Jump to content

Single shot rifle jakt


Ølvomma39

Recommended Posts

Hvilket kaliber anbefaler dere? Jakter hovedsakelig hjort, men har planer om elg.

 

.307

45-70 govt

.44 mag/.44spl

.223 rem

.243 win

.30-30

.357 mag/.38spl

.350 legend win

.450 bushmaster

Hvilket kaliber er egentlig størst og hvilket er minst?

 

Er det dyrt å bytte løpet på en singleshot med 22"løp til 15-30"?

Link to comment
Share on other sites

Pipa må være minst 16", de fleste børsemakere tar ekstra for piper over 26" Pris fra 6000 kr og opp. Hadde kjøpt en i 308 win med 22" og kappet til 16 så montert demper.

 

Kaliber du har nevn fra minst til størst:

 

357 mag/38 spec

44mag/44 spl

som er revolver kaliber

 

223 rem

243 win

30-30 win

350 legend

307 win som er en 308 win med krage

459 bush

45/70 gov

 

Alle mindre enn 307 er ikke tillat på hjort og elg.

Edited by Rugerdud
Link to comment
Share on other sites

Ølvomma39 skrev (8 timer siden):

Hvilket kaliber anbefaler dere? Jakter hovedsakelig hjort, men har planer om elg.

 

.307

45-70 govt

.44 mag/.44spl

.223 rem

.243 win

.30-30

.357 mag/.38spl

.350 legend win

.450 bushmaster

Hvilket kaliber er egentlig størst og hvilket er minst?

 

Er det dyrt å bytte løpet på en singleshot med 22"løp til 15-30"?

 

Ingen av dem, de fleste er ikke lov til å jakte elg med en gang, og hvilken enkeltskuddsrifle mener du? Flere av de kan du jo bare ta av og på løp selv som du vil.

Link to comment
Share on other sites

slemmo skrev (3 minutter siden):

 

Ingen av dem, de fleste er ikke lov til å jakte elg med en gang, og hvilken enkeltskuddsrifle mener du? Flere av de kan du jo bare ta av og på løp selv som du vil.

Henry single shot 308

Henry single shot 45-70

Antageligvis av disse to

Jeg har forstått det sann at enkeltskudd var lov

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo lese om krav til kaliber og anslagsenergi for storvilt og starte der. 

 

De aller fleste skyter salig blanding av 6,5x55, 308 og 30-06. "Ingen" jakter med noen av kalibrene du nevnte bortsett fra 223 til småvilt. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

VDH skrev (Akkurat nå):

Du kan jo lese om krav til kaliber og anslagsenergi for storvilt og starte der. 

 

De aller fleste skyter salig blanding av 6,5x55, 308 og 30-06. "Ingen" jakter med noen av kalibrene du nevnte bortsett fra 223 til småvilt. 

 

Jeg har en rifle i .308

Men ingen som jakter med 45-70??

Link to comment
Share on other sites

Har du skutt med 45-70 i ei lett og lita rifle som dette noen gang? Grusom rekyl. Har hatt og har rifle i 375HH, rekylen er hyggelig i forhold.

Har hatt en Marlin i 45-70. solgt. Dette kaliberet med ladninger som er lovlig til elg er forferdelig å skyte med. Lader du selv? sjekk ammopriser på begge deler hvis du ikke lader selv.

45-70 kan temmes med hjemmelading.

Hvis du skal bare tenke praktisk, til jakt. 308W og skyt i vei.

Link to comment
Share on other sites

Hirgon skrev (5 minutter siden):

Har du skutt med 45-70 i ei lett og lita rifle som dette noen gang? Grusom rekyl. Har hatt og har rifle i 375HH, rekylen er hyggelig i forhold.

Har hatt en Marlin i 45-70. solgt. Dette kaliberet med ladninger som er lovlig til elg er forferdelig å skyte med. Lader du selv? sjekk ammopriser på begge deler hvis du ikke lader selv.

45-70 kan temmes med hjemmelading.

Hvis du skal bare tenke praktisk, til jakt. 308W og skyt i vei.

