Jump to content

BRNO ZH304 samler dårlig


Magelius

Recommended Posts

Hei! 

Sliter med å få til samlinga med kombien. Har prøvd med laaange pauser mellom skuddene, men sprer 5-10cm radius på øvre halvdel av blinken. Skyter rett under 2cm samlinger med den andre børsa. 

Blinken er ca 20cm diameter. 

 

Sørger for godt anlegg, godt avtrekk (langt og tungt på denne børsa), men får det ikke til. 

 

Kikkerten er en vortex strike-eagle 1-6. 

 

Tips til hva det kan være?

370850412_max.jpg

Edited by Magelius
Link to comment
Share on other sites

Det kan jo være den ammunisjonen, hvis ikke du har testet noe annet? Noen børser like ikke en type amme eller kule, sånn er det bare. Men det så jo begredelig ut... 

BRNO zh304 har lodda løp. Og da blir det stigning mellom seriene. Men stigningen er lik. Du kan altså skyte tre skudd, vente 20-30 min, og skyte 3 til. Og de skal treffe med samme stigning. 

Skjønt denne har vel rifleløpet på toppen, og hagleløpet underst? Da blir det vel senkning? Men kulehullene skal treffe like mye ned mellom hvert skudd, i hver serie. 

 

Når jeg tenker meg om... har denne børsa gått bra tidligere, og ikke går lenger? Når det er så galt synes jeg du skal sjekke alle de åpenbare tingene før du bytte ammo: 

1. Gå over alt av skruer på montasjen. Du må sjekke skruene på ringene. Du må også skru av siktet, og sjekke at basene er festet ordentlig også. Du kan godt bruke Lock Tite på alt av skruer. Jeg blir ikke forbauset om noe er løst. Jeg skjøt et rådyr med en slik kombi i forrige årtusen, hvor dyret datt og det gjorde også siktet... Alt kan løsne vet du.

2. Dunk litt på siktet, og se om det er noe løst. Dersom du bruker en gummihammer eller skaftet på en skrutrekker og ser at noe flytter seg så har du svaret. 

 

Dersom det enda går galt forsøker du annen ammo. Er det galt med flere typer ammo oppsøker du en børsemaker. 

Link to comment
Share on other sites

Du kjøpte den i vinter. Vet du noe om hvordan pipa ser ut inni? 

Jeg har handlet alt for mange brukte våpen... Jeg har lært meg til å pusse rent med en gang. Det kan være uhorvelige mengder med gugge i gamle løp. Både kruttslam, blyrester og ikke minst mantelavleiring. Og rust selvsagt... Ta en lommelykt og kikk inni munningen. Dersom det er mantel ser du det. Ser du rust så er det bare å begynne å grine med en gang... For all del, lurt å pusse boKobberbørste (overkalibrert) og godt med olje, og mange omganger. Ødelagte piper er sjelden (aldri) utskutt på brytevåpen med loddede piper. Det er rust som tar de. Det må borescope til for å se ordentlig inni pipa. Jeg har ikke det. Kikker etter rust, og pusser det helt rent før jeg begynner å skyte, og det pleier å holde. Mantelfjerner er et must!

Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (8 minutter siden):

Du kjøpte den i vinter. Vet du noe om hvordan pipa ser ut inni? 

Jeg har handlet alt for mange brukte våpen... Jeg har lært meg til å pusse rent med en gang. Det kan være uhorvelige mengder med gugge i gamle løp. Både kruttslam, blyrester og ikke minst mantelavleiring. Og rust selvsagt... Ta en lommelykt og kikk inni munningen. Dersom det er mantel ser du det. Ser du rust så er det bare å begynne å grine med en gang... For all del, lurt å pusse boKobberbørste (overkalibrert) og godt med olje, og mange omganger. Ødelagte piper er sjelden (aldri) utskutt på brytevåpen med loddede piper. Det er rust som tar de. Det må borescope til for å se ordentlig inni pipa. Jeg har ikke det. Kikker etter rust, og pusser det helt rent før jeg begynner å skyte, og det pleier å holde. Mantelfjerner er et must!

