Jump to content

Førstegangskjøper sportsrifle


arnegun

Recommended Posts

Innkjøp av AR til dynamisk står snart (endelig) på trappene. Har merket meg at det er en del her som driver med dynamisk rifle, og hadde håpt på noe tips når det gjelder hva som er det mest fornuftige kjøpet nå om dagen. Det optimale tenker jeg er å kjøpe noe som er konkurransedyktig "out of the box", uten at jeg blir nødt/finner det nødvendig å bytte ut så alt for mange deler i etterkant. Forstått det slik at mange mener JP er tingen, de ser jo meget kurante ut, men ligger kanskje litt over smerteterskel budsjettmessig per nå. Tenker jeg ønsker å legge mellom 20-30k i kun rifla nå i første omgang værtfall. Hvilken pipelengde er optimal? 16-18"? Bull barrel? God kompensator? Schmeisser? Stag? Armalite? Colt? Kom med det 😁

Link to comment
Share on other sites

Schmeisser sin er fin, skjøt den på en riflematch nylig. Ellers er jo Daniel Defense, B&T, Stag og evt å bygge selv med komponenter CMMG, Aero eller noe slikt også mulig i denne prisklassen. 
 

På Schmeisseren ville jeg kanskje slengt inn et hiperfire-avtrekk etterhvert. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg konkurrerer endel sivilt og militært. Mye fint der ute, og er lommeboka tykk så er det knapt noen grenser.

Jeg er en kjiping med mer tro på trening enn utstyr.

Har flere AR15 bygg, men den jeg bruker mest er omtrent det billigste fra Brownells: ferdig DPMS lower og ferdig Radical Arms upper. Har kun byttet avtrekket (Rise Armament ar-15 blitz performance trigger). Ingenting annet. Ikke engang komp. eller magwell.

Har en Vortex Strike Eagle 1-8 kikkert på og en Vortex Venom rødpunkt montert 45grader på siden for veldig nære mål.

Prisene har sikkert steget de siste årene, men når jeg kjøpte den så kom upper + lower på ca 6000-6500kr, og avtrekket kom vel på ca 2500kr.

Har blitt norgemester med den rifla.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bartemannen skrev (2 timer siden):

Jeg konkurrerer endel sivilt og militært. Mye fint der ute, og er lommeboka tykk så er det knapt noen grenser.

Jeg er en kjiping med mer tro på trening enn utstyr.

Har flere AR15 bygg, men den jeg bruker mest er omtrent det billigste fra Brownells: ferdig DPMS lower og ferdig Radical Arms upper. Har kun byttet avtrekket (Rise Armament ar-15 blitz performance trigger). Ingenting annet. Ikke engang komp. eller magwell.

Har en Vortex Strike Eagle 1-8 kikkert på og en Vortex Venom rødpunkt montert 45grader på siden for veldig nære mål.

Prisene har sikkert steget de siste årene, men når jeg kjøpte den så kom upper + lower på ca 6000-6500kr, og avtrekket kom vel på ca 2500kr.

Har blitt norgemester med den rifla.

 

Norgesmester i IPSC rifle?

Link to comment
Share on other sites

tbdmmw skrev (5 timer siden):

Schmeisser sin er fin, skjøt den på en riflematch nylig. Ellers er jo Daniel Defense, B&T, Stag og evt å bygge selv med komponenter CMMG, Aero eller noe slikt også mulig i denne prisklassen. 
 

På Schmeisseren ville jeg kanskje slengt inn et hiperfire-avtrekk etterhvert. 

 

Fikk tafset litt på Schmeisser på NM i stamnesdalen sist sommer. Virka som flotte rifler, absolutt. Ser du nevner flere produsenter, de har jo alle mange ulike modeller. Alternativet blir vel kanskje da å enten kjøpe den rimeligste modellen for så å modifisere til den blir bra, eller å kjøpe en som ikke trenger så mye utskiftning (heller kanskje mest mot dette). Men kjenner jeg meg selv rett så blir det vel å finne ut at noe skulle vært annerledes uansett etterhvert. Målet med å opprette denne tråden var vel kanskje å finne den rifla som er så gjennomført originalt at jeg ikke trenger å gjøre så mye mer på den (om den fins). 

 

Bartemannen skrev (3 timer siden):

Jeg konkurrerer endel sivilt og militært. Mye fint der ute, og er lommeboka tykk så er det knapt noen grenser.

