Jump to content

Farge treskaft


frankhovin

Recommended Posts

Jeg har en ny samekniv som jeg synes ville hatt godt av et litt mørkere skaft. Det er laget av bjørk, og er behandlet med kokt linolje så vidt jeg vet.

 

Det anbefales å vedlikeholdsbehandle med tilsvarende. Og i den sammenhengen lurer jeg på om det finnes noe mer pigmentert/farget enn blank olje, som kan brukes til dette?

 

Er det evt. spritbeis e.l., og deretter behandling med olje, som er tingen?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har alltid farget knivskaft før det har fått olje og sluttfinish, aldri etter, så jeg har ikke peiling på åssen resultat du vil få.
Det finnes olje med mørkere farge å få kjøpt – blant annet Schaftol mørk og ekstra mørk, men jeg har ikke erfaring med dem selv. De burde jo funke siden de markedsføres nettopp som en olje der brukes for å gi en fargejustering til mørkere stokk.
SCHAFTOL EKSTRA MØRK 50ML (schouvapen.no)


Spritbeis har en tendens til å «blø» litt ut i oljen, men det funker jo, selv om at resultatet noen ganger kan bli litt mindre mørk enn man regnet med i utgangspunktet. Det er iallfall min erfaring, når jeg setter knivene i oljebad som en del av sluttbehandlingen.
Vannbasert beis er bedre i så måte, men da må skaftet tørke før oljebehandling.
Jeg farger ellers svært sjeldent knivskaftene mine, da jeg foretrekker den naturlige fargen på de emnene jeg bruker. Velger da hellere mørke treslag fremfor å farge dem.  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har brukt narvsverte som brukes til farging av lær også til treskaft. Den vil i de fleste tilfeller også tilføre farge på allerede oljete skaft. Bruk hansker. Får du det på hendene, må det nesten slites av. https://www.sloyd-detaljer.no/produkter/laersloyd/overflatebehandling/narvsverte-3363

Edited by Ruger #1
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...