Jump to content

Rust på våpen etter å ha flyttet inn i "nytt" gammelt hus


fredriko

Recommended Posts

Go kveld.

 

Jeg har bodd i en leilighet fra den var ferdigstilt i 2011 frem til nå, den har nyere standard i forhold til tetthet og den har villavent "flexit" anlegg, 

Nå har jeg solgt leiligheten da jeg å madammen har overtatt å flyttet inn i et hus fra 1946, har bodd her en ukes tid nå.

Tenkte meg en tur på skytebanen i går, da jeg tok ut rifla fra våpenskapet så jeg det var kommet rust på pipa + samtlige av riflene i skapet, dette har jeg aldri opplevd før, jeg pusser de jevnlig å setter dem inn med olje. 

Jeg kjøpte meg et hygrometer på biltema å satte det inni rommet våpenskapet står (2.etg), det viser 69% luftfuktighet, hva blir løsninga her egentlig?  panelovn, luft avfukter som må stå på 24/7  for å holde ting i sjakk? 

setter pris på gode råd, dette var et problem jeg ikke hadde forutsett :(

til info så skal det skiftes kledning på 2/4 husvegger til neste år grunnet mye råte, så jeg antar dette kan være synderen?

 

Link to comment
Share on other sites

sånne gelgreier du legger inni har ikke sjans til å ta unna om det er hus med litt over normal luftfuktighet, jeg har avfukter på laderommet i kjelleren og tømmer over en liter vann om dagen, spesielt om vi vasker eller tørketromler klær i vaskerommet som er i samme kjeller. Om avfukteren er avslått går fuktigheten kjapt opp mot 70%

Link to comment
Share on other sites

69% var høy fuktighet til å være inne i 2. etasje. Min erfaring er at varme og god lufting kan bidra til å få fuktigheten ned. Så @bardps løsning i kombinasjon med et luftigere/tørrere rom tror jeg kan fungere. Nå er det august og hundedager, det betyr varmt og klamt vær. Jeg sjekket nettopp mitt hygrometer (i stua) som viste 73%.😬

 

Edit: Huset har bare én etasje og er bygget i 1968. Våpenskapet står i et uoppvarmet rom på samme plan, men det er god lufting. Har ikke opplevd rustproblemer.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

slemmo skrev (1 time siden):

Man har jo et fuktighetsproblem i resten av rommet også som ikke løses bare ved å tilføre varme inni skapet.

 

Relativ fuktighet er avhengig av temperatur og mengde vann i luften. Så om temperaturen inni våpenskapet er høyere enn rommet det står i vil luftfuktigheten være lavere i våpenskapet enn ellers i rommet.

 

Generelt mener jeg det er anbefalt å ikke ha mer enn 60% luftfuktighet i rom. Så lenge det er under 60%  skal det ikke danne seg dråper på overflater som kan føre til råte.

60% er sikkert da også en god grense med tanke på rust. 

 

Ellers er jo varmepumpe fantastisk effektivt på å holde fuktigheten nede i hele huset om dere ikke har det. Den tørker luften i tillegg til å varme.

Edited by Fysikeren
Link to comment
Share on other sites

Fysikeren skrev (14 minutter siden):

Ellers er jo varmepumpe fantastisk effektivt på å holde fuktigheten nede i hele huset om dere ikke har det. Den tørker luften i tillegg til å varme.

Det er kun når den kjører som luft kjøler at den tørker lufta inne ved at det kondenserer på fordamperen. Når den varmer tørker den ikke noe mer en hvilken som helst annen varmekilde.

Link to comment
Share on other sites

Vi har diskutert fuktighet og oppbevaring av våpen tidligere, og da mener jeg vi konkluderte med at det heller ikke bør være for tørt av hensyn til våpen med trestokk. Jeg vil tro sånn 50-60% relativ fuktighet kan være et greit kompromiss. Det viktigste er vel at temperatur og fuktighet ligger under nivået der vann kan kondensere? God luftsirkulasjon vil også være en viktig faktor for å unngå kondens.

Link to comment
Share on other sites

Det akutte problem er kanskje rust på våpen, men hovedproblemet er fukt på alt: ting, mennesker og huset selv. 

