Jump to content

God, lett og allsidig jaktkikkertsikte.


Scitech

Recommended Posts

Jeg er ut etter en ny kikkert til jaktrifla - skal i utgangspunktet brukes til alt, inkludert jakt i skumring/fullmåne.

 

Finnes det noe mindre enn x50 som samtidig gir godt lys, bra glass, og som ikke veier alt for mye? Jeg forstår at man ofrer lys ved å gå ned på objektivstørrelse, og i dette tilfellet er det ok.

Målet her er god optikk som ikke veier for mye, men som samtidig egner seg til det meste.

 

I mangel på fantasi har jeg vurdert en Zeiss 4-14x44, men har 0 erfaring med kikkerter fra de tradisjonelle europeiske produsentene. Opplyst retikkel kan være en fordel

 

budsjett rundt 10k, maks 15k hvis det smaker.

 

Takk på forhånd :) 

Link to comment
Share on other sites

Scitech skrev (10 minutter siden):

god optikk som ikke veier for mye, men som samtidig egner seg til det meste

Den swarovski Z3 3-10x42 som kom på finn nylig er akkurat dette. Muligens bortsett fra opplyst retikkel, for det har den ikke. Også er den bare 42, men jeg har jaktet i rimelig dårlig lys med en sånn uten problemer, pga god optikk 

Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (16 minutter siden):

Nå spør trådstarter eksplisitt om:

 

Scitech skrev (2 timer siden):

Finnes det noe mindre enn x50...

 

Ja, for all del, kjøp en Meopta R2 1,7-10×42 til 2-3k mindre enn Zeiss HT 2,5-10×50, for utseendets skyld, men den gjør ingenting bedre enn Zeissen og den veier mer.

Link to comment
Share on other sites

Hadde litt samme tanker som deg, ville gjerne ha en lett og god kikkert som kunne brukes til alt. Så kom jeg over en brukt s&b klassik 3-12x42 med lys på finn, den veier ca. 550g og er veldig kjekk på måneskinnsjakt, men har dassrull fra 3-3,5. Det er et så stort minus i forhold til drivjakt på trange poster at jeg også anbefaler en europeisk 1,5-6x42, det må jo være noe av det beste til allaround. Ellers kan du jo vurdere noen av de 3-9 leupold siktede, kanskje ikke best til skumring, men relativt lette og med lys. I forhold til de swarovski z3 siktene synes jeg mange ganger de har veldig tynt retikkel kors, men de litt eldre habicht siktene er fine med tysk 4, men usikker på om de er så lette som ønskelig. Hadde du kunne finne en brukt zeiss ht 1,5-6x42 så tror jeg det må være midt i blinken, men de er dessverre sjeldne på finn, og selv brukt nærmer de seg vel 15.

Link to comment
Share on other sites

Nye Leupold VX3HD kan anbefales. Det eneste den ikke når opp til Z3 på er pris og navn.

Jeg har hatt Z3 3-10x42 og har en VX3HD 3,5-10x40. Førstnevnte koster det dobbelte, men er absolutt ikke dobbelt så bra. Optisk kan jeg ikke se forskjell, vekt er tilnærmet lik, Leupold har CDS-tårn med nullstopp.

Z3 holder seg mye bedre i verdi og har et sterkere navn.

 

I skumring er det ingen av de som når Zeiss HT til knærne.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Du har også Kahles 1,6-8x42 med rødpunkt innenfor dette segmentet. Meopta har en 1,7-10x42 med lys. De er ikke superlette, men en må innimellom prioritere litt og da ville i alle fall jeg prioritert optisk kvalitet foran vekt i og med du også vil bruke den i skumring/fullmåne. Selv kjøpte jeg en meget pent brukt Zeiss HT 1,5-6x42 til under 10' for et års tid siden. Det syntes jeg var helt innafor :-)  Var ute og kikket litt etter hjort et par kvelder i høst med den på rifla. Den imponerte. 
Problemet ditt er kanskje at du helst skulle hatt den i går og da blir det å velge i det sim finnes akkurat nå. Har du litt tid på deg og følger godt med så vil du finne meget god optikk med x42 objektiv som er godt innenfor budsjettet.

Link to comment
Share on other sites

Kom også på zeiss sin litt eldre 2-8x42 den har også lys og er på 520g. Pleier ofte å se de til salgs på finn til 4-8 tusen. Den er kanskje ikke den beste til måneskinnsjakt sånn optisk men lys doten er vel samme som på ht siktene så den kan bli veldig liten og jeg mener det er i 2.billedplan. 