Jeg er en kjiping med mer tro på trening enn utstyr.

Har flere AR15 bygg, men den jeg bruker mest er omtrent det billigste fra Brownells: ferdig DPMS lower og ferdig Radical Arms upper. Har kun byttet avtrekket (Rise Armament ar-15 blitz performance trigger). Ingenting annet. Ikke engang komp. eller magwell.

Har en Vortex Strike Eagle 1-8 kikkert på og en Vortex Venom rødpunkt montert 45grader på siden for veldig nære mål.

Prisene har sikkert steget de siste årene, men når jeg kjøpte den så kom upper + lower på ca 6000-6500kr, og avtrekket kom vel på ca 2500kr.

Har blitt norgemester med den rifla.

 

 

Trening trumfer utstyr hver gang, det skal jeg være enig med deg i :) av det jeg kan finne av det du nevner så ser det ut som prisene ikke uventet har gått opp en del ja... 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

arnegun skrev (1 time siden):

 

Fikk tafset litt på Schmeisser på NM i stamnesdalen sist sommer. Virka som flotte rifler, absolutt. Ser du nevner flere produsenter, de har jo alle mange ulike modeller. Alternativet blir vel kanskje da å enten kjøpe den rimeligste modellen for så å modifisere til den blir bra, eller å kjøpe en som ikke trenger så mye utskiftning (heller kanskje mest mot dette). Men kjenner jeg meg selv rett så blir det vel å finne ut at noe skulle vært annerledes uansett etterhvert. Målet med å opprette denne tråden var vel kanskje å finne den rifla som er så gjennomført originalt at jeg ikke trenger å gjøre så mye mer på den (om den fins). 

 

 

Trening trumfer utstyr hver gang, det skal jeg være enig med deg i :) av det jeg kan finne av det du nevner så ser det ut som prisene ikke uventet har gått opp en del ja... 

De riflene som er tilgjengelige her på berget fra nevnte produsenter, er omtrent i samme prisklasse som Schmeisseren, så er ikke nødvendigvis så mye velge i sånn sett med mindre du bestiller noe annet fra utlandet. Begrenser seg fort til ca en modell hver. Ta en titt på sidene til 2 Alfa og PVAS f.eks. Du må nesten bare velge etter preferanse på utstyr, pris og tilgjengelighet. Men JP CTR-02 er en rifle du ikke trenger å modifisere i alle fall. 

 

Anbefaler også å dra innom og ta og føle på hos forhandler, eller å dra på en match og spørre om å få se litt på andres rifler. 
 

Velg deg ut noen modeller basert på spesifikasjoner og test eller hold de i virkeligheten. Det som er en bra rifle for noen andre er ikke nødvendigvis det for deg. 
 

Er også mange gode tråder på Reddit om akkurat dette, valg av AR.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

JP'n tror jeg er god ja! Kostbar da, men hva totalprisen blir med annet alternativ som man ender opp med å bytte deler på må jo tas til vurdering. Men det har jo sin sjarm å sette sammen av selvvalgte deler også... Ikke lett det her hehe. 

 

Skal sjekke ut reddit, der er vel det meste diskutert før, opp til flere ganger 😄 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

modde børsa konkuransedyktig i toppen i open er fort dyrt, bare velge delene på en org jp billigere, men krever større enkeltkostnad, som du allerede har pekt på i post 1.

reddit er mye mallninjas som ikke skyter noe særlig, usa generelt bruker AR veldig lite til IPSC rifle som jo er ditt bruksområde. 

norgesmester IPSC rifle har vel basisbørse til 40 og mods for ca samme, kanskje mer? 

 

"desverre" kommer man seg til nivå hvor det er skyttern som avgjør pallplassen og ikke utstyret

 

det nivået krever bra avtrekk, bra pipe, er du lett og mindre bygget kan du vurdere en light contour, er du større en medium, de fleste har 18" piper siden du holder faktor med alt. jp rustfri lett bolt i polished + bra avtrekk. org jp avtrekket er mer enn bra nok. 

jp sine org kompensatorer er bra, men du får SJC titan komp og salen te titan også, du vil nok ikke merke sååå stor forskjell før du sloss om siste 5% i toppen. 