Har ikke skutt med 45-70 enda

 

Blir enten henry single shot 45-70 eller .308 eller pedersoli rolling block target 45-70 

 

Jeg har tenkt å lære meg og lade ammunisjonen selv 6.5x55 7.62/.308 og kanskje 22lr 45-70 er vel pooulært å selvlade

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ei tohi varjata skrev (7 minutter siden):

Joda, det finnes de som jakter med .45-70. Men helt ærlig, og ikke på noen måte ment stygt eller nedlatende, hvis du ikke vet forskjellen på .223 og .450 Bushmaster er du kanskje ikke helt der enda at du bør begynne å tenke på obskure patroner som en MÅ lade til..

 

Ole

Jeg vet at .223 er 5.56 men ble usikker på .350 .450 og det

Link to comment
Share on other sites

Hvis du er ny i ladeverden og skyteverden vil jeg anbefale deg å begynne med 308Win. Glem alt annet inntil videre. Gjerne i enkelskuddsbørs hvis det er greia di. jakter selv utelukkende med enkelsuddsvåpen. funker helt topp. den er i 30-06. egentlig i grenseland rekylmessig, da børsa er veldig lett. jeg er en jeger på 100kg og regner meg som erfaren skytter. 45-70 passer veldig bra i "Sharps" rifler på 6 kg som brukes til moro. i en 2,8kg rifle til jakt.... glem det. Det andre store argumentet er økonomi... igjen.... se på tilgjengelighet og pris på 308W vs 45-70.

 

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Ølvomma39 said:

Har ikke skutt med 45-70 enda

 

 

Hvis du skal ha 45-70 til jakt blir du nesten nødt til å jobbe deg opp fra slappe koseladinger til noe som faktisk holder kravet til anslagsenergi. Kan ikke anbefale nok at du i det minste får prøvd et par skudd før du vurderer noe sånt til jakt. 

 

10 minutes ago, Ølvomma39 said:

Jeg har tenkt å lære meg og lade ammunisjonen selv 6.5x55 7.62/.308 og kanskje 22lr 45-70 er vel pooulært å selvlade

 

 

Ingen lader 22LR. Med 45-70 er det fullstendig nødvendig å lade selv, men selv da kommer det til å koste en formue i både penger og bry å skyte opp gitt at du får tak i komponenter. Norge er ikke et enkelt land å mekke uvanlige kaliber i. 

Link to comment
Share on other sites

Hirgon skrev (12 minutter siden):

Hvis du er ny i ladeverden og skyteverden vil jeg anbefale deg å begynne med 308Win. Glem alt annet inntil videre. Gjerne i enkelskuddsbørs hvis det er greia di. jakter selv utelukkende med enkelsuddsvåpen. funker helt topp. den er i 30-06. egentlig i grenseland rekylmessig, da børsa er veldig lett. jeg er en jeger på 100kg og regner meg som erfaren skytter. 45-70 passer veldig bra i "Sharps" rifler på 6 kg som brukes til moro. i en 2,8kg rifle til jakt.... glem det. Det andre store argumentet er økonomi... igjen.... se på tilgjengelighet og pris på 308W vs 45-70.

 

Er ikke så erfaren enda, Jeg har jakta siden jeg fikk lov å ta jegerprøven, har jakta med 6.5x55 med mauser g98 fra ca.1900-1907 og har akuratt fått ei rifle i .308 ikke jakta med den enda.

 

Jeg ser flere i norge som selger både 45-70 ferdig ammunisjon, kuler og kylser også, 

Link to comment
Share on other sites

VDH skrev (13 minutter siden):

 

Hvis du skal ha 45-70 til jakt blir du nesten nødt til å jobbe deg opp fra slappe koseladinger til noe som faktisk holder kravet til anslagsenergi. Kan ikke anbefale nok at du i det minste får prøvd et par skudd før du vurderer noe sånt til jakt. 

 

 

Ingen lader 22LR. Med 45-70 er det fullstendig nødvendig å lade selv, men selv da kommer det til å koste en formue i både penger og bry å skyte opp gitt at du får tak i komponenter. Norge er ikke et enkelt land å mekke uvanlige kaliber i. 

 

Jeg tåler reklylen, bare det er treffsikkert og gjør jobben som den skal

Link to comment
Share on other sites

45-70 er noe man skyter med for moro skyld, det er ingen andre enn spesielt interesserte som gidder å jakte med det. Det er dyrt og upraktisk, og de ballistiske egenskapene til 45-70 er ganske elendige sammenlignet med normale jaktkalibere.

Hvis du er interessert i sære våpen og kalibere så kjøp det, og skyt på banen, og jakt med noe fornuftig.

Link to comment
Share on other sites

slemmo skrev (Akkurat nå):

45-70 er noe man skyter med for moro skyld, det er ingen andre enn spesielt interesserte som gidder å jakte med det. Det er dyrt og upraktisk, og de ballistiske egenskapene til 45-70 er ganske elendige sammenlignet med normale jaktkalibere.

 

Har ikke i tilfellet tenkt å bare jakte hjort med 45-70 men en gang i blant, øvelseskyte osv. på post er det vel brukende? Korte hold.

 

Link to comment
Share on other sites

Bare å kjøpe. hylser, kuler, osv får du selvsagt kjøpt. Moderne kuler på 300gr til jakt finnes, funker helt fint til jakt ut til 100m.

Kjøp, lad og skyt 100 skudd som er lada til jakt mtp trykk og energi og fortell oss hvordan det gikk.

Ligger flere fine 45-70 knallerter på finn.no

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Så 45-70 45-90 er med andre ord ubrukelig?

Er ingen i mitt område som har dette kaliberet heller😅 

 

Vet ikke om single shot har noen fordeler? Fet jeg liker er at det er lite mekanisme, lite som kan gå galt, lette våpen og er vel god treffsikkerhet, single shot .308 er vel like bra som andre .308 rifler 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

KISS vettu:) Digger enkelskudd. Har hatt en Ruger no 1, nå går det mest i K95.

Kunne hatt en Bergara eller en Henry også. til hverdagsbruk. vil du ha noe kraftigere, gå heller for 30-06. men 308W er jo 85% av 30-06. Skyt store dyr med relativ hard kule. De lever ikke så lenge med gjennomtrekk:)

des2021.jpg

Link to comment
Share on other sites

Enkeltskudd har jo sin sjarm og sine bruksområder. Da jeg tok jegerprøven mener jeg at det fremdeles var forbudt med alle former for magasin på villreinjakt. Litt rusten på eksakte datoer her, men flere i forrige generasjon brukte Ruger No 1 på villrein nettopp pga forbudet.

 

Ser at Bergara BA13 kommer i .308, det må være et godt valg i budsjettklassen.

Link to comment
Share on other sites

Ølvomma39 skrev (1 time siden):

Så 45-70 45-90 er med andre ord ubrukelig?

Er ingen i mitt område som har dette kaliberet heller😅 

 

Vet ikke om single shot har noen fordeler? Fet jeg liker er at det er lite mekanisme, lite som kan gå galt, lette våpen og er vel god treffsikkerhet, single shot .308 er vel like bra som andre .308 rifler 

Det er flere grunner til at vi som har jaktet (og ladet!) noen år anbefaler ferske jegere en rifle med tradisjonell bolt repetér-mekanisme kamret for en av "standard-patronene" til norsk storvilt. Disse er 6,5x55, .308 Win og .30-06 Sprg. (Og noen ville nok hatt med 8x57 også, men førstnevnte er de tre store).

 

Rekyl-problematikken er allerede nevnt. ALLE skyter bedre med lite rekyl! En lett og udempet rifle i .30-06 kan være krevende for mange, men med demper (i denne sammenheng også kalt pysetut) blir patronen håndtérbar for de fleste. Jeg vil for øvrig anbefale alle å bruke lyddemper for å skåne hørselen.

 

Pris og tilgjengelighet på ammunisjon er også nevnt, for selv om du planlegger å lade selv må du få tak i tomhylser. Nevnte patroner får du over alt, og treningsammunisjonen til behagelig priser. Hjemmeladere skaffer hylser ved å kjøpe og skyte fabrikkammo, eller plukke på skytebanen. Hylser for lite kurante patroner koster skjorta!

 

Om singel shot har noen fordeler utenom vekt og enkelhet? Tja, jeg vil si det er like viktig under jakt å ha muligheten for ett (eller flere) kjappe oppfølgingsskudd fra et 3- eller 5-skudds magasin. Lav vekt er viktig om du skal bære langt og lenge, ellers skyter du bedre med et tyngre våpen.  At presisjonen skulle være vesentlig dårligere med en bolt-rifle er nytt for meg.  

Edited by Sølvrev
Rettet skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (1 time siden):

Enkeltskudd har jo sin sjarm og sine bruksområder. Da jeg tok jegerprøven mener jeg at det fremdeles var forbudt med alle former for magasin på villreinjakt. Litt rusten på eksakte datoer her, men flere i forrige generasjon brukte Ruger No 1 på villrein nettopp pga forbudet.

