Jump to content

Smaker hjortebukk verre enn kolle og kalv?


Kaleki

Recommended Posts

Er relativt ny jeger og har dermed ikke fått sjansen enda til å skyte eller smake på kjøttet fra en godt voksen hjortebukk. Min morfar forteller at han ikke synes noe om å skyte bukken, både fordi det kan ødelegge for stammen men mest for hans del at smaken ikke er langt nær like god som kolle eller kalv. Han påpeker at dette da spesielt er i oktobermåneden. Regner med han da tenker på at hjorten beveger seg mye uten mat og ekstra brunst. 

 

Jeg lurer derfor på hva dere her inne tenker, er det noe spesielt stor forskjell? Hva er deres meninger?

 

Kan også hive inn ett ekstra dilemma. Dersom det var en sunn stamme, og du hadde frie løyver på ett dyr. Ville du da skutt bukken, kolla eller kalven?

Link to comment
Share on other sites

Med reinslig slakting og god mørning, så kan du få sjølv den største hjortebukken til å smake rett så godt. Om eg får valget, så går eg sjølv for ungdyr/kalvekjøt. Men det er mest fordi muskelfibrene er noko mindre, som gjer at kjøttet "føles" noko mørare. Også er dei lettare å bera med seg ned frå fjellet :).  At det skal ødelegga for stamma at du tek ut ein stor bukk spørs nett korleis stamma er der du er. Nokre plassar kan det lønna seg å ta ut stor bukk, dersom det er overskot av dei. Andre plassar kan det ver betre å ta ut ungdyr/kalv. Så mitt tips til deg blir:

-Dersom du har overskot av bukkar, så kan du ta ut bukk. Om du tek den største, nest største eller minste betyr ikkje noko særligt. Er det ein svær bukk så har den etter alt overmål allerede delt ut litt genar, og det kjem ein ny og tek over.

-Dersom det er for mykje dyr i området kan du ta ut kalv, eller kodle+kalv, men skyt kalven først. Ingen er tjent med at det går morlause kalvar.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er lite forskjell i smaken om du er renslig og nøye med slaktingen.

Det et en ikke skal skyte store bukker er som oftest tull. En hjortebukk blir svært sjelden mer enn 12 år og det er best forvaltning  skyte noen av de gamle hvert år. Det mest katastrofale for bestanden er om alle småbukkene som skulle blitt store skytes, da dør de gamle og det er ingen til å erstatte dem.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Gamle slaktemetoder, og kanskje mulighetene de hadde tidligere til å holde kniver ( ofte bare en ?), hender etc. rene mellom de forskjellige prosessene har vel satt sine spor, og blitt gjenfortalt til det ble en vedtatt sannhet. Gjør man det riktig, og er nøye med renslighet, så går det i de fleste tilfeller bra.

 

Så en gang et intervju med den svenske forfatteren Jan Gulliou; der han fortalte at han i ungdommen jaktet,og solgte brunstbukkene til stockholmare. De trodde det var det som var viltsmaken ;)

 

 

 

Edited by Ruger #1
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Brunstsmak av kjøttet på hjortebukk kommer av dårlig slaktehygiene. 
 

når det er sagt, kjøttet har høyere kvalitet i september, i slutten av okt er de ofte utmagret og kan ha blåflekker/skader.  
 

jeg har skutt mye bukk og har aldri merket noe «usmak» så skyt ivei.. 👍🏻

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...