Fordelen med jp børsene er at de ca alltid går bra med fabrikksammo på lengre hold, det gjør desverre ikke alle ferdigbørser.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@apsVeier 117kg og liker å løfte tunge ting og sette de ned igjen på fritiden, så tror ei heavy pipe ikke er så dumt. Vet ikke om det er vanskeligere å skyte kjapt med disse når man skal endre skytevinkel fort og mye? Er vel en viss fordel i å ha litt vekt foran rekylmessig også. Erfaring med slike piper til jaktrifler tilsier at de leverer bedre presisjon generelt og mindre variasjon med og uten demper og er mindre kresen på ammo.

 

Kan disse være gode alternativ da? Ser Armaliten har justerbar gassblokk og timneyavtrekk, det er vel kanskje en fordel. 

 

https://www.pvas.no/vaapen/sportsrifle/armalite-m-15-5.56mm-18-ss-3-gun

 

https://www.pvas.no/vaapen/sportsrifle/stag-comp-rifle-3ge-elite-5.56nato-18

 

Kom jo dårlige nytt mtp. det nye rundskrivet som ble publisert av POD denne uken med tanke på at egentrening ikke godkjennes som treningsaktivitet, da er det mange inkludert meg selv som sliter selv om man har hatt mye egentrening og stevneaktivitet. Trasige greier. Kommer til å forsøke å søke uansett, er ferdig med karantenetiden om ei uke, og rundskrivet er vel foreløpig bare på høring.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, arnegun said:

Kom jo dårlige nytt mtp. det nye rundskrivet som ble publisert av POD denne uken

Er bare et utkast som er sendt til høring til de forskjellige instanser/ skytterorganisasjoner.

 

Ingenting er skrevet i stein enda selv om spøker for endel ting.

Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, petrol said:

Er bare et utkast som er sendt til høring til de forskjellige instanser/ skytterorganisasjoner.

 

Ingenting er skrevet i stein enda selv om spøker for endel ting.

Du kan nok legge til grunn at mellom 98-99.5% av teksten i utkastet inngår i sluttbruktet

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, arnegun said:

@apsVeier 

 

Kan disse være gode alternativ da? Ser Armaliten har justerbar gassblokk og timneyavtrekk, det er vel kanskje Kan disse være gode alternativ da? Ser Armaliten har justerbar gassblokk og timneyavtrekk, det er vel kanskje en fordel. 

Justerte min til at riflen funket utmerket med 10 typer ammunisjon, helt til jeg hadde skutt omtrendt 500 skudd. Da ville den ikke lade noe som helst, og jeg måtte justere 2 ganger til. Men nå er den veldig pålitelig, men jeg merker ikke så veldig forskjell på den og en vanlig gassblokk.

 

Problemet med lette sluttstykker og justerbare gassblokker, er at man gjerne må binde seg til en type ammunisjon for å få utnyttet hele potensialet.

 

 

 

Edited by Vindvott
Link to comment
Share on other sites

arnegun skrev (6 timer siden):

@aps

 

Kom jo dårlige nytt mtp. det nye rundskrivet som ble publisert av POD denne uken med tanke på at egentrening ikke godkjennes som treningsaktivitet, da er det mange inkludert meg selv som sliter selv om man har hatt mye egentrening og stevneaktivitet. Trasige greier. Kommer til å forsøke å søke uansett, er ferdig med karantenetiden om ei uke, og rundskrivet er vel foreløpig bare på høring.

 

Her gjelder det å bruke kreativiteten.

 

Det må gå an å trene "sammen" over nettet med MS Teams el ved at man er online med hverandre og blir enige om hva som skal trenes på i vanlig møtemodus og feks bruke hjelm kamera under skyting. Så kan man ta en felles evaluering i møtemodus i etterkant. Alt kan "tapes" og dokumenteres for øvrigheten.

 

PS, jeg jobbet på prosjekter i hele Europa i 5 år for et stort IT-konsern uten noengang å møte mine nærmeste kollegaer fysisk, bare over nettet. Det gikk helt fint.

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (5 timer siden):

 

Her gjelder det å bruke kreativiteten.

 

Det må gå an å trene "sammen" over nettet med MS Teams el ved at man er online med hverandre og blir enige om hva som skal trenes på i vanlig møtemodus og feks bruke hjelm kamera under skyting. Så kan man ta en felles evaluering i møtemodus i etterkant. Alt kan "tapes" og dokumenteres for øvrigheten.