Link to comment
Share on other sites

  • sako_35 changed the title to God, lett og allsidig jaktkikkertsikte.

Zeiss HT 1,5-6x42. Kom nettopp hjem fra Polen fra "brølejakt" (ingen brøling, alt for varmt), men satt morgen og kveld i tårn med denne kikkerten. For mine øyne som er i midten av 40 årene er denne kikkerten god nok til lyset går. Zeiss rødprikk justeres ned og kan lett skyte om det kom dyr. Sikta på to bukker siste kvelden. de stod på 100m, i siste skytelys, hadde ikke vært vanskelig å skyte, men de går der nede enda...spisbukker....Fikk ikke lov å skyte de...

 

Fatter ikke hvorfor ikke Zeiss lager denne lengre..Den er gull! slank og pen.

image.jpeg.18ec89e670b9080dd45747a909bf1106.jpeg

 

Avstand til skogbrynet til høyre i bildet var 135m. Sikta på en bukk er som stod på 120m. Hadde vært null stress å ta den, men var for liten, så dyret ble ikke frigitt for skyting.

I kikkertklassen i DFS hvor jeg skyter gjevnlig med en svenskemauser bruker jeg også 1,5-6x42 fra S&B uten lys på 200m banen. Ingen problem. fantastisk kikkert det også.

Link to comment
Share on other sites

Her har jeg lært en hel del, så takk til alle som har kommet med forslag. Den sistnevnte Zeiss'n så jo snasen ut da, samt Swaro Z3 virker som et godt alternativ. Er det ikke kult med noe under 50mm lenger? Virker som dette er vanskelig(ere) å oppdrive, og sistnevnte her produseres ikke lengre?

 

Også ser jeg jo flere foreslår x50 sikter, og gitt at disse ikke veier vesentlig mer enn x4X sikter så er del vel i og for seg ingen grunn til å velge noe mindre?

Edited by Scitech
Link to comment
Share on other sites

Jeg har endt opp med en Zeiss HT 2,5-10x50 på elgrifla.
Vektmessig er den ganske lik de som nevnes lenger opp ( 525 gr.) så det var ikke så mye å hente der.
Valdet vårt består av blandingsskog i lavlandet og en del åpne fjellmyrer, pluss noe glissen fjellskog.
Normalt felles dyra på avstander mellom 30 og 150 m, og jeg har ikke følt meg handikappet hverken på korte eller litt lengere hold med dette siktet.
I tillegg har vi noen hjort på løyvet, og det posteres litt etter hjorten både morgen og kveld i forbindelse med elgjakta (som er drivjakt med bandhund mot poster).
Nevnte Zeiss dobler fint opp for litt skumringsjakt etter hjorten også.
Stort sett fungerer siktet bra slik jeg jakter, men hadde 1,5-6x42 med lys fortsatt vært å få, ville nok den uten tvil blitt førstevalget på elgjakt.
 

Edited by seawolf
Link to comment
Share on other sites

vavlo skrev (3 timer siden):

Hadde etterspørselen vært der, hadde nok produktene fremdeles vært tilgjengelige. 

 

Mnja, produsentene prøver nok å være proaktive (gud, hvor jeg hater det ordet) og prøver å se for seg hvordan etterspørselen kommer til å være noen år inn i fremtiden, og retter inn produksjonslinjene deretter. 

 

Det som har skjedd her er at "alle" produsentene har kuttet ut de små smekre kikkertene sine omtrent samtidig, mens det lett kunne vært etterspørsel nok for et par av dem. Z3 selges vel forøvrig fremdeles i USA, hvor folk har andre krav og andre muligheter enn her. 

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, vavlo said:

Hadde etterspørselen vært der, hadde nok produktene fremdeles vært tilgjengelige. 

 

13 hours ago, vavlo said:

Spørs hvor lett det har vært å selge 1,5-6 sikter når markedet «er fullt av» type 2-12 ol.