Har pussa godt med for stor kobberbørste - børsa hadde kanskje gått 50 skudd da jeg kjøpte den. Overflaterust her og der på utsiden, men insiden av løper så og ser bra ut. Blir selvfølgelig litt mer pettimeter nå, så få sjekke ekstra godt når jeg kommer hjem til pusseboden. 

Hvor helbredelig er rust i løp? Jeg syns det ser bra ut jeg altså, men må jo sjekke ekstra godt nå

Link to comment
Share on other sites

Vanskelig å si hvor mye et løp tåler. Rust er jo en killer. Det er mye verre med rust, enn om den har gått 500 skudd.. Men det gjør jo aldri brytevåpen. 

Er den skutt 50 skudd så er det ikke allverdens å pusse på. Mitt uerbødige forslag er at du driter i det, og heller fokusere på det du kan gjøre noe med. Løsne og tighte alt av skruer. Av med baser, og se at de står rett på før du skrur de på igjen. Man vet aldri hva folk har levet med i mange år.. Feste godt sammen og teste. Og har du mulighet til å teste med en annen kikkert dersom det fremdeles går åt skogen så kan det også være nyttig selvsagt. 

Dersom du bor i nærheten av meg på palmekysten kan du få noe ammo å teste med av meg. Gidder ikke sende det, så du må hente i tilfelle. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (1 minutt siden):

Vanskelig å si hvor mye et løp tåler. Rust er jo en killer. Det er mye verre med rust, enn om den har gått 500 skudd.. Men det gjør jo aldri brytevåpen. 

Er den skutt 50 skudd så er det ikke allverdens å pusse på. Mitt uerbødige forslag er at du driter i det, og heller fokusere på det du kan gjøre noe med. Løsne og tighte alt av skruer. Av med baser, og se at de står rett på før du skrur de på igjen. Man vet aldri hva folk har levet med i mange år.. Feste godt sammen og teste. Og har du mulighet til å teste med en annen kikkert dersom det fremdeles går åt skogen så kan det også være nyttig selvsagt. 

Dersom du bor i nærheten av meg på palmekysten kan du få noe ammo å teste med av meg. Gidder ikke sende det, så du må hente i tilfelle. 

 

 

 

Jepp, har demontert montasjen (ett stykke) og montert den på igjen. Kikkertringene satt som fy, spørs om jeg ikke får de løs. 

Har en kikkert til, tenker jeg bytter skruer på ringene.

 

Takk, men jeg bor i Trondheim!

Link to comment
Share on other sites

TS. Jeg har en Brno, men er langt fra noen ekspert. Stusser likevel litt her, spesielt når jeg ser på skiva di. 1) Er de svarte markeringene dine markeringer, eller eksakt perforering etter kulene? Hvis det er det, så stabiliserer ikke kulene!  2) Undrer også på hvorfor du skyter 5 skudd, holder vel fremdeles med 3 sk. på prøven og kombier sprer mer og mer for hvert skudd? 

 

For oppfølgende skudd (simulert jakt), så kan du også skyte de 3 sk. fortløpene. Men la våpenet hvile lenge, mellom hver serie. Greit å skyte med et annet våpen i mellomtiden. Så langt jeg vet klatrer alle kombier (med loddet løp), min opp til venstre, ca. kl. 11+ og enkelt å beregne. Er det dårlig avtrekk, så få en til å fikse avtrekket. Jeg har strålende avtrekk på min mod. 502.2, både på det vanlige og på snellet. 

Link to comment
Share on other sites

Geco5 skrev (2 minutter siden):

TS. Jeg har en Brno, men er langt fra noen ekspert. Stusser likevel litt her, spesielt når jeg ser på skiva di. 1) Er de svarte markeringene dine markeringer, eller eksakt perforering etter kulene? Hvis det er det, så stabiliserer ikke kulene!  2) Undrer også på hvorfor du skyter 5 skudd, holder vel fremdeles med 3 sk. på prøven og kombier sprer mer og mer for hvert skudd? 

