Jump to content

Nikko Octa 1-8x24


EarthBridge

Recommended Posts

Heisann

 

Er det noen som har erfaringer med denne? Ser den kom veldig godt ut i test hos jeger.no (i klassen for billigere kikkertsikter). Er på utkikk etter nytt kikkertsikte på nummer to elgbørse. Har en scmidt-Bender 1,5-6x42 som står på den. På 6x forstørrelse så synes jeg at retikelen tar vell mye plass i synfeltet på S&B samt at jeg helst skulle hatt 1x da jeg stort sett feller elg på 1x forstørrelse, men kjekt å ha litt zoom å gå på.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Kjøpte en slik, nettopp pga. den testen. Min erfaring, som sikkert mange andre, er at slike "tester" skal tas med en klype salt. Og Jeger synes jeg har veldig lett for å dele ut 5 og 6 på terningen.

I utgangspunktet et helt greit sikte, men lyspunktet på slike rimelige sikter er tragisk, hvis du er vant med feks. Zeiss o.l.

Mitt sikte senker treffpunkt ca 2-3 cm på 100 m ved endring fra 8x ned til feks. 6x. Så jeg har sendt inn reklamasjon på det.

Regner med at det går i orden, og at jeg får et sikte som er i orden, men kommer til å bytte det ut med et Swaro eller Zeiss 1-8.

Link to comment
Share on other sites

6495,- hos Widforss.

Hadde ikke kjøpt den til 9000,-.

Opplevelse av kvalitet og verdi er jo høyst subjektivt, men er sjøl tilhenger av "buy once, cry once", men gjorde et unntak/forsøk her.

Den er muligens verdt det, som kikkert på reservebørsa, men ikke som hovedkikkert. Sjøl med høye bruktpriser på Swaro og Zeiss, så bør det være mulig å prute seg til en 1-8 Zeiss for 15-16000. Og det påslaget tror det jeg du får igjen ved et evnt. salg. 

Så for meg er valget enkelt, etter at jeg har prøvd den.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mugga skrev (13 timer siden):

Opplevelse av kvalitet og verdi er jo høyst subjektivt,.....

Ja, det er ikke alle som bryr seg eller evner å se de store forskjellene. Hvor godt syn du har og under hvilke (lys)forhold du skal bruke kikkertsiktet må også tas med i vurderingen. Men repetérbare klikk samt at det ikke oppstår treffpunktendringer under varierende forstørrelse må være ufravikelige krav til et hvert kikkertsikte, uansett prisklasse.

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mugga skrev (15 timer siden):

Hei.

Kjøpte en slik, nettopp pga. den testen. Min erfaring, som sikkert mange andre, er at slike "tester" skal tas med en klype salt. Og Jeger synes jeg har veldig lett for å dele ut 5 og 6 på terningen.

I utgangspunktet et helt greit sikte, men lyspunktet på slike rimelige sikter er tragisk, hvis du er vant med feks. Zeiss o.l.

Mitt sikte senker treffpunkt ca 2-3 cm på 100 m ved endring fra 8x ned til feks. 6x. Så jeg har sendt inn reklamasjon på det.

Regner med at det går i orden, og at jeg får et sikte som er i orden, men kommer til å bytte det ut med et Swaro eller Zeiss 1-8.

 

Ok, takk for god tilbakemelding! Har en swaro 1-8 på hovedbørsa, og ikke akkurat overvettes imponert over det kikkertsiktet heller... Sett i ettertid angrer jeg på at jeg ikke gikk for et annet merke.

Du får gi en tilbakemelding på hva som skjer med reklamasjonen din :) Har forøvrig vurdert (meget sterkt) å bytte ut swaro med rødpunktsikte, og da kan swaroen få dette ned på gammelbørsa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...