Jump to content

5mm. Clement, en liten pistolpatron


Vaquero

Recommended Posts

Dette er en samlerpatron som opprinnelig var til de tidligste selvladerpistoler, generelt lite kjente og sjeldnere pistoler. 

Patronen er opprinnelig spansk og ble introdusert til en liten pistol som minner mye om Mauser C96, ellers helt ulik funksjon. Oppgitt årstall for selve patronen er 1897, en sivil patron. Nå har ikke jeg tidligere utenlandske årganger på div. våpentidskrifter som omhandler pistoler i dette kaliberet, det jeg finner gjennom googling viser at historien har mangler og udokumenterte fakta fra produsenter og mangel på noen angivelige våpeneksemplarer. Denne patronen fra Charola y Anitua (Eibar i Spania) ble senere mer kjent som 5mm. Clement gjennom den belgiske våpenkonstruktøren Clement, Clement introduserte en liten pistol mod.1903 i dette kaliberet som igjen ga navnet til patronen. Clement sin pistol hadde en kort produksjonstid med noen få eksemplarer, allerede i 1906 gikk hans pistoler over til Brownings kaliber 6,35, kjent som .25 acp. 

 

https://unblinkingeye.com/Guns/Clement/clement.html

 

5mm. Clement.JPG

Mine to eksemplarer er uten bunnstempel.

Data for patronen er en kule på 28 grain som gir en fart på 1030 ft. En finner å lese at kula stabiliserte dårlig og begynte å tumle. 

 

 

 

Edited by Vaquero
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...