Jump to content

Gebyr for å bringe våpen med på fly.


RoarN

Recommended Posts

Årets faste faste jakttur til Sørlandet er bestilt. Det drar seg til år for år når det gjelder gebyr for å bringe med seg våpen.

Her finner jeg ingen online bestilling men etter mye om og menn fant jeg informasjonen under. Har ringt inn og booket børsa så det er greit det.

Ser ut til at flyselskapet (SAS) kan ta mellom 450 og 1090 kroner for en vei. Dette avhenger av lengden på reisen. Husker ikke hva jeg betalte i fjor men, husker jeg synes det var drygt, var det 750,-??.

Nå har jeg en del fordeler med SAS da jeg bruker de regelmessig men jeg kan ikke si annet enn at jeg føler meg litt stemoderlig behandlet når jeg kommer med våpen.

Nå kommer ikke våpen og ammunisjon på båndet lengre men blir levert ut mot legitimasjon. Som følge av det ser det ut til at våpenet blir behandlet bedre? Tidligere tok de gebyr men våpen kofferten ble behandlet som vanlig bagasje. 

Kommer til å fortsette å fly SAS da jeg som sagt har en del fordeler med det, men hvordan ligger det an med gebyrer for våpen hos andre selskaper? Hjelper jo ikke med billige billetter hvis det med gebyrer blir dyrere enn konkurrenten.

image.png.9a722de7f7fe0c1831dee1a60614f40f.png

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Kennethj skrev (22 timer siden):

På norges (og europas lengste visstnok) innenriksrute kostet det meg 450,- å ha med våpen i fjor, det var da med SAS

Det verste er at det er Kr 450,- pr strekk så har turen en mellomlanding med flyskift blir det Kr 900,- og det er kun for en vei. 

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Ferdig med sas på jakt

450 kroner hver vei og helt umulig å gjøre bestilling av denne typen spesialbagasje på nett. Man må lete seg halvt ihjel etter telefonnummer og protokoll + sitte i 15 minutters telefonkø. Og kanskje ingen stor sak, men når du kommer til gate-en virker ikke din billett i automaten

Link to comment
Share on other sites

Det er like spennende hver gang man reiser med våpen ja, særlig til utlandet. Vi har en årlig tur på grisejakt, vanligvis Polen, men i år til Slovakia. Reiser ofte med tidligfly fra Stavanger. Mellom kl 6 og 7. 

 

Selv om våpen er bestilt på forhånd er det bare å stille tidlig på flyplassen. Når vi står der i rekke, 10 mann og skal sjekke inn, er det bare å forberede seg på at det tar en halvtime før førstemann er ferdig, samt å sende en erfaren «onkel reisende Mack med våpen» først til desken. Det blir ofte meg, må forklare personen bak disken hva som er lov, regler, «most significant carrier» etc. de neste 9 går som regel raskere…menndrt er allerede laaaang kø av andre stakkars reisende bakerst i køen.

 

Går lettere på innenlandsruter. Til utlandet via Heathrow eller Amsterdam krever etter min erfaring mest..

 

Lufthansa er vel dyrest, de spør også om ammo er pakket i originalesker, noe man bekrefter at (den hjemmeladde) ammoen er..

 

Sirkus og dyrt og stor fordel å lese seg opp på regelverket samt få erfaring fra andre (særlig når man skal langt som til Afrika, f.eks Zimbabwe med EU våpen embargo og greier…)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Elgjaeger skrev (3 minutter siden):

Sirkus og dyrt og stor fordel å lese seg opp på regelverket samt få erfaring fra andre

Kan være lurt å skrive ut flyselskapets regler (som de oftest har på nett) så man kan vise til skrankepersonell når de begynner å finne på sine egne. Det virker i Norge ihvertfall.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Reiste tur retur Oslo Harare med Etiopien nå i aug  null kr for våpen 2 kolli er inkludert om den eine var våpen spela ingen rolle ,måtte selvfølgelig ned ikjelleren i Addis på mellomlanding å sjekke våpen og papirer ,men greie å hjelpsomme folk. 

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...