Hus fra 1946 skal ikke ha sånne problem. Har det blitt etterisolert på feil måte? Moderne "plastposehus" er avhengig av veldig bra ventilasjon. 

Link to comment
Share on other sites

Fysikeren skrev (2 timer siden):

 

Relativ fuktighet er avhengig av temperatur og mengde vann i luften. Så om temperaturen inni våpenskapet er høyere enn rommet det står i vil luftfuktigheten være lavere i våpenskapet enn ellers i rommet.

Riktig at RF, er avhengig av temperatur og fukt. Men varm luft (også treverk) oppat mer fukt, enn kald luft. :( Så, du tar feil! Bare å google for de som ønsker. :) 

Link to comment
Share on other sites

Mitt våpenskap har stått i kjeller siden midt på 90-tallet.

De første 10 årene i to ulike hus/soverom, med tynt gulvbelegg og panel/sponplate på vegg. Store variasjoner mellom dag og nattemperaturer pga. utlufting om natten, men aldri tegn til fukt. Skapet var skrudd fast i vegg begge plasser, men meget sparsomt - mer veltesikring enn tyverisikring.

De neste 10+ årene stod det i uinnredet kjellerbod, direkte mot mur. Jeg fikk aldri somlet meg til å skru fast skapet. Ingen tegn til rust.

Da jeg flyttet dit jeg bor nå, havnet skapet i ett delvis innredet kjellerrom; tynt gulvbelegg mot murgulv og malt murvegg. De første årene hadde jeg ingen til fukt eller rust, men da jeg etterhvert fikk somlet meg til å skru fast skapet på forskriftsmessig vis så skjedde det noe. Desverre var dette i en periode med litt laber aktivitet, så det skjedde faktisk ganske mye før jeg oppdaget problemet :(

 

Den dominerende teorien er at fuktig luft kondenserte mot metalloverflaten når denne ble mer effektivt avkjølt mot kjellergulv/vegg etter skapet ble skrudd fast.

Motgiften ble å lekte ut skapet fra vegg og gulv, samt montere ett lite varmeelement på innsiden. 

Uansett noen måtte mene om varm og kald luft - det lukter ikke mugg/kjeller i våpenskapet lenger og det er null problem med rust.

 

Jeg skrev litt om denne "oppussingen" i åpen prosjekttråd:

https://www.kammeret.no/topic/92101-åpen-prosjekttråd/?do=findComment&comment=1345608

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

fredriko skrev (12 timer siden):

Jeg kjøpte meg et hygrometer på biltema å satte det inni rommet våpenskapet står (2.etg), det viser 69% luftfuktighet, hva blir løsninga her egentlig?  panelovn, luft avfukter som må stå på 24/7  for å holde ting i sjakk? 

Raskeste er vel å kjøpe en vanlig bra avfuketer, til du får orden på årsaken til den litt for høy RF i rommet. Får dem fra ca. 2 000 kr. Er mer trolig problemet ligger i taket, enn i yttervegger.

 

Vet ikke om den billige måleren fra Biltema er helt til å syole på,  men den gir nok en brukbar indikasjon. Jeg vet ikke hvor langt ned en må i RF for å unngå rust, men kan nevne at rom med mye treverk (les; panel, tregulv, o.l.) bør ha en RF på mist 45 % ved vanlig innetemperatur (20 - 22 grader), for ikke å krympe. Anntar et sted mellom 45 og 55 % RF er ok, ved vanlig innetemp. for å unngå rust. Over 60 % er vel å ta sjanser. 

Link to comment
Share on other sites

psAico skrev (11 minutter siden):

Den dominerende teorien er at fuktig luft kondenserte mot metalloverflaten når denne ble mer effektivt avkjølt mot kjellergulv/vegg etter skapet ble skrudd fast.

Motgiften ble å lekte ut skapet fra vegg og gulv, samt montere ett lite varmeelement på innsiden. 

