Jump to content

8x57R med spesiell hylse.


Vaquero

Recommended Posts

Dette er grubling for nerder:

Jeg har kommet over en patron som angivelig er en 7,92x57R Dutch MG (hylse), her er det noe som skurrer. Bunnstempelet derimot får en til å undre seg om opphavet til denne jaktpatronen. 

I årene 1925-26 ville nederlenderne ha en patron med mer energi enn deres standardpatron 6,5x53R for Geweer M.95 Mannlicher.

De kom frem til en 7,92x57R med den tyske kulediameteren-S .323".  Denne patronen ble approbert for deres MG Schwarzlose M.08 .

Når jeg studerer oppgitte hylsemål fra boken til Trond Strømstad og Vidar Andresen (Cartridge Cases 1st. Edition 1995) er det så ubetydelig forskjell på denne nederlenderen og den vanlige tyske jaktpatronen 8x57IR at de burde kamre om hverandre. Bunnstempelet på mitt eksemplar har en L som vi finner igjen på nederlandske bunnstempler og som står for L-Ligspoor (Tracer).

Mitt eksemplar har en kulediameter som på den gamle tyske 7,9mm. M.88 .318". Dermed ser det ut som jeg har en 8x57JR (også nevnt som 8x57IR som egentlig er riktig) som er ladet i en nederlandsk MG-hylse.

7,92mm.Dutch MG har nummer SAA 4360 og 8x57IR har SAA 4350, 8x57IRS SAA 4365. Etter alt å dømme har hylsemålene på papiret ubetydelige forskjeller. 

 

Denne linken forteller en del historie:

https://www.cartridgecollector.net/792-x-57r-dutch-schwarzlose

 

Dette er også en interessant side for de som liker å studere patroner:

https://militarycartridges.com/category/120-7-92mm-x-57mmr/

 

7,92x57R Dutch.JPG

Etter alt å dømme så er denne patronen industrielt ladet/produsert.

 

7,92x57R.JPG

 

Dersom mine antagelser stemmer, hvordan har en .318" jaktkulen havnet i denne hylsen, hvem og når? Dersom noen har en oppklarende teori er jeg takknemlig.

Tok tyske okkupanter beslag i hylser og ladet dem om til 8x57IR ?

7,92x57R bunnst..JPG

 

Edited by Vaquero
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites