Jump to content

Har Øst politidistrikt tatt for mye Møllers Tran?


Locasto

Recommended Posts

Dette er vel uansett offentlig informasjon, jf. offentleglova, så politiet gjør ikke annet enn det enhver borger kan gjøre. Til og med henvendelsen til kommunene fra politiet er offentlig. Sånn sett er det ganske langt unna tilsvarende forhold i Nord-Korea, skulle jeg tro. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (1 time siden):

Bra de har tid til slike viktige ting...

Ja det er viktige ting Politiet stoppet biltyv – saken ble likevel henlagt – VG

 

Men siden jeg går og venter på en våpensøknad, som jo tar vinter og vår, så foreslår jeg følgende respons på brevet fra Politiet:

"Vi bekrefter å ha mottatt henvendelsen. For tiden har vi stor arbeidsmengde, og lang saksbehandlingstid"

 

Så sendes selve svaret på henvendelsen en god stund etter at jakta er over...

 

K

Edited by M67
  • Like 5
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

BrageH skrev (9 timer siden):

Dette er vel uansett offentlig informasjon, jf. offentleglova, så politiet gjør ikke annet enn det enhver borger kan gjøre. 

 

Et av de spørsmålene politiet forlanger svar på, er følgende:
 

Sitat

5: Oversikt over felles samlingspunkt.

 

Siden dette, i følge deg, er "offentlig informasjon", kan jeg jo be deg, som "enhver borger", om å bruke "offentleglova", og innvie resten av forumet i hvor mitt lag, "Fossvika-Steinvika jaktlag", i "Vedvika og omegn driftsplanlag" i Flatanger kommune, har sine "felles samlingspunkt". Det dreier seg altså om gårdsnummer 29, bruksnr. 1 og 2, (br. nr. 3 og 4 er vassdragsretter) i Flatanger.

 

Edit.: Endret fra "politiet ØNSKER svar på" til " - politiet FORLANGER svar på", for det er jo det de, i all sin beskjedenhet, gjør.

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Det står vel «ønsker» i e-posten, så første innlegg var mest riktig 😉

 

Ellers er det helt riktig at kommunene ikke nødvendigvis sitter på all info som  ønskes, og da har de ingen plikt til å innhente denne. 
 

Poenget med mitt innlegg var at jeg synes sammenligningen med Nord-Korea var litt bom. Videre synes jeg at også jegere må finne seg i å bli tittet i kortene.

Link to comment
Share on other sites

BrageH skrev (23 minutter siden):

Poenget med mitt innlegg var at jeg synes sammenligningen med Nord-Korea var litt bom. Videre synes jeg at også jegere må finne seg i å bli tittet i kortene.

Jeg skal innrømme at jeg ikke vet så mye om elgforvaltningen i Nord Korea, og kunne kanskje like godt sagt DDR eller Kina, men poenget var å sammenligne med med stater der politiet skal ha full kontroll på innbyggerne til minste detalj, også lovlig virksomhet.

"Finne seg i å bli tittet i kortene"? Ja selvfølgelig om politi/oppsyn forlanger det i felten, men overvåking som beskrevet i mailen aksepterer jeg ikke.

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Jeffery said:

For jaktlag som driver storviltjakt, så er det nok ganske vanlig ja.

Samme her.
Fast oppmøteplass før dagens oppgaver og drev planlegges, og poster fordeles.
Plassen er i starten av den vide fjelldalen hvor valdet ligger med parkering for biler og sekshjuling, og strategisk godt plassert for videre innmarsj i terrenget.

Link to comment
Share on other sites

Vi sammles innerst i terrenget øverst i styggeura på andre siden av djupemyra bak horisonten, ser frem til kontrollen mvh hilsen jaktlaget.

 

Bare greit de kontrollerer, så lenge de ikke kommer midt i selve jakta. Mulig det blir greiest når vi kan treffes på et avtalt sted og ikke midt på heia?

Link to comment
Share on other sites

Har også funnet dette i postgangen til kommunen her jeg bor, så må påregnes stikkprøver i år tipper jeg, kommunen har svart på spørsmålene fra Politiet, men oppmøtesteder har ikke kommunen oversikt over. Så hva hjemles dette i, og at kommunen ikke spør de heller, men bare levere ut opplysningen kan man undres over. 

