Jump to content

Soting av hylser


okris

Recommended Posts

Hei alle!

Ganske ny i pistolskyting. Har nettopp fått to pistoler kjøpt brukt som har samme fenomen - hylsene blir kjempeskitne/sotete etter avfyring. Det er spesielt på den ene siden av patronhylsen. Før de gikk inn i kammeret, kunne jeg speile meg i dem.

Hadde tenkt å lade disse om igjen, men de ser ut som en skorsteinsfeier som ikke har brukt vann og såpe på ti år...

 

Det er butikkjøpt ammo i kaliber 45 auto (Fiocchi) og 9x18 mak (Sellier&Bellot) som var de eneste merkene jeg klarte å spore opp i butikk med dagens mangel på det meste. Sistnevnte er en pistol fra en samler som ser lite brukt ut. Den var til og med registrert med feil kaliber, så tviler på at den har vært brukt av forrige eier.

 

Regner med detter er et ganske normalt, kjent fenomen og at noen med litt lengre fartstid kan fortelle hvorfor hylsene blir slik?

 

Link to comment
Share on other sites

Hylser blir skitne, det gjør ingenting. Mye sot utenpå hylsene kan være tegn på lavt trykk, at ikke hylsene utvider seg nok til å tette helt slik at det blåser en del bakover forbi hylsa. Så lenge pistolen fungerer med den ammoen ville jeg ikke sett på sot som noe problem.

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Bent Inge skrev (15 minutter siden):

Av nyskjerrighet: hvilket våpen er det som bruker 9x18 Makarov?

Mange forskjellige, det er "østblokks 9mm universal". Her i Norge er det vel mest Makarov PM pistoler, (russisk take på PPK omtrent) eller Stechin pistoler, men en mengde pistoler er kamret i 9x18. 
Maskinpistoler, som CZ Scorpion, og helt sikkert en haug østblokk SMGer er kamret i 9x18.

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bent Inge skrev (7 timer siden):

Av nyskjerrighet: hvilket våpen er det som bruker 9x18 Makarov?

Jeg har den som går under kallenavnet Makarov (oppkalt ettr konstruktøren). De har vært produsert siden slutten av 40-tallet og er fremdeles i produksjon. 

De russiske har tradisjonelt blitt produsert ved to forskjellige fabrikker i Russland under navnet Baikal og modellnavn som henviser til fabrikk/utgave. I tillegg har Kina produsert den ved Norinco-fabrikken og et sted til. Bulgaria har hatt produksjon og tidligere Thaleman og Simson Suhl i Øst-Tyskland.

De har blitt produsert i et utall utgaver. 9x18, 380acp (9x17), 10 mm gummikule, startpistol, signalpistol, luftpistol, delvis funksjonibel "halvplombert" og litt til. Det finnes standardutgave med 8 skudd i magasinet og en modernisert utgave med 10/12 skudd.

I dag er det Kalashnikovkonsernet som eier og står bak produksjonen av denne pistolen.

Den modellen jeg har er den klassiske 8-skudds pistolen. Ikke russiskprodusert Baikal, ikke kinesisk Norinco, men laget av Arsenal i Bulgaria. En såkalt "Sirkel 10" pistol. Ved å bøye inn magasinutløserfjæren bittegrann, går den i spesialpistolkassen. Det er en god del å gå på lengde, tykkelse og vekt. På høyden går den akkurat ved den nevnte modifiseringen.

En av få 9 mm pistoler der man leter etter hylsene med lykt og lupe :)

Edited by okris
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...