 

For oppfølgende skudd (simulert jakt), så kan du også skyte de 3 sk. fortløpene. Men la våpenet hvile lenge, mellom hver serie. Greit å skyte med et annet våpen i mellomtiden. Så langt jeg vet klatrer alle kombier (med loddet løp), min opp til venstre, ca. kl. 11+ og enkelt å beregne. Er det dårlig avtrekk, så få en til å fikse avtrekket. Jeg har strålende avtrekk på min mod. 502.2, både på det vanlige og på snellet. 

Det er 5 skudd med 15-20 min mellom hvert - alle er kalde skudd. Dette har jeg gjort for å eliminere klatring så godt som mulig - det er jo det første skuddet som det må skytes inn på. 

Min har rifleøp øverst, så kryper vel heller nedover ved hurtige skudd. Tenker jeg demonterer kikkert og sjekker samling med jernsiktene før jeg feilsøker videre.

 

Takk!

Link to comment
Share on other sites

Fra en Brno 304 vil, som du sier, trefpunktet flytte seg nedover hvis du skyter for rask. 

På feks reinskiva vil tredje skuddet havne utenfor trefområdet hvis du skyter for raskt. Min erfaring rimelig rett ned.

Spredningen du har er helt klart noe annet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Friskus skrev (1 minutt siden):

Den patronen er ikke brukbar. Som de sier over her, 173 grs-kula er i en helt annen liga. 139 gr SP kunne spre 120 mm i min Finn Classic, Oryx 10 mm.

Har bestilt priviet partizan 173grs sp! Håper det blir bedre. Takk masse for tips. Holder dere oppdatert

Link to comment
Share on other sites

vavlo skrev (3 timer siden):

Om løpet sjekker ut ok, og du ikke finner andre feil, og den fremdeles ikke vil samle greit med noe ammo, så kan det være verdt å få en børsemaker til å sjekke at låsinga er uten slark.

Man kjenner lett om det er slark eller ikke. Ta av fortreet mens løpet er montert på baskylen og vri og bend litt. Er det slark merker man det da.

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (14 minutter siden):

Man kjenner lett om det er slark eller ikke. Ta av fortreet mens løpet er montert på baskylen og vri og bend litt. Er det slark merker man det da.

 

Er ikke det litt vanskelig med disse børsene? Fortreet sitter vel uansett kun fast i løpet, og er ikke festet til baskylen?

Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (16 minutter siden):

Den mekanismen som brukes i ZH304 med fjærende plate må være ganske kostbar å produsere, og jeg innbiller meg at den også tåler ganske mye juling? Skal vel litt til å skyte slark på en sånn? Nå er det uansett ikke slark, så da er ikke det problemet. 

Tror du kan likesågjerne slå ihjel dyret uten å ødelegge børsa ja 😁

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

I dette kaliberet finnes det kun kulevekter 70-71 grs. Det gjelder både FMJ og SP. Svært begrenset utvalg med andre ord😬.

 

Om du skal teste presisjon i 7x57R ville nok ikke Partizan 173 grs vært mitt førstevalg (ikke til matvilt heller). Ville heller valgt Norma Oryx eller Lapua Mega. Men jeg skjønner du ikke vil bunkre dyr ammo før du vet kombien går bra.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (6 minutter siden):

I dette kaliberet finnes det kun kulevekter 70-71 grs. Det gjelder både FMJ og SP. Svært begrenset utvalg med andre ord😬.

 

Om du skal teste presisjon i 7x57R ville nok ikke Partizan 173 grs vært mitt førstevalg (ikke til matvilt heller). Ville heller valgt Norma Oryx eller Lapua Mega. Men jeg skjønner du ikke vil bunkre dyr ammo før du vet kombien går bra.