Du beskriver et  klasisk kondens problem, hvis du festet skapet til en yttervegg. Gjelder både mur/betong og trevegger. Er det vesentlig temperatur forskjell på innetemp. og utetemp, vil veggen være kaldere enn luften i rommet. Skapet får temperaturen til inv. side av ytterveggen og det kan oppstå råte/mugg i treverk, klær m.m. og kondensere på stål. Luftsirkulasjoen bak og under skapet ordener normalt opp, men også lavere temperatur vil hjelpe. :) Varmelementet kan du kutte ut. Vanlig problem i gamle kjeller rom. Tilfredstillende lufting og lav temperatur, er gjerne medisinen for fuktproblemer i kjellere. Men fukten kommer fra et sted og det er normalt for dårlig drennering av yttervegg og  under gulvet. Så ny drenering er nok løsningen på sikt.

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, Geco5 said:

Du beskriver et  klasisk kondens problem, hvis du festet skapet til en yttervegg. Gjelder både mur/betong og trevegger. Er det vesentlig temperatur forskjell på innetemp. og utetemp, vil veggen være kaldere enn luften i rommet. Skapet får temperaturen til inv. side av ytterveggen og det kan oppstå råte/mugg i treverk, klær m.m. og kondensere på stål. Luftsirkulasjoen bak og under skapet ordener normalt opp, men også lavere temperatur vil hjelpe. :) Varmelementet kan du kutte ut. Vanlig problem i gamle kjeller rom. Tilfredstillende lufting og lav temperatur, er gjerne medisinen for fuktproblemer i kjellere. Men fukten kommer fra et sted og det er normalt for dårlig drennering av yttervegg og  under gulvet. Så ny drenering er nok løsningen på sikt.

 

Klassisk, muligens. Dårlig ventilasjon, absolutt. Ny drenering på sikt, sikkert uunngåelig. 

Dette er dog ikke yttervegg, skal sies. Aner ikke hva som er på baksiden, mest sannsynlig har han som eier den andre halvparten ett ganske tilsvarende rom der (med langt færre våpen).

Bedre/balansert ventilasjon er på blokka, ny drenering er ikke inne i budsjettet ennå.

Link to comment
Share on other sites

Flytta selv i fjor og våpenskapene måtte inn i kjellerbod. Etter litt om og men så fant jeg ut at det var en luftfuktighet på 50 tallet der inne. Startet først med slike bokser med gel fra Jula, men følte ikke at det gjorde særlig forskjell. Endte med et impulskjøp av en Woods avfukter på Elkjøp. Den kostet vel 2500 kr og funker som bare det. Litt kjedelig liten tank på disse, men det kan man ordne på med en slange til en noe større dunk eller noe.

Nå er det par og tredve prosent relativ luftfuktighet i følge denne avfukteren de fleste gangene jeg er inne der. Noe strøm bruker den vel siden den fungerer vel ganske likt som en aircondition vil jeg tro.

 

Uansett så er det litt kjekt med tanke på andre ting som oppbevares i boden at luftfuktigheten holdes ganske så lav så jeg ser på det som en kostnad for å holde våpen og andre eiendeler i god stand.

Link to comment
Share on other sites

Varm luft kan ta opp mer fuktighet enn kald, men det er vel den relative luftfuktigheten som gjelder. Derfor vil luftfuktigheten synke når lufta inne (i våpenskap feks) varmes opp ift omgivelseslufta. I tillegg sørger oppvarmingen også for å holde temperatur mer stabil, slik at fukt ikke felles ut som kondens. Varmeelement kan derfor være en løsning. Typisk vil en feks oppleve at lufta inne i huset er vesentlig tørrere enn utendørs på vinteren pga temperaturforskjellen. Om det ikke var slik ville vel alle de varmeelementer som er montert i feks elfordelinger, på utsatte steder, vært rimelig bortkastet. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

slemmo skrev (9 timer siden):

sånne gelgreier du legger inni har ikke sjans til å ta unna om det er hus med litt over normal luftfuktighet, 

 

Sørg for at skapet er tett så blir det knusk tørt inni det (det vil holde med litt veisalt i en kaffekopp).

 

60-70% relativ fukt så er det noe galt med ventilasjon osv..

