Jump to content

Meffert Drilling verdivurdering


geirrosset

Recommended Posts

Hei!

 

Familien arvet en Meffert drilling etter min farfar. Siden ingen hadde verken våpenlisens eller interesse så står den i et våpenskap hos en forhandler. Men nå tenkte vi at den like gjerne kunne selges siden det ikke er overveiende sannsynlig at noen tar jaktprøven bare for å kunne beholde den. Jeg ser ikke noe årstall på den, men den er "gammel".

 

Hva er en realistisk pris å kunne forvente på en slik som bildene viser?

 

 

Vil det kunne betale seg å få den restaurert (slipe og lakke opp treverket, polere opp metallet og bytte skulderpute)?

 

Vennlig hilsen

Geir

 

 

 

IMG_9550.jpeg

IMG_9551.jpeg

IMG_9552.jpeg

IMG_9553.jpeg

IMG_9554.jpeg

IMG_9555.jpeg

IMG_9556.jpeg

Link to comment
Share on other sites

hvilke kalibre er denne i? Det står på løpet, om du vipper av fortreet.

Beklager å si det, men det er nok ikke kjempestor verdi i denne. Den er godt brukt. Stokken har en del skraper, og blåneringen (overflatebehandlingen) på løpet ser også ut til å være veldig slitt. Det er også et våpen uten noe påkostet da det ble kjøpt. Stokken er plain Jane, den er uten gravyre, og uten feste for kikkertsikte. Jeg tror ikke dere får igjen pengene dersom dere skal betale en børsemaker til å fikse den oppfør salg.  

Våpenhandleren har sikkert gitt en takst? Prisen avhenger noe av hvilke kalibre denne er i. Jeg for min del vil tippe at 10 lapper er optimistisk. 

Link to comment
Share on other sites

geirrosset skrev (23 minutter siden):

(slipe og lakke opp treverket, -

 

Nei, for all del! Noe grovere enn den aller fineste stålulla må ikke komme i nærheten av treverket, uten i "kyndige" hender.

 

Skaubjønn skrev (12 minutter siden):

Den er godt brukt.

 

    -   og treverket ser ut til å ha trukket inn mye våpenolje. Det kan jo tyde på at den ståldelene har vært bra vedlikeholdt.

 

Ta av fortreet, og se hva du finner av merker - nummer - årstall, og ikke minst kaliber. Haglpipene er vel kaliber 12 eller 16, og riflepipa kanskje 8x57 IRS? I så fall, OK kalibre for et "bruksvåpen".

 

Avgjørende for "brukbarheten" er om det er noen former for slakk i hengselbolt - lukkehaker - greenerbolt. Det KAN fikses av en kompetent børsemaker, men er ikke verdt kostnadene for et slikt våpen. @Skaubjønns verdivurdering er realistisk.

 

Velkommen til forumet, forresten!

Link to comment
Share on other sites

Meffert-våpen var bedre kjent under navnet "Hubertus".

 

https://www.germanhuntingguns.com/archives/archive-meffert-imman/

 

Våpenet er produsert før 1940. Beveren Sport har ei Meffert-hagle, som de antar er produsert på 1920-tallet. Den har nr. 53853, og siden ditt våpen har nr. 59521, kan vi anta produksjonsår ca. 1930.

 

geirrosset skrev (1 time siden):

Det eneste jeg ser, i tillegg til en del stempler, Krupp-Lauf og reg.nr. er 7,7mm og tallet 57.

 

7,7 mm? Det mest vanlige sivile kombi-kaliberet i Tyskland på den tida var 8x57 IR, altså det gamle Mauser-kaliberet, med 7,9 mm boring, og ca. 8,08 mm rifling. 7,7 mm er kaliber .303, som vi kjenner i versjonen 303 British fra Lee-Enfield.riflene. I USA kalles dette kaliber .32, og det finnes et utall gamle "32-patroner", disse er i dag "for spesielt interesserte". Neppe noe som høyner omsetningsverdien,

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Dårlig bilde, men synes det står .7.7. Foran 57 ser det ut som noe som kan ligne på et 8 tall?

Isåfall kanskje kaliber 8x57, og at .7 står for trangboring i begge hagleløp, dvs ca 3/4 trangboring?

Uansett så vet nok børsemakeren dette, og antar at verdivurderingen du har fått er korrekt. 

 

Link to comment
Share on other sites

Min gamle drilling er merket 7,7 mm. Den er i kaliberet 8x57R-360. Den bruker .318 kuler

 

Mitt tips er om det ikke er 8x57IR, så er det det samme kaliberet som min. 
 

 

 

 

Edit ble litt i tvil om det står 7,8 mm. Skal sjekke i kveld. 
 

 

Edited by amatør
Tenkte meg om
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (58 minutter siden):

 

Njaaa? 303 British har en trimmelengde på 56,4 mm, i følge "Ladeboken". Det finnes også en 7,7x58 Arisaka, men den ble utviklet i 1939, og da var nok Meffert-fabrikken lagt om til krigsproduksjon.

Joda, kan såklart være noe spesialkaliber. Ville uansett trodd at den var merket med korrekt betegnelse på hylselengde og diameter i såfall. Basert på at den er så slitt og har «moderne kolbekappe» ville jeg trodd at det var et mere kurant kaliber. Den kan såklart ha vært brukt mest som hagle. 

Ang .318 kaliber så er vel det 8.077mm, ville vel da vært merket med dette. 

Jeg har lite peiling på drillinger, og ihvertfall så gamle. Google får jeg til..

Vil også tro at det var noe ammunisjon lagret sammen med drillingen. Dette ville ha avklart en del. 

Link to comment
Share on other sites

Olemann skrev (11 minutter siden):

Ang .318 kaliber så er vel det 8.077mm, ville vel da vært merket med dette. 

Nei, .318 er kulediameteren. Den vil bli merket med boringsdiameteren.

 

Eksempel, kulene til 6,5 mm er 6,7mm, men merkes med 6,5

Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (58 minutter siden):

Min gamle drilling er merket 7,7 mm. Den er i kaliberet 8x57R-360. Den bruker .318 kuler

Mitt tips er om det ikke er 8x57IR, så er det det samme kaliberet som min.

Edit ble litt i tvil om det står 7,8 mm. Skal sjekke i kveld.

Veldig fort og gæli regnet ut fra hukommelsen, så er vel en .318 temmelig nær 7,8 på bommene?

Link to comment
Share on other sites

Det greieste er jo kammeravstøpning, men børsemakeren skal vel ha kronasjer for det også. En test med ei tomhylse av 7x57 - 7x57R - 8x57 kan vel gi noe informasjon. @Olemann spør etter ammunisjon, underlig om det ikke skulle være noen skudd, eller hvertfall tomhylser, lagret i ei-eller-anna skuff?

 

8x57 I / IR klarer jo "elg-kravet", det spørs mer om våpenet tåler tilnærmete normalladninger (for ikke å snakke om "homogen-kuler", hvis bly blir forbudt). Som jeg nevnte før, er det ørlite slark i låsningen, blir det vel "rådyr-kombi" av den (haglpipene er mest sannsynlig 16/65).

 

Meffert laget jo gode (og lette) bruksvåpen, så dette kunne jo vært basis for et "prosjekt" i lange vinterkvelder. Men stort mer enn en symbolsk sum kan man ikke regne å få for såpass ukurante våpen

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes jeg ser glipe mellom tre og stål på ene siden under, det kan i så fall tyde på at stokken er sprukket og må repareres kyndig for å tåle rekyl. Ganske vanlig på eldre våpen og ikke noen heksekunst å fikse, men det er jo en gjørejobb.

 

Hvilket kaliber står i våpenkortet, det kan jo være en pekepinn? Hvis en ikke har funnet det opprinnelige våpenkortet så kan vel den som bestyrer boet spørre våpenkontoret. Viktig info å ha hvis man skal selge, slik at kjøper kan skrive riktig på søknaden.

 

Jeg ser på noen av skruene at den har blitt demontert og fiklet med, det kan jo bety at den er vedlikeholdt men kan like gjerne tyde på ukyndig "mekking". Umulig å vite hva tilstanden er før man inspiserer grundig.

 

Jeg ville nok ikke bydd så veldig mange tusenlapper for denne, som antydet er 10k optimistisk.

Link to comment
Share on other sites

geirrosset skrev (3 timer siden):

   -   synes det er litt synd å destruere den.

 

Det synes jeg også, har kansje en "garderobeplass" ledig (den er egentlig forbeholdt ei superlett jaktrifle i kaliber 9,3x51). En slik drilling må jo være et bruksvåpen, da bør den være godkjent for "stort storvilt". Hvis kaliberet er det samme som i @amatør sin drilling, 8x57Rmm 360, (kaliber .318, "I", modifisert fra 9,3x7R2), er det få jaktkuler å velge mellom, og ladet til godkjent trykk for patron og våpen, starter den, i beste fall, ut på 1900 Joule, 300 Joule under energien den skulle hatt på 100 meter. Og patroner må sannsynligvis formes fra 9,3x72R, dier må spesialbestilles - .

 

Hvis "Tante Blå" ville godkjent et slikt våpen som "utenfor garderobe (eller som "gammel, uregistrert hagle", som den sannsynligvis egentlig er, når riflepatroner ikke er å oppdrive), kunne den gitt mye interessant sysselsetting i vinterkveldene.

 

 

Edit.: Horneber har hylser i 8x57R-360, (og mange andre sære kalibre).

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Hvordan sjekker vi om det er tilfelle eller mulig? Vet ikke helt hvor vi skal begynne for å få tak ipapirene på våpenet. Det var min tante som fikk denne ved fordeling av arv, og selv om noen andre egentlig skulle ta seg av denne og selge eller bruke den selv så ble dette aldri noe av. Nå har vi "fått den i fanget" og må få avhendet den på lovlig vis uten å kunne oppbevare den på lovlig vis selv. Alt blir litt vanskeligere når den ikke er i eget navn, og ikke er tilgjengelig uten avtale med stedet der den oppbevares.

Link to comment
Share on other sites

Hei. 
Hør med politiet om denne er registrert på din farfar. De skal i såfall ha dette i sine registre. I såfall er det kurant å selge denne til noen. 
I motsatt fall, dvs hvis den ikke er registrert kommer det an på velviljen til politiet om den kan registreres, mest sannsynlig så går det bra pga våpenets art. 
Dersom det er kaliberet som nevnt over så er det nok en litt snever kundegruppe. Antar at haglekaliber er 16/65, det finnes ammunisjon i 16/67,5 som kan brukes, men ikke noe stort utvalg. Kan sikkert brotsjes opp til 16/70. Og bli litt mere kurant. 8x57R360 er et litt sært kaliber, og som jegermeistern skriver så er det problemer med tanke på storviltkrav til ammunisjon. Til rådyr vil jeg tro det funker fint. 
En dedikert rådyrdrilling i tett terreng kunne denne egne seg til. Kaliber 16 er ikke det mest brukte haglkaliberet på rådyr, men funker nok fint. 
De fleste ville nok helst hatt kikkert på, men åpne sikter funker sikkert fint på korte og moderate hold. 
Å få montert kikkert vil sannsynligvis bli veldig dyrt. 
Ikke noe for meg ihvertfall. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...