Jump to content

Faktor måling


Olem

Recommended Posts

Hei, noen som kan hjelpe meg litt. Hvordan måle faktor på elektronisk skive? Hastighet som kommer opp på skjermen skal ganges med et tall som jeg er usikker på, tallet du får skal etterpå ganges med kulevekt

Link to comment
Share on other sites

Faktor som jeg kjenner det er vekt på kule i grain ganget med munningshastighet i fot per sekund og delt på 1000.

Så om du skyter pistol med 124 grain kule og den måles til 1100 fps på kronograf blir faktor:

(124*1100)/1000 = 136,4

 

I internasjonale konkurranser i dynamisk pistolskyting blir enten alle eller tilfeldige deltagere plukket ut til kronografering. Da plukkes 5 patroner fra et magasin til utøver, 3 skytes igjennom utøvers våpen over kronograf og snitt regnes ut.  1 kule plukkes ut av en patron og veies. 
Så regnes faktor ut. 
Dersom faktor er for lav for klassen (125 for minor, 170 for major) kan utøver velge å skyte den siste patronen over kronograf og håpe variasjonen er over snittet slik at påkrevd faktor er nådd.

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg har ikke kronograf jeg skyter på elektronisk skive 3 meter fra skiven. Ca 310ms som skal ganges med ett tall jeg ikke er sikker på, tror det er 0,3048.da blir det 310*0,3048 svaret ganger du med kulevekt delt å 100 da får du faktor

Link to comment
Share on other sites

310 m/s delt på 0.3048 gir hastigheten i fot/s, så ganger du med kulevekt og deler på 1000. I ditt eksempel får du faktor på 126 med 124gr kule.

 

Eller du kan ta hastighet i m/s ganger kulevekt i gr delt på 304.8

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...