Jump to content

Har fått rotter rundt hus og garasje.


Polardego

Recommended Posts

Sitat

Har fått rotter rundt hus og garasje.

 

Overskriften, og særlig at det var du som skrev den, @Polardego, fikk meg til å tenke på følgende visstnok autentiske samtale fra "sentrale strøk" i landet:

 

"Vi har fått rotter i matboden".

"Er det noe, da? Tante Agate på Ullern har fått en nordlending i hybelleiligheten!".

  • Like 2
  • Haha 4
  • WTF 1
Link to comment
Share on other sites

Hadde samme problem etter at en nabo måtte grave opp ett lekk rør, plutselig svermet det med svineriet. Tok 18 stk på 3 uker..... Fleskesvor fra koteletter, eplebiter og peanøttsmør er vedlig bra. Forøvrig synes jeg at trefeller (de har på maxbo) av det gamle slaget fungerer mye bedre enn plastfeller og elektriske feller. Viktig å ikke ta på de uten hansker. Rotter er neofobe, så det kan lønne seg å la de stå en stund før man agner de.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Polardego skrev (7 minutter siden):

Kan man koke fellene før bruk for å unngå lukt?

 

Rottene er ikke spesielt blyge for lukt av mennesker. Tvert i mot de liker seg der mennesker er. Mine er erfaringer med rottefeller, var at noen klarte å løse ut fellen uten å bli drept av dem. Så vi, dette var på hytta,  skrudde sammen en liten avlang  kasse, ca like bred som fellene, og satte en felle på hver side av midten. I midten la vi en fin haug med noe frokostblanding korn og drysset noen korn ellers i kassen. En gang opplevde vi faktisk å få en double, det var to døde rotter i kassen. Jeg tror ikke begge gikk i akkurat samtidig, så den siste må ha gått inn i kassen selv en død kamerat lå der. Rotter er nok kanskje ikke så smarte.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

I nabolaget her så fikset kommunen på vann til gråvann. Etter det, så var de rundtomkring. Vi _hadde_ en "kompostbjørn" binge til matavfall. Den tygde de sig inn i. Mye isoporkuler på gårdsplassen, før vi fant årsak. Og værst; vi lufter bikkja med å la dør stå oppe.. i tillegg så fant vi et lite hull i murt trapp ute, som vi fylte opp med ankermasse. Tok vel 3 stk INNE(!). Og 5 stk ute, rundt huset. Jeg bruker peanøttsmør og vanlige billige feller i tre eller blikk. Og jeg har lagd en blanding med buljongvann, som jeg sprayer på. Hansker brukes, siden jeg har hørt at de er litt vare for menneskelukt.

En gikk forresten ikke i felle, løp etter den med teppebankeren, som ble stadig stuttere, og fler og flere fliser og biter i 1 etasje. Fikk den inn i stua og lukket dører og gikk over til smygjakt med luftpistol...

IMG_20220118_233926646.jpg

  • Haha 4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...