Jump to content

Duejakt -22.


Aasbø

Recommended Posts

Nå har jeg vært ute 2 økter etter ringdua. Først en tur på tirsdagsmorgen, så en ettermiddagstur i går. Jeg bruker 19x Fuds som lokkefugl. Setter dem ut slik at dua finner en plass i «sentrum» av lokkefuglene hvor de 99% av tilfellene ønsker å sette seg. Skutte fugl brukes i tillegg som lokkefugl. 
 

Tirsdagsmorgen resulterte i 14 ringduer og en ravn som surra over hodet mitt, men i går ettermiddag var det litt mer action hvor 26 ringduer ble med hjem. 🙂

 

DDD42635-7E34-4957-8944-89438D22DFDB.jpeg
 

 

4837D009-4C7E-44E5-83CF-30CFEB5F7B8D.jpeg
 

Jeg bruker forøvrig en Benelli M2 i kaliber 12/76, men med leirdue ammunisjon i 12/70 på duejakt. 
Synes det er tilstrekkelig etter så lett skutt fugl, billigere er det også. 🙂

Edited by Aasbø
  • Like 12
Link to comment
Share on other sites

Har vært en liten tur etter ringdue. Da i skogkanter, på jakt etter duer som sitter i trær. Brukte hagle, og 12/70 Rottweil Waidmannsheil nr.6.

Fin aktivitet om det ikke er tresket på jordene enda. Utbytte kan ikke forventes å være som med lokkeduer, men spennende er det.

Ble 1 due med i sekken i går :thumbup:

IMG_0336.JPG

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

oyskin skrev (25 minutter siden):

Må det posteres på jorde det har vært hvete på? Eller andre ting duene spiser (erter og mais)? Eller holder det at det er hvetejorder i nærheten og masse duer rundt så gjør lokkeduene resten? 

Erter er gull, hvete og bygg (her på Sør-Vestlandet har vi svært lite hvete) også attraktivt. Mais kjenner jeg ikke til om står på menyen, havre virker heller ikke så interessant. Det beste er om lokkeduene plasseres ved en matkilde, dvs. en åker med korn eller erter. Hvis du ikke har det, kan de plasseres på et jorde som duene flyr over på vei mellom beite og hvileplass.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...