  • WTF 1
Link to comment
Share on other sites

For å gå tilbake til TS sin situasjon så synes det noe merkelig at det skal oppstå korrosjonsskader på så kort tid, selv om fuktighet (RF) er opp mot 70%. Har det ikke forekommet noe ifm flyttingen som feks har ført til kondens på våpnene? Jeg har sett at man regner 70% som en grenseverdi ifm fare for skader på bygningsdeler, tekstiler, metall mv, men man snakker da om en varig overskridelse. Om rommet er godt ventilert og ikke oppvarmet, så synes heller ikke fuktprosenten å være uvanlig, da den i større frad avhenger av omgivelses (ute) luftfuktighet. Om den er et resultat av fukt i byggkonstruksjonen i andre etasje så har TS min sympati, samt min anbefaling om å få tettet taket.

Link to comment
Share on other sites

Ikaros skrev (8 timer siden):

Etter litt om og men så fant jeg ut at det var en luftfuktighet på 50 tallet der inne. Startet først med slike bokser med gel fra Jula, men følte ikke at det gjorde særlig forskjell.

Kan ha noe med at de aktiveres ikke om fuktigheten er under 50% pga det ses på som optimale forhold ;)

Link to comment
Share on other sites

37A52D7E-71E0-4507-990F-1F27AC4E5951.jpeg.e04bc8bc4525850cfe7e727058cdce74.jpeg

 

Under 40%RF ved normal romtemperatur ruster ikke engang tørt og avfettet stål.

 

Målingen over er aktuell og da inni en nyere leilighet i noen etasjer oppe i blokka med et Flexit anlegg. Før leide jeg en liten sokkelleilighet i et bolighus med svakt sentralavtrekk på badet, og der var det 60-70%RF om sommeren såklart med en stank av våpenolje. Jeg testet ut å sette opp en elektrisk ovn til 28 grader, men RF gikk da noe ned fra 70% til 55% ( 55%RF er maks anbefalte fuktighet til å oppbevare våpen forutsatt de er godt oljet) og gruelig varmt var det. Kuttet fort ut denne opphetinga pga. kjapp eldring/vittring på alt inventar med meg og våpen inkludert😊

Edited by Trugetur
Link to comment
Share on other sites

vavlo skrev (På 12.8.2022 den 17.49):

Varm luft kan ta opp mer fuktighet enn kald, men det er vel den relative luftfuktigheten som gjelder. Derfor vil luftfuktigheten synke når lufta inne (i våpenskap feks) varmes opp ift omgivelseslufta. I tillegg sørger oppvarmingen også for å holde temperatur mer stabil, slik at fukt ikke felles ut som kondens. Varmeelement kan derfor være en løsning.
………. 

Dette var min tanke også, bra beskrevet. Moderne bygg har stabil temperatur og høg luftfuktighet er eigentleg ikkje så farlig for våpen fordi det er temperatursvingninger som fører til utfelling av kondens. Eit våpenskåp med våoen inni har stor evne til å magasinere varme og kulde, temperatur endres derfor seint inni skåpet. Om romtemperaturen hurtig varmes opp pga. værforandringer (trekk og mangel på isolasjon) så er våpen og våpenskap fortsatt kjølige og kondens vil oppstå akkurat som ei pils frå kjøleskapet ein sommerkveld. Kva den releativ fuktighet i utganspunktet er betyr eigentleg ikkje så mykje anna enn at det oppstår duggutfelling hurtigere ved mindre temperaturendringer, (man har mindre å gå på) Avfukter vil fungere, billigere er det med tilførsel av varme for å få ned RF inni skåpet, ein eller to grader C heving i forhold til omgivelsar utgjer her mykje. Før brukte dei enkelt og greit ei 40w glødepære som lyste 24/7. I dag får ein utstyr bygd for formålet. 
 

Edit.
Ser eg var litt upresis her, høg RF er såklart ein pådriver for rust, kondesering er drepen. Under 50-55% RF så bremses korrosjon betraktelig, sandblåst plate kan stå i dager uten problem i slikt miljø. Varm luft har større evne til å holde på fukt så om innsida av skåpet alltid er litt varmere enn rommet deg står i så senker du RF. Til dette kreves ikkje mange watt varme. 

Edited by tussehaugen
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ja det er jo den metoden med litt varme inni som i alle år har vært brukt for og beskytte elektriske tavler mot kondens og korrosjon. Og det fungerer utmerket. Att ikke alle her helt forstår sammenhengene i fysikken her er nå en annen sak men dem om det.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jonas fred123 skrev (10 timer siden):

Jeg legger våpen i Lufttette Våpenkofferter med en Pingi avfukter inni. Gjør man dette så har ikke fuktigheten i rommet noe å si, da kofferten er helt tett og ingenting utvendig vil trenge inn. 
 

