Jump to content

7,92x24,5 Spanish Training


Vaquero

Recommended Posts

7,92x24,5 Spanish Training:

For de fleste kan nok en patron se kjedelig ut, men en sjelden gang må en kikke litt ekstra en gang til.

En patron kan enkelt forklares med at det er en messinghylse i ulike størrelser med små ulike fasonger, hylsen fungerer som emballasjen for en drivladning til en kule som kan variere i diameter og vekt.

 

Denne patronen er en patron for et øvelsessystem i et våpen med større kaliber, et innleggsvåpen for øvelse. Eksempler kjenner de fleste til som har avtjent militærtjeneste i det norske forsvaret, som eks. innleggsystem i M72 granatkaster med 9X19mm. som har en redusert ladning. Eller 84mm. Carl Gustaf rekylfri kanon med 7,62x51 med sporlys og tilnærmet samme ballistiske egenskap.

7,92x24,5 Spanish Training er en tilsvarende patron med samme hensikter, den er opprinnelig spansk og opprinnelig datert til 1977. Mitt eksemplar har bunnstempel FNM som er portugisisk. Det finnes en til som er helt lik, men som har en 7,62 kule.

DSC05590.JPG

Som referanse har jeg plassert en 9x19mm. og en tysk 7,92x57IS.  7,92x24,5 har samme hylsebunndiameter som en 9x19mm.

 

DSC05585.JPG

FNM står for:

Fábrica Nacional de Munições de Armas Ligeiras, Chelas, Portugal

Jeg har ikke åpnet den for å veie kula, men det ser ut som den har en vanlig 198 grain FMJ.

DSC05587.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...