Oryx er nok ikke tung nok ihht til flere andre på nett, og Lapua Mega styrer jeg unna etter 2 dårlige erfaringer med disse på klovvilt. Men takk for tips! Og forøvrig info om 5,6x52r.

Link to comment
Share on other sites

Underlig at ingen ser på skiva og de ovale kulehullene, som tyder på kuler som ikke stabiliserer. Kulene kommer jo delvis på tvers og en kommer også på tvers i skiva. Dette var årsaken til at jeg kommenterte i går og mitt viktigste spørsmål der, kommer da også frem i spørsmål 1. 

Link to comment
Share on other sites

Magelius skrev (1 time siden):

Oryx er nok ikke tung nok ihht til flere andre på nett, ....

156 grs holder da i massevis til alt storvilt? Men om den er verd prisen er en annen sak. Jeg har bare gode erfaringer med denne kula (156 grs i 6,5x55 og 180 grs i .30-06), men også med Mega 155 grs i 6,5x55.

 

Ellers har jeg forsket MYE på kuler i 5,6x52R, og etter litt testing med ulike ladevekter og settedybde/friflukt har jeg fått alle (RWS TM, Hornady SP, S&B FMJ og SP, samt Norma SP) til å gå bra. Fint å lade selv😊.

Link to comment
Share on other sites

Geco5 skrev (5 minutter siden):

Underlig at ingen ser på skiva og de ovale kulehullene, som tyder på kuler som ikke stabiliserer. Kulene kommer jo delvis på tvers og en kommer også på tvers i skiva. Dette var årsaken til at jeg kommenterte i går og mitt viktigste spørsmål der, kommer da også frem i spørsmål 1. 

Det er en tegning, ikke et bilde av kulehullene :) kulehullene så normale ut

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (1 minutt siden):

156 grs holder da i massevis til alt storvilt? Men om den er verd prisen er en annen sak. Jeg har bare gode erfaringer med denne kula (156 grs i 6,5x55 og 180 grs i .30-06), men også med Mega 155 grs i 6,5x55.

 

Ellers har jeg forsket MYE på kuler i 5,6x52R, og etter litt testing med ulike ladevekter og settedybde/friflukt har jeg fått alle (RWS TM, Hornady SP, S&B FMJ og SP, samt Norma SP) til å gå bra. Fint å lade selv😊.

Hei! 

Jada, med tung nok mener jeg til at en BRNO ZH304 "liker" den :) flere som nevner at den er upresis med lette (140grs) kuler, men kjempepresis med tunge kuler, eks 173grs. 156grs funker fjell i mon 6,5x55, både til elg og rådyr. Lapua mega styrer jeg dog unna. 

Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (9 timer siden):

156 grs holder da i massevis til alt storvilt? Men om den er verd prisen er en annen sak. Jeg har bare gode erfaringer med denne kula (156 grs i 6,5x55 og 180 grs i .30-06), men også med Mega 155 grs i 6,5x55.

 

Ellers har jeg forsket MYE på kuler i 5,6x52R, og etter litt testing med ulike ladevekter og settedybde/friflukt har jeg fått alle (RWS TM, Hornady SP, S&B FMJ og SP, samt Norma SP) til å gå bra. Fint å lade selv😊.

Kjöpte kombien da jeg var 15 år, hadde den i et par år. Lada ikke selv på den tiden. 

Link to comment
Share on other sites

Prøvde med jernsiktene idag. Litt vanskelig å skyte på liten blink på 100m, og måtte stille baksiktet litt. Men mye bedre samlinger! Det øverste bildet er fra 100m, kun de to store hullene er fra kombien. Den nederste bildet med 5 skudd er samling med 3 skudd fra 100m og 2 skudd fra 50. Ikke enkelt å skyte med disse jernsiktene, men samler betraktelig bedre enn i går. Da får jeg bare finne ut om det er kikkerten eller montasje som har skylda :)

 

Screenshot_20221004-141644_Gallery.jpg

Screenshot_20221004-141641_Gallery.jpg

Edited by Magelius
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (4 timer siden):