 

PS, jeg jobbet på prosjekter i hele Europa i 5 år for et stort IT-konsern uten noengang å møte mine nærmeste kollegaer fysisk, bare over nettet. Det gikk helt fint.

 

Jeg liker tanken. Men problemet er at jeg alt har reist land og strand på stevner i 2 år allerede, og at selv om det er gøy å dra på stevner så er det kjipt å begynne helt på nytt med stevnepoengsankingen og 2 nye år. Skikkelig dritt faktisk. 

Link to comment
Share on other sites

arnegun skrev (14 timer siden):

 

Jeg liker tanken. Men problemet er at jeg alt har reist land og strand på stevner i 2 år allerede, og at selv om det er gøy å dra på stevner så er det kjipt å begynne helt på nytt med stevnepoengsankingen og 2 nye år. Skikkelig dritt faktisk. 

Hvorfor skal det bli 2 nye år med poengsanking om det kun er treninger det står på? 

Link to comment
Share on other sites

JonasB skrev (19 minutter siden):

Hvorfor skal det bli 2 nye år med poengsanking om det kun er treninger det står på? 

 

Fordi man må ha 10 stevner og 10 treninger de siste to årene før søknad. Blir ikke nødvendigvis 2 nye år, men de første stevnene man deltok på blir jo slettet fra regnskapet etterhvert som tiden går... 

Edited by arnegun
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nye kommer inn, ja, men som småbarnsfar i turnusjobb med alt for få timer i døgnet så krever det en del prioritering og reising å komme seg på L3 matcher her jeg bor. DSSN har ikke frafalt krav om disse en så lenge i vært fall. Det handler ikke om at jeg vil kjøpe rifle for så å slutte å møte opp på stevner. Det handler om at jeg vil delta på stevner når jeg har mulighet og vil fremfor fordi jeg må. 

 

Klar over at 10+10 kom i fjor. Men hvordan organisert trening defineres har blitt strammet inn. Mange har fått godkjent egentrening tidligere så lenge det kan dokumenteres. Jeg kan dokumentere massevis av trening de siste to årene, mye mer en 10. Men det blir ikke godkjent ref. det nye rundskrivet. Kan jo også nevnes at klubben min ikke har organiserte treninger i det hele tatt.

 

Så det at du ikke ser problemet er vel kanskje farget av hvor mye tid du har mulighet til å sette av til skyting og hvor i landet du bor. Jeg ser helt klart problemet og mange med meg. 

  • Like 5
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

Anonymrifle skrev (På 25.6.2022 den 2.12):

Jeg håper virkelig at forbundet ikke fortsetter med kravet om 12 poeng per år når myndighetene nå har satt hva kravet skal være.

Men det aller letteste man kan gjøre hvis klubben ikke har organisert treninger er og begynne å arrangere treninger selv.

Er jo ikke per år? Er vel 24 poeng i løpet av karanteneperioden på 2 år. Om man velger å bruke 3 år på det sier vel ikke forbundet noe på det. Men forbundet har krav om lvl 3 og det har ikke politiet. 

Link to comment
Share on other sites

For å utdype det @apssier ;)

gå helst på Dssn.no og Finn reglene selv,

men riflekarantena er på 2 år, i tillegg må man skyte 24 poeng hvorav 2 L3 dette har man uendelig tid på seg til.

 

En tid tilbake var det Ila 24mnd men ikke nå lenger.

Så alle l3 du har skutt noensinne teller mot rifleerverv hos Dssn. 
forskrifta driter jo i levels og krever aktivitet Ila de siste 24mnd

 

Link to comment
Share on other sites

On 6/19/2022 at 5:58 PM, Bartemannen said:

Jeg konkurrerer endel sivilt og militært. Mye fint der ute, og er lommeboka tykk så er det knapt noen grenser.

Jeg er en kjiping med mer tro på trening enn utstyr.

Har flere AR15 bygg, men den jeg bruker mest er omtrent det billigste fra Brownells: ferdig DPMS lower og ferdig Radical Arms upper. Har kun byttet avtrekket (Rise Armament ar-15 blitz performance trigger). Ingenting annet. Ikke engang komp. eller magwell.

Har en Vortex Strike Eagle 1-8 kikkert på og en Vortex Venom rødpunkt montert 45grader på siden for veldig nære mål.

Prisene har sikkert steget de siste årene, men når jeg kjøpte den så kom upper + