Jump to content

300 Win.mag. og Lyddemper.


Tommy Tikka

Recommended Posts

Den nye hausken std, veier garantert ikke 270 gram. Min veier 400 :?

Er det den nye som det ikke kan skruest frontstykke på ? med sekskant i bakkant ?

Hm... trudde den skulle veie under 300gram jeg :? Men ser nå at denne skal veie 395 gram...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

er det noen stor kvalitetsforskjell på hausken og br t8 ?

Hausken er lettere, demper bedre (bevist i testen i vilmarksliv), kan også opnes for vedlikehold (det kan ikke BR-reflex SVJV). For et kaliber som .300 win mag, er det å annbefale en Hausken med Titanytterrør, da den tåler mer et standard aluytterrør. Hausken std med titanytterrør får du fra 4500kr...

Link to comment
Share on other sites

Ok, så Br T8 manum, er også aluminium ?

Nei, den er stål SVJV...

Det jeg mente var at Hausken leverst vanligvis med alu ytterrør, men kan leverest med titanytterrør mot pristillegg på en drøy tusenlapp... Derfor prisen fra 4500kr med titanrør, mot fra 3500kr med alurør...

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Ja? Det står ikke at det ikke kan monteres frontstykke.

Det ER gjenger i fremkant, 2min, så kommer jeg med bilde.

 

EDIT:

Ikke godt å se på bildet, men det er gjenger i den forsenkingen jeg har markert.

 

normal_Foto601.jpg

 

Unnskyld avsporingen :oops:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja? Det står ikke at det ikke kan monteres frontstykke.

Det ER gjenger i fremkant, 2min, så kommer jeg med bilde.

 

Da så :wink: Trodde av bildet i bladet at det ikke var gjenger i fremkant på den nye Hausken jeg :?

Om du ser i DENNE (link) tråden er det noen som har fått den nye Hausken uten gjenger i fremkant...

Link to comment
Share on other sites

En Reflex t8 bygger 98 mm på lengden, mens en Hausken std bygger 150mm på lengden.

 

Feil, Hausken std (den nye typen) bygger kunn 8cm (80mm) fremfor løpet. Den veier kunn 270g.

 

 

Ehhhh :roll: Tror nok det er du som tar feil her... Jeg skrev at Hausken std bygger 150 mm på løpet, og den veier vel rundt 400 gram. Den du skisserer er en Hausken medium....

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ei rifle i 300 win mag og jeg synes at løpet er så langt at jeg ikke vil montere demper på den. 300 win mag trenger lange løp da MRP krutt er det mest vanlige kruttet til jaktkuler i dette kaliberet, slik at kapping av løp er uaktuelt. jeg synest at 300 win mag blir alt for lang til praktisk jaktbruk med demper. Skal rifla brukes mest på skytebanen har det mindre å si om det blir langt.

Link to comment
Share on other sites

Ja, skjønne d....D blir "kompromiss" hele veien.....Har ikke hatt magnum før, så d er nytt, men rifla mi e ganske lett med tynt løp og vanlig jaktstokk, så d bli itj så tungt læll om æ sætt på dæmpar tru æ, å når rekyln å smellen bli kraftig redusert, så treng æ kanskje itj nå "tyngre" stokk....

Link to comment
Share on other sites

Farten endres ikke. Det er kun gassene som kommer etter kula som bremses.

 

Men jeg hørte noe rart av en børsemaker ;

Han mente at kulebanen ble krummere, men hastigheten på kula skulle være det samme. Det var jeg uenig i. Men hvordan i %&/(/ kan han mene noe sånt? :shock:

Link to comment
Share on other sites

 

Men jeg hørte noe rart av en børsemaker ;

Han mente at kulebanen ble krummere, men hastigheten på kula skulle være det samme. Det var jeg uenig i. Men hvordan i %&/(/ kan han mene noe sånt? :shock:

 

Det er en ekte pisse komentar :lol:

Regner med at det kanskje kan være en missforståelse der..

 

Samme kule, samme pipe og hastighet gir selfølgelig samme kulebane.

 

Treffpunktsendring (om det er det han hadde i tankene) kommer av det "loddet" man har montert på munningen..

Link to comment
Share on other sites

Nå tenker du på treffpunktforandring, M67?

 

Det jeg mener er att kuleBANEN ikke forandres.

Altså jeg må fks. skru 5 klikk til høyre med demper/uten, men det er ikke det jeg mener.

 

Hvis jeg må skru 38 knepp opp fra 100m til 500m meter uten demper, så mener børsemakeren at jeg må skru flere knepp enn 38 hvis jeg har demperen på.

 

Dette er vel ikke riktig?

Jeg må skru like mange knepp opp med/uten demper mener jeg, men det skal være sagt at jeg ikke har prøvd det.

 

 

- Karlstad.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...