjon skal man ha uttallelsen fra klubben..

 

https://www.politiet.no/tjenester/vapen/soke-om-tillatelse-til-vapen/vapen-til-sportsskyting-og-vapensamling/

 

 

Link to comment
Share on other sites

Kennethj skrev (14 timer siden):

 

Lokalt her får man ikke godkjent håndvåpen uten bekreftelse fra klubben, det du skriver er altså kun representativt for ditt tilfelle og bekrefter ingen fast praksis i forvaltningen.

Verken lov eller forskrift gir grunnlag for å nekte å gi en tillatelse før det foreligger en uttalelse fra en klubb. Når man søker om å få tillatelse så vil søknaden ofte være begrenset til å beskrive om det er en pistol eller revolver samt kaliber. Det er ikke nødvendig å opplyse verken om produsent, type, løpslengde eller annet. En bekreftelse fra klubben på at våpenet kan brukes f.eks. i klassen spesialpistol er mao verdiløs, de vet jo ikke hvilket våpen som skal kjøpes og det kan heller ikke våpenkontoret be om å få opplyst under behandlingen av søknaden. Når tillatelsen innvilges så er det den som får tillatelsen som har ansvaret for at våpenet som kjøpes kan brukes i den disiplinen tillatelsen gjelder og seriøse forhandlere vil ikke selge et våpen dersom det er åpenbart at det ikke kan brukes i disiplinen og det heller ikke enkelt kan ombygges slik at det kan gjøres. Det er f.eks. ikke noe i veien for å kjøpe en revolver med 6´løp selv om den skal brukes som spesialrevolver, dersom kjøper sørger for at den snarlig endres slik at den oppfyller kravene i klassen. Det som en klubb kan bekrefte, dersom man ikke dokumenterer dette på annen måte, er aktivitet fra organiserte treninger og stevner de selv har arrangert, noe som kan være nødvendig for å dokumentere at aktivitetskravet er oppfylt.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...