Grattis! Det er krevende med åpne sikter ja. Men det der er vel ok egenspredning for slike jernsikter. Da samler i hvertfall børsa bra. Da har du identifisert problemet 😊

Takk for hjelpa! For dere som er spesielt interessert har jeg gjort de åpne siktene mye bedre (for meg) ved hjelp av neglelakk i neongul på kornet og neonoransje på skuret. Siktene var litt vel mørke for meg før malingen kom på :)

Edited by Magelius
Link to comment
Share on other sites

Lurt! Jeg har hatt en hel haug med eldre drillinger i årenes løp. Ofte er kornet svært tynt, og skåret i skuret er såvidt synlig. Jeg har flere ganger gått løs med en fil, og laget et bredere skår. har ikke kviet meg for å lage et firkantet skår hvor det blir mye luft rundt kornet, slik som på pistolsikter. Det er MYE letter å skyte både fort og bra når det er luft rundt kornet! Og like enkelt å skyte presist, minst! hjernen ser lett og helt automatisk

om det er like mye luft på begge sider av kornet. 

Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (Akkurat nå):

Lurt! Jeg har hatt en hel haug med eldre drillinger i årenes løp. Ofte er kornet svært tynt, og skåret i skuret er såvidt synlig. Jeg har flere ganger gått løs med en fil, og laget et bredere skår. har ikke kviet meg for å lage et firkantet skår hvor det blir mye luft rundt kornet, slik som på pistolsikter. Det er MYE letter å skyte både fort og bra når det er luft rundt kornet! Og like enkelt å skyte presist, minst! hjernen ser lett og helt automatisk

om det er like mye luft på begge sider av kornet. 

Dette har jeg vurdert selv. Syns skuret er for trangt, og det er null (NULL) luft mellom skuret og kornet når jeg ligger.  Anbefales dette altså? Kan uansett 3d printe ut nye skur i plast 😁

Link to comment
Share on other sites

Bruk små metallfiler. De fra Biltema fungerer helt fint. Jeg vet ikke om det er V-skur på denne, eller firkantet skur? Det enkleste er å beholde den eksisterende formen på skåret i skuret, og bare utvide det. Ta det forsiktig, det skal ikke mange dragene til før det er større åpning. Og husk å telle antall drag, slik at du tar like mye på begge sider. jeg har brukt en flaske med væske for flekkblånering etterpå, så det ikke skal ruste så veldig ved dårlig vær. Holder sikkert med god olje også, men hold øye med det i tilfelle. Og post bilder!!

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (1 minutt siden):

Bruk små metallfiler. De fra Biltema fungerer helt fint. Jeg vet ikke om det er V-skur på denne, eller firkantet skur? Det enkleste er å beholde den eksisterende formen på skåret i skuret, og bare utvide det. Ta det forsiktig, det skal ikke mange dragene til før det er større åpning. Og husk å telle antall drag, slik at du tar like mye på begge sider. jeg har brukt en flaske med væske for flekkblånering etterpå, så det ikke skal ruste så veldig ved dårlig vær. Holder sikkert med god olje også, men hold øye med det i tilfelle. Og post bilder!!

Takk! Det er v-skur (eller U hehe). Skal nok lakkere den tenker jeg. 

Takk! Skal poste når jeg har fått hevet meg rundt. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

@Skaubjønn @vavlo

Nå er både kikkert og montasje byttet ut, og løpet er pusset grundig da jeg syns jeg kunne se en enslig rustflekk der inne. Her skutt på 100m med ny kikkert og hurtigmontasje. 

 

Jernsiktene (bilde) var vanskeligere, da de skyter alt for lavt. Har derfor shimset opp baksiktet. Treffer nå ca 5cm under siktepunktet på 60m, så mulig det blir en justering av shimsen (slipt ned en 1,2mm ring tim 0,75mm) 

1666441276369385955860300065767.jpg

16664415092335145250032157055457.jpg

16664415467546841336801491593997.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...