 

 

Jeg begynte i 1991 og tror det var de første 2-3 årene jeg måtte plombere magasinet. 

 

Til dere som jakter ned enkelskudd: Hva gjør dere når førsteskuddet ikke sitter der det skal? Trekker på skuldrene og tenker at det sikkert kommer et nytt dyr snart?? 

Link to comment
Share on other sites

Haavard skrev (1 time siden):

Til dere som jakter ned enkelskudd: Hva gjør dere når førsteskuddet ikke sitter der det skal?


Det kan være at skudd sjanser som jeg hadde tatt med R8 ikke blir benyttet når jeg er ute med K95 Kipplaufen.. men når det er sagt så er det en treningssak.. jeg skyter hurtigere 5 skudd på storviltprøven enn noen av det som har ligget ved siden av meg med boltrifle.. og jeg har skutt hjorte Double med kipplauf så det går  ikke så tregt å lade om..om en har ammo lett tilgjengelig på skjefte eller lignende..

Edited by Sunnmøring
Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (1 time siden):

tja, om en ser gutta ta ladegrep på banen-ikke mange av de som rekker noe oppfølgingsskudd?

 

Jeg har spottet for en kar med kiplauf, 3 rådyr på under 1 minutt gikk greit.. Det handler om å trene-trene-trene

 

Altså bortimot 30 sekunder per skudd. Jeg skjøt en gang av ryggen på en elg og da hadde ikke 30 sekunder ødelagt neste skudd mulighet, men normalt vil dyret være langt utenfor rekkevidde lenge før det. 

Link to comment
Share on other sites

Ei tohi varjata skrev (2 minutter siden):

Rolling block er, for all praktisk bruk i virkeligheten, egentlig bare fjas sammenligna med det meste annet. Det finnes få om noen moderne rolling block ment for moderne patroner.

 

Ole

 

Jeg tror enkelte fikser rifla så de kan bruke 7,57 eller noe, må nå uansett være kjappere når man slipper brekke rifla

Link to comment
Share on other sites

Jeg har klart åtte skudd per minutt med RB, da med original svensk rifle fra 1873 og ammo som ikke helt passet så det kilte seg litt og jeg måtte bruke makt på sluttstykket av og til. Stående, med omlading fra patrontaske i beltet. Men da var det bare snakk om rask grovsikting, alle skudd satt i papiret men ikke alt var i svarten. Standard pistolskive på 25 meter. Kan hende man klarer 9-10 per minutt hvis man har ammo som ikke trøbler i kammeret, og ei børse i ny tilstand med speilblankt kammer så det ikke kleber.

 

Jeg har sett video av nyere replica kamret for moderne røyksvake kalibre og tilsynelatende med ejektor, så tomhylsa kastes ut når man åpner sluttstykket. De ble kunne skytes vesentlig raskere, en god del av tidsbruken min var å plukke hylsene ut.

Link to comment
Share on other sites

8x58RD kan en klare å "veksle" raskt ja, om en er heldig med hylser som ikke sitter (fy faens Bertramsøppel), og jukser litt med å vippe rifla oppover slik at den får fart utover.

 

Men for sånn normal norsk jaktbruk er vel ikke RB det første jeg tenker man bør se på hvis man skal ha fart. Da hadde jeg heller tatt noe slik som Torf alltid snakker om (pumperifle)

Ole

Link to comment
Share on other sites

Poenget mitt var mer at når en følger med gutta på banen håndterer de fleste rifla så dårlig at de neppe vill rekke noe oppfølgingsskudd på dyr i skogen.

 

 

Ps-han med kippen hadde fint klart et 4 rådyr om han hadde hørt på spotter..

 

 

Edited by Chiefen.v-2
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Enkeltskuddsrifle kan være en veldig fin måte å lære seg ilddisiplin på. Altså å vente på en god nok skuddsjangs, slik at oppfølgingsskudd ekstremt sjelden blir nødvendig.  En knekkrifle er vel ikke nødvendigvis langsommere å betjene enn andre enkeltskuddsmekanismer. Jeg har bare personlig erfaring med kipplauf, RB og Martini. Omlading går greit med litt trening, men om hurtig andreskudd er tema er det dobbeltrifle eller halvauto som gjelder. Til vanlig jakt ser jeg ikke helt behovet, men hver tar sin, så tar jeg min. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...