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Hvis politiet har tenkt og lage en del kontroller under storviltsjakten må de jo ha littinformasjon fra de forskellige jaktlag.
Er vel greit der er en hvis kontroll, de ber jo ikke om samtlige navne på alle jegere i kommunen men fra jaktledere som skal styre jakter i deres område.
 

Link to comment
Share on other sites

mike79 skrev (32 minutter siden):

Hvis politiet har tenkt og lage en del kontroller under storviltsjakten må de jo ha littinformasjon fra de forskellige jaktlag.

De må jo ikke det. Dette er i praksis som å be folk om å skrive hvor de vil kjøre, så de kan ha fartskontroll der. Syns virkelig folk at det er greit at vi skal gå mot et samfunnn der vi skal melde fra til Politiet hva vi gjør og hvor vi går? Og er det fornuftig ressursbruk, når Politiet er travelt opptatt med å henlegge saker (ordentlig kriminalitet) pga ressursmangel?

 

mike79 skrev (32 minutter siden):


Er vel greit der er en hvis kontroll, de ber jo ikke om samtlige navne på alle jegere i kommunen men fra jaktledere som skal styre jakter i deres område.
 

Selvsagt er det greit med kontroll, og det er vel og bra. Og det er jo ressursbesparende å vite hvor folk er - men prinsippet om a man skal fortelle Politiet om alt man gjør og skal er bare så himmelropende feil. Hva er det neste, og det neste?

 

  • Like 11
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen problemer med å bli kontrollert, enten det er farts- eller promillekontroll ved bilkjøring eller kontroll av våpentransport, promille og nødvendige papirer ifm. jakt. Jeg har blitt stoppet så mange ganger for å blåse i alkometeret at jeg for lengst har mistet tellingen, men faktisk aldri blitt utsatt for noen som helst kontroll vedrørende våpen og jakt. Jeg forutsetter at en hver form for kontroll er hjemlet et eller annet sted. Ved fellesjakt på elg kontrollerer jaktleder bestått skyteprøve ved oppmøtested før postene fordeles. Om politiet "tilfeldig" dukker opp samme sted og kontrollerer f. eks. våpen-kort, -transport og promille er det for så vidt greit, dukker de derimot opp ute i terrenget for å kontrollere drivere og postskyttere er det særdeles ugreit.

Edited by Sølvrev
Presisering.
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

For å gjøre en sammenligning her - det er greit, ikke bare greit, men bra - at Politiet stopper meg og kontrollerer promille, belter, mobil, fart, osv. Jeg ble faktisk stoppet i promillekontroll sist jeg kom hjem fra jakt - på vei gjennom byen en lørdags kveld med bilen full av våpen...

 

Men, det er ikke greit om Politiet skulle be meg om å beskrive hvor jeg planlegger å kjøre i xx framtid. Og det er det de gjør her, jakt er på samme måte som bilkjøring en fullt lovlig aktivitet, og det vedkommer ikke Politiet hvor og når jeg planlegger å gjøre det. 

 

K

  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Jeffery said:

Våpentransport, papirer, promille...

med andre ord så kunne de kontrolert alt dette ved å sette opp en promille kontroll rundt områdene det drives jakt å stille noen ekstra spørsmål når de finner en jeger på vei. får nok kontrolert store deler av jegerstanden bare med å gjøre dette sånn passe lenge før det bgyner å bli mørkt.

 

forøvrig så håper jeg krav om å medbringe fysisk våpenkort blir fjernet snart. ser virkelig ikke poenget.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, madlychip said:

forøvrig så håper jeg krav om å medbringe fysisk våpenkort blir fjernet snart. ser virkelig ikke poenget.

Det der er ekstra fint når du har en sånn helt uleselig blålapp mens du venter på det endelige våpenkortet 😂 

Har du en sånn blålapp kan man antagelig ha med hva som helst og påstå at det er våpenkortet😇

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Chiefen.v-2 skrev (På 27.9.2022 den 16.58):

Norsk politi driver aktiv selvskading, selv blinde døvstumme serr at ressursbruken er helt vill.

 

Neida - de driver jo bare med seriøst politiarbeid. For eksempel å gjøre grundige undersøkelser om komiker-videoer på Tryneboka:

 

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/vil-ta-politiuniform-fra-komiker-_-_-brot-straffeloven_-mener-politiet-1.16156380

 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...