Jump to content

8x57R med spesiell hylse.


Vaquero

Recommended Posts

Dette er grubling for nerder:

Jeg har kommet over en patron som angivelig er en 7,92x57R Dutch MG (hylse), her er det noe som skurrer. Bunnstempelet derimot får en til å undre seg om opphavet til denne jaktpatronen. 

I årene 1925-26 ville nederlenderne ha en patron med mer energi enn deres standardpatron 6,5x53R for Geweer M.95 Mannlicher.

De kom frem til en 7,92x57R med den tyske kulediameteren-S .323".  Denne patronen ble approbert for deres MG Schwarzlose M.08 .

Når jeg studerer oppgitte hylsemål fra boken til Trond Strømstad og Vidar Andresen (Cartridge Cases 1st. Edition 1995) er det så ubetydelig forskjell på denne nederlenderen og den vanlige tyske jaktpatronen 8x57IR at de burde kamre om hverandre. Bunnstempelet på mitt eksemplar har en L som vi finner igjen på nederlandske bunnstempler og som står for L-Ligspoor (Tracer).

Mitt eksemplar har en kulediameter som på den gamle tyske 7,9mm. M.88 .318". Dermed ser det ut som jeg har en 8x57JR (også nevnt som 8x57IR som egentlig er riktig) som er ladet i en nederlandsk MG-hylse.

7,92mm.Dutch MG har nummer SAA 4360 og 8x57IR har SAA 4350, 8x57IRS SAA 4365. Etter alt å dømme har hylsemålene på papiret ubetydelige forskjeller. 

 

Denne linken forteller en del historie:

https://www.cartridgecollector.net/792-x-57r-dutch-schwarzlose

 

Dette er også en interessant side for de som liker å studere patroner:

https://militarycartridges.com/category/120-7-92mm-x-57mmr/

 

7,92x57R Dutch.JPG

Etter alt å dømme så er denne patronen industrielt ladet/produsert.

 

7,92x57R.JPG

 

Dersom mine antagelser stemmer, hvordan har en .318" jaktkulen havnet i denne hylsen, hvem og når? Dersom noen har en oppklarende teori er jeg takknemlig.

Tok tyske okkupanter beslag i hylser og ladet dem om til 8x57IR ?

7,92x57R bunnst..JPG

 

Edited by Vaquero
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Det kan se ut som L er stemplet sammen med de øvrige tall og bokstaver i bunnstempelet, det tyder på at hylse med tennhette kan ha vært på vei i samlebåndet for å bli militær ammunisjon med sporlys. Da kan man spekulere i om produksjonen ble stoppet, eller om det var flere hylser i partiet enn det som var nødvendig, og at overskytende hylser kan ha blitt brukt til sivil produksjon. Er tallet på høyre side 40, det ser ut til å være mer enn et firetall. Da er vel stopp i produksjonen det mest sansynlige.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes også jeg ser deler av en 0 til høyre for 4, det er nok ikke unaturlig at produksjonen stoppet da ja. Kan ha blitt brukt i sivil produksjon enten rett etter krigen mens det var mangel på alt, eller til og med under okkupasjonen. I de første krigsårene var tyskerne såpass optimistiske at det foregikk en viss produksjon av både våpen og ammunisjon til sivilt bruk.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

En antydning til 0 har også jeg mistanker om. Ellers har jeg hatt de samme tankene  som @Vargenog @Per-Som at hylsene har blitt ladet til 8x57IR M88 med militære hylser. Selv om jeg ikke har en original  7,92x57R Dutch MG patron så har denne sivile patronen sin egen industrihistorie og krigshistorie/etterkrigshistorie, gåten er hvor og hvem som har stått for produksjonen. Inn til videre så bærer den for meg på en liten hemmelighet. Nå gjelder det å få oppsporet og skaffet til veie en militær utgave med FMJ kule, (SAA 4360)

Det er alltid gøy å være på utkikk etter noe nytt.🙂 Takk for innspill!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...