Jump to content

Klær for stuttfeite.


vavlo

Recommended Posts

Skulle hatt tips angående merker/ forhandlere som kan levere bukser med noe kortere beinlengde enn standard, samt jakker med noe kortere armlengde. Har funnet ar Magasinet har Dovrefjellbukser som er i sk kort modell, men regner med det kan finnes andre. 

Link to comment
Share on other sites

Det kan bli litt knot med moderne "tekniske" bukser med glidelåser, strammereimer, ankelbeskyttere, lissefester og annet lureri nederst. Jeg tror det er noen få merker (bl.a. Fjällräven) som leverer noen bukser såkalt "unfinished", dvs at de bare er kappet rett av så du kan legge dem opp til riktig lengde selv. (Eller hos en skredder om du ikke kan/vil/gidder selv). Det kan være en løsning for dem som trenger ekstra lange også.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Haavard skrev (På 27.7.2022 den 13.08):

Det er bare å kjøpevanlige bukser og legge dem opp? Større problem for de som må ha ekstra lange. 

Bukser for korpulente er litt lavere på livet enn bukser produsert for "normale". I tillegg er det en annen fasong på hoftepartiet. Så dessverre det er ikke bare å legge opp vanlige bukser. 

Edited by Vapenskjold
Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke om jeg kan kalles stuttfeit, men BMI systemet plasserer meg i kategori lett overvektig. Jeg liker mye av klærne til Norrøna, men den modellen de bruker til utvikling av passform må være av typen mager nakoman. Jeg begynner å få en følelse at Norrøna snart bare lager moteklær og ikke turklær, og når de endelig mener at de skal lage turklær, da har de glemt at «flisa av en modell» ikke har «muskler» som turfolk?
 

Jeg trengte nettopp ny Goretex «grilldress» og kjøpte Kvinnherad Gore-Tex Parka og Kvinnherad Gore-Tex jaktbukse. Jakka passet perfekt i størrelse S, mens buksa måtte jeg ha størrelse L for å få de over lårene og kunne sette meg på huk. Ka faen! To størrelser forskjell for at det skulle passe???  Det burde ikke være mulig! Needless to say… buksa var alt for lang i beina. Men her kommer altså mitt tips. Jeg liker omtrent ingen ting av de dingsene som kommer på enden av slike buksebein. Borrelås er helt håpløs å ha på enden av foten og de hempene som kan hektes på sko er bare i veien. Jeg bruker uansett gaiters/gamasjer fordi slitasjen på sko og buksebein  er alt for stor i terrenget, også hjelper de i tillegg veldig godt mot vanninntrenging. Løsningen ble saks og symaskin og på en to tre så var 15 cm borte sammen med alt rælet som hang der. Det ble en tipp topp Goretex bukse ut av den for korte ben. Lett og sy var den også.

10258EF8-BE7B-4A6C-AE3C-664F902585EB.jpeg.efb90f693e2550c333fcfc282550bd4b.jpeg

Edited by Bly
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...