 

Det vil vel forutsette at vi kunder vet bedre enn produsentene hva som fungerer osv. HT 1,5-6 har en egenskap som ikke så mange snakker om lengre. alle skal bare ha masse forstørrelse og zoom osv. Hva med exit pupil? Det er veldig viktig for meg til jakt. I alle fall til jakt i skytetårn/høysete, hvor jeg kanskje må skyte med "feil" skulder og øye. Dyret kommer på feil side, og jeg kan ikke begynne å flytte på meg selv oppe i tårnet, men må i det stille bare flytte børsa over til andre siden og skyte med ikke dominant øye. Da har exit pupil mye mer å si enn 6x vs 12x. hjelper ikke med 12x hvis du ikke får et greit siktebilde. tror smekre kikkerter på på vei tilbake..

Link to comment
Share on other sites

Hehe, jeg brakk armen i barndommen og måtte da skrive med "feil" hånd en stund. Kan gjøre mange ting like godt med begge hender (ingen festligheter, takk:)). Er høyrehendt, men venstreøye dominant, så jeg skyter links på jakt. I kikkertklassen i DFS skyter jeg med noen gamle Mausere jeg har teipet en kikkert på, da skyter jeg rex pga sluttstykket. Kanskje er det uvanlig? vet ikke. er helt naturlig for meg:) Dog, jeg har øvd aktivt for å få begge deler til. Godt å ha en skulder til når den ene gjør vondt.

Link to comment
Share on other sites

Her er en til  :)
Jeg har venstre dominant øye og er høyrehendt.
På grunn av dette har jeg lært meg å også skyte links.
Spesiellt på jakt i mørke og dårlig lys fra tårn er mitt venstre øye vesentlig klarere.
I dagslys fungerer høyreøyet godt nok, men som sagt når det mørkner går jeg over til å skyte links.
Det er en treningsak som så mye annet :)

Link to comment
Share on other sites

Haavard skrev (57 minutter siden):

Det må vel være like uvanlig som å kunne skrive med begge hender? 

Neida, det går så fint så😉 men så er jeg, delvis, ambidextrous, som det heter på utenlandsk, eller kapphendt, eller tvehendt, som det vel heter på norsk. "Like dårlig med begge hender" skaller en kompis av meg det. Jeg kan dog ikke skrive med begge hender lenger😑

Link to comment
Share on other sites

Jeg ble naturligvis misunnelig på Zeiss'en til Hirgon og Jeger'n, men siden denne ikke umiddelbart er å oppdrive så snublet jeg over Kahles Helia 1.6-8x42i - jeg kjenner heller ikke Kahles utover det at det er en av Europeerne. 

Men når jeg ser på databladet til denne så ser jeg at den veier 585 gram. Samtidig så ser jeg at Zeiss HT 2,5-10x50 veier 525 gram. Når dette er faktum, er det noen grunn til å velge Kahles'en over Zeiss'en? Basert på lynraske beregninger kan jeg plassere Førstnevnte ca. 4mm lavere på kassen som følge av mindre objektiv.

 

Link to comment
Share on other sites

Har også den Kahlesen. Er tung, men en sabla bra kikkert. Er heller ikke så innmari kresen på øyeplassering, noe jeg synes er en fordel. Mange sære skytestillinger på løshundjakt inni noe kratt og under skjørtegraner gjør at man på ta skuddmuligheten når dyret er fritt og bikkja i sikker retning. Zeissen er imidlertid på vei til å bli favoritten. En gammel Swaro Habicht 1,5-6x42 har vært følgesvennen i mange år tidligere og den er også snill og tilgivende. Denne har ikke lys, men om det ikke er et must så finnes slike på Finn innimellom til reint trivelige priser.

Link to comment
Share on other sites

Haavard skrev (23 timer siden):

Jeg skal ikke påstå at du ikke kan skyte med feil side, men jeg er nesten sikker på at du er den eneste her som kan det. 

Det må vel være like uvanlig som å kunne skrive med begge hender? 

Jeg skyter også fra feil skulder: Lærte meg dette etter å mistet noen skuddsjanser der dyret kom fra feil side.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte selv en Leupold VX5-HD 3-15x44 med CDS, fantastisk god kikkert som jeg bruker på Vixen 222 - rypejakt/rev og noe feltskyting ut til 300m uten problem. 
 

Selvsagt ikke like lyssterk som en kikkert med x56, men helt klart MYE for pengene. 
 

https://www.jaktogfriluft.no/leupold-vx-5hd-3-15x44mm-30mm-cds-zl2-side-focus-matte-illum-firedot-duplex

 

Ser nå at prisen har skutt i været… 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...