Jump to content

Sjø og fjordjakt


TrymJL

Recommended Posts

Det finnes ingen regler hogget i stein for dette.  For mange år siden tok jeg en telefon til en på Stavanger politikammer jeg kjente litt, for å spørre om noe lignende. Jeg hadde oppdaget at innerst i Hafrsfjord ligger stokkendene tett om høsten, i fjæra. Hva hvis jeg tok Kayaen min med meg dit sammen med hagla, og benyttet meg av den frie jakten på havet? Det er bare det at det går en ganske trafikkert vei mindre enn 10m meter fra sjøen, og jeg visste at det ikke er lov å jakte "på eller i umiddelbar nærhet av offentlig vei". Så jeg ville vite hvor langt "umiddelbar nærhet" er. Det var ikke noe svar på det. Det måtte bli ett skjønn. Men, som han sa, begynner du å skyte med ei hagle innerst i Hafrsfjord fra Møllebukta og innover, kommer garantert noen til å ringe politiet for å anmelde dette. De vil garantert tro at dette bare må være ulovlig. Og da vil en eller annen politijurist her på kammeret få saken på pulten sin, og vil bestemme om dette er verdt en sak. Kanskje han vil bestemme seg for å prøve dette for retten? Hva er umiddelbar nærhet? Du må bare prøve sa han, og lykke til. Det blir litt slik med bebyggelse også. Det er ingen regler for dette. Jakt skal ikke være til utilbørlig sjenanse og det skal være trygt for folk&fe. 

Link to comment
Share on other sites

Ranger#44 skrev (36 minutter siden):

Litt på siden her, men jeg har jaktet mye i harfsfjord, både fra land og kajakk. En demper gjør underverker for å redusere støyen. Spesielt på litt avstand merker en stor forskjell. 

 

Jeg endte opp med å ikke jakte der. Fra kayak synes nå jeg at rifle ikke er optimalt for meg. Jeg er ikke god nok til å skyte, så der foretrekker jeg en hagle. Og hagler smeller...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg er en innlandskrabbe fra Østlandet og visste faktisk ikke at det er fri jakt på sjøen. Det er jo en game changer! Har tilgang på en hytte på sørlandet, inne i en fjord, men det er jo tett med hytter. Så jeg tenkte det først som umulig/ulovlig å benytte meg av fri jakt på sjøen der, enda jeg har sett masse skarv, ender, gås og noe ærfugl. Men, så Googlet jeg litt og fant ut at Agderfylkene har åpnet for jakt fra utvalgte holmer, deriblant flere inne i kaldvellfjorden der jeg har hytte. Disse holmene er ikke langt fra bebyggelse/hytter i det hele tatt. Google sjøfugljakt Agder for kart. Denne ordningen var fra 2017-22, og jeg rekker ikke sjøfugljakt i år, men om jeg da bruker båt rundt/ved de samme holmene neste år, så kan da det umulig være ulovlig selv om det ligger hytter hundre meter unna i flere retninger? Så lenge man overholder andre regler om sikker bakgrunn osv. og selvsagt plasserer seg så skudd ikke går i retning av bebyggelse, eller helst land innenfor sikkerhetsavstanden i det hele tatt. 

 

Syns det er vanskelig å bedømme hvor grensa går for jakt på sånne steder. Det er jo bebyggelse rundt det meste av kysten på sørlandet, og når det er snakk om båt uten motor har jeg ikke lyst å prøve meg uttaskjærs heller akkurat. Lyden av skudd går jo veldig langt på sjøen, og de med hytter noen hundre meter unna vil nok syns det er høyt og vel nærme kan jeg tenkte meg, selv om skudd går i andre retningen. Men om de ringer og noen faktisk kommer å sjekker så er det innafor, eller hva tenker dere? Andre erfaringer eller perspektiver på å drive lovlig og etisk jakt i fjord med hytter? 

 

Her er Link til kart over holmer hvor fylket har åpnet for å jakte fra, noen i fjorder med en del hytter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter regelmessig (sånn 3-4 ganger hver høst, av prinsipp) på fjordene mellom Søgne og Randesund (da jeg ikke gidder å ro over Kvåsefjorden) Skyter både med rifle og hagle, og det blir jo ikke mange skuddene.
Enkelte klarer å skyte utrolig mye, men uten å treffe noe (skarv, stor fart, sideskudd, hagle) og det kan sikkert irritere noen, men jeg har ikke fått negative tilbakemeldinger noen gang. Bruk sunn fornuft, ikke gjør noe du ville irritert deg på, så kommer du langt.
Alle ser alt på fjorden, så hold deg "innafor", og båt er lettvint ift. å gå - så oppsynet foretrekker vann under seg. Det er mye kontroll. "Våpenkort, jaktkort, grunneiers tillatelse, ha en fin dag, god jakt"

 

Er et par bilder her 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, oyskin said:

 Men, så Googlet jeg litt og fant ut at Agderfylkene har åpnet for jakt fra utvalgte holmer, deriblant flere inne i kaldvellfjorden der jeg har hytte. Disse holmene er ikke langt fra bebyggelse/hytter i det hele tatt. Google sjøfugljakt Agder for kart. Denne ordningen var fra 2017-22, og jeg rekker ikke sjøfugljakt i år, men om jeg da bruker båt rundt/ved de samme holmene neste år, så kan da det umulig være ulovlig selv om det ligger hytter hundre meter unna i flere retninger? Så lenge man overholder andre regler om sikker bakgrunn osv. og selvsagt plasserer seg så skudd ikke går i retning av bebyggelse, eller helst land innenfor sikkerhetsavstanden i det hele tatt. 

 

Så vidt jeg kan se er det kun på østsida av Smørholmen hvor det kan jaktes på kommunal grunn i Kaldvellfjorden.
Kartet viser ikke andre holmer inne i Kaldvellfjorden så vidt jeg kan se?
Smørholmen  er bratt og berglendt og det går sauer på beite fra tidlig vår til sent på høsten.
Og som du sier, det er hus og hytter ganske tett rundt hele Kaldvellfjorden.
Det er brukbart med skarv i fjorden, pluss en del ender av forskjellig slag
På yttersida er det også brukbart med skarv og her er det nok mindere risiko for å erte på seg sinte hyttefolk.
Det fiskes også mye fra småbåter i hele dette området, så en vet aldri når det dukker opp ei sjekte rundt et nes.

 

Link to comment
Share on other sites

Du har selvsagt helt rett, det er bare en (halv) holme i kaldvellfjorden. Men andre holmer åpnet for jakt er også i nærheten av bebyggelse. Poenget var uansett at det må vel da være greit å jakte smørholmen med båt, om ordningen ikke blir videreført? Har du jaktet kaldvellfjorden selv, i såfall hvor? Tror du ordningen blir videreført? Et annet poeng er jo at litt ut i sesongen er det få folk på hyttene i ukedagene, og da blir det nok stille i fjorden, og få som bryr seg om det går av et skudd eller to. 

Link to comment
Share on other sites

@oyskin
Jeg bor på Helldal (har kun bodd der ca to år)  og har båt der.
Jeg fisker en del i Kaldvellfjorden, men har ikke jaktet der, og kan ikke huske å sett eller hørt jegere. 
Som @M67 sier så ville jeg nok ha prioritert holmene på yttersida og sunda mellom dem.
Når det er sagt, jeg har sett noe mink der inne, og kunne godt tenkt meg å fått tatt noen runder med hagla.

 

Link to comment
Share on other sites

Hører på dere, og dropper jakt inne i fjorden med mindre ordningen blir videreført. Hvis den holmen er godkjent for jakt fra land så kan jo folk klage så mye de vil. Er forøvrig ikke redd for å bli kontrollert så lenge jeg vet jeg har mitt på det tørre, men syns det er vanskelig å vite med akkurat dette. 

 

Fra helldal hører du vel skuddene om jeg sitter på smørholmen ;) Har nok fisket mange søsken vi da, sjøørret er det der også! Og mink kan jeg bekrefte, sett flere av dem og en bodde under hytta vår i arneviksskilen en stund. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...