 

Finnes sikkert andre alternativer, men dette har fungert for meg.

Det fungerer nok greit, men det er vel ikke alltid like praktisk? Om innholdet er tørt og en sikrer med en fuktabsorbent i det volumet gjøres lufttett, ja. Men da må man også være 100% sikker. Et våpen som har vært ute en regnværsdag vi nok kunne trenge adskillig tid på å bli helt tørt igjen. Det vil være fukt/ vann på steder en ikke kommer til for å tørke vekk, for ikke å snakke om i treverk og reim.

Link to comment
Share on other sites

vavlo skrev (4 timer siden):

Det fungerer nok greit, men det er vel ikke alltid like praktisk? Om innholdet er tørt og en sikrer med en fuktabsorbent i det volumet gjøres lufttett, ja. Men da må man også være 100% sikker. Et våpen som har vært ute en regnværsdag vi nok kunne trenge adskillig tid på å bli helt tørt igjen. Det vil være fukt/ vann på steder en ikke kommer til for å tørke vekk, for ikke å snakke om i treverk og reim.

Helt riktig som du sier. Er det regn så ligger våpen luftig i et par dager, og får gjennom flere runder olje før jeg legger det i kofferten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg varmer opp 1 etg. når det er behov for det. Varmen stiger som kjent, og varmer opp 2 etg. hvor våpenskapet står. Jeg har ingen problemer med korrosjon. Idag målte jeg luftfuktigheten i hele huset. I kjelleren var det 80% relativ luftfuktighet ved 19 grader. 1 etg. viste 55% ved 23 Celsius, og i 2 etg. var det 54% ved 24 grader.

Prøv med en panelovn i det rommet våpenskapet står, og sørg for god ventilasjon. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vapenskjold skrev (15 timer siden):

…..

Prøv med en panelovn i det rommet våpenskapet står, og sørg for god ventilasjon. 

Dårlig løysning til ein stor kostnad ( med mindre du ikkje bur i nord…)

 

Enkelt og billig er ei 25w glødepære inni skåpet. Det fungerer veldig mykje betre til ein heilt annan kostnad. Bonus er at du ser innhaldet👍


Eventuelt om du vil flotte deg:


 

https://www.elektroimportoren.no/varmeelement-25w-med-integrert-termostat/5400568/Product.html?Referer=googleshopping&gclid=Cj0KCQjw3eeXBhD7ARIsAHjssr-37Fh0LvP_3VE5cC_shevZ7wjNm76iQHZ7ktvjDWrGqbNewvzORSoaAj8DEALw_wcB&gclsrc=aw.ds&utm_campaign=googleshopping&utm_medium=na&utm_source=na

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

Skytterlaget har 8 våpenskap stående på 100m standplass. Der er det ingen varme så etter kort tid kom det rust på våpnene i skapene. Løsningen ble å legge inn et stump med selvregulerende varmekabel T2 rød i vært skap. Siden da har det ikke vært antydning ril rust.

Link to comment
Share on other sites

Egentlig ingen dårlig ide å ha oppvarmoing i "furtebua". Mi er i kjeller, gammel type, og litt på kanten mhp fukt, men bua er isolert og konstant oppvarmet. Selv om kjelleren ellers holder +/- 70% RF, så ligger den på 50- tallet i bua. Ikke bare våpen som kan ta skade av for høy fuktighet. Ladeverktøy er like utsatt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Takk for mye gode svar her inne, 

 

jeg tror jeg har funnet synderen (meg selv) 

da vi flytta så var det ca 28-30*C ute,  jeg huska vi bar riflene etter pipa (mest sannsynlig med svette hender) og satte dem rett i våpenskapet og låste det, der sto dem noen dager før jeg tok de ut igjen og oppdaga rusten. 

jeg har nå skrubbet vekk rusten med ei grov fille og olje, har lagt oljefilm i samtlige krinker & kroker på riflene, ser ikke ut som det kommer noe mer rust etter dette :D

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...