Jump to content

Ny variant av hylsehavari.


bardp

Recommended Posts

Satt og så over noen hylser som jeg eller min fru har skutt i år. Alle var fra baneskyting og har vært lad med 8g Sierra kule 2,62g NC96M og RWS tennhette. Noe som gir de ca 840 m/s i utgangshastighet. Sp fant jeg denne. Verken jeg eller min fru har merket noe spesielt ved noe skudd. Skutt med Sauer 200 STR. Sprukket hylsehals forekommer jo fra tid til annen men denne var ny.

20220808_222145.jpg

20220808_222226.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Gammel 30-06 og 6,5x55 sprekker også slik noen ganger. Har opplevd det i flere våpen. Har aldri merket noe på skuddene, bare sett det når jeg så på hylsene senere. Selv ikek disse dødsfellene Mauser M98 sprenges av dette. Merker faktisk ikke noe engang :P 

Link to comment
Share on other sites

De årene jeg skyter mye rifle, så opplever jeg alt mellom 5 og 10 av disse. Kombinasjonen av militærvåpen med litt romslig kaliber og gamle hylser/patroner og hylser som har blitt brukt noen ganger.

Det er helt ufarlig da kammeret er laget for å håndtere nettopp dette :)

Link to comment
Share on other sites

Det er kun de bakerste 10-15 mm av hylsen som er kritisk for sikkerheten. Den øvrige delen er emballasje for krutt og kule, og den hindrer at kammeret blir fullt av sot.

Det finnes en Mil Spec for klassifisering av hylsefeil der feil klassifiseres med bokstaver, de klassifiseres som mindre, alvorlige og kritiske. Det finnes krav til hvor mange av hver kategori som tillates under test av en lot. Mange mindre feil indikerer at metallet eller produksjonsprosessen er dårlig, og det øker da sannsynligheten for kritiske feil og kan føre til at loten tilbakevises.

 

Link to comment
Share on other sites

Vanligvis lader jeg nå opp 5-8000 skudd i 6,5x55 årlig. Av disse er det som som regel 5-6 hylser med sprukket hals. Hylsene er sikkert omladet alt fra en til ti ganger uten at jeg har noen eksakt kontroll på dette. Det første jeg gjør er å ta en kontroll på hylsene samtidig som jeg trimmer de. Det var under denne operasjonen jeg fant denne. Ikke det at jeg anser det for kritisk men det er første gangen på mine 40 år med lading av 6,5x55 at jeg har sett denne varianten.

Link to comment
Share on other sites

Denne varianten forekommer "ofte" om du har hylser som er våte inni. Fuktighet og rester av sot og avsetninger fra kruttgassene forårsaker spenningskorrosjon som svekker hylsene. Med gode hylser og god produksjonskontroll minsker problemet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...