Jump to content

Hvilke parameter bestemmer mengde krutt?


Vishion

Recommended Posts

Hei. Jeg har kjøpt meg et lee deluxe ladesett, og sksl innhente nødvendig kompetanse til å lade noen kuler i 6,5x55. Jeg har ladebok med tabeller, og noen kompiser som har ladet lenge, men jeg har ett spørsmål som ingen av de har klart å svare på ennå.

 

Jeg vil lade hornady v max 95 grain, og jeg har n 160 krutt. Jeg vet at kruttet ikke er ideellt for så lette kuler, men jeg klarer å finne ladedata på kuler som er 100 grain med nevnte krutt. 

Er det kulevekt og krutt type som bestemmer hvor mye krutt som bør i? 

 

Altså hvis jeg vil lade f.eks. lapua mega og partizan helmantel, kan jeg bruke samme ladestige forutsatt at kaliber, krutt type, og kulevekt er lik?

Link to comment
Share on other sites

Vekt på kule og formen på kule avgjør hvor mye krutt du kan putte bak. Kuler med lang bæreflate(storkontakt med pipa) bygger trykket fortere enn ei kule med samme vekt som bare har ei lita bæreflate. Om du bruker ladedata fra Sierra sin 100 grs HP Varmint er du ganske sikker. Men husk hva som er trygt i kompisen sin rifle er ikke trygt i din osv osv. Hjemmelading er er ikke svart eller hvit men en type lyse grå :P

Link to comment
Share on other sites

Takk takk. V max kula har boat tail, så da går jeg ut i fra det ja. Kan også nevne at rifla det er snakk om, er en eldre Tikka, som hsæar en låskasse sterk nok til å bygge om til hvilket som helst kaliber jeg klarer å presse nedi låskassen🙂

 

Takk for svar🙂

Edited by Vishion
Skricefeil
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke nødvendigvis slik at lette kuler må ha raskt krutt, men N160 til 95 grs kule i 6,5x55 ville ikke vært mitt førstevalg. Sjekk Vihtavuoris ladetabeller for tilsvarende kulevekt, og velg heller N140/N150.

 

Edit: Jeg har ladet Lapuas 100 grs FMJ-kule med 49 grs N160 men gikk over til 41 grs N140. Topp presisjon og mild rekyl.

Edited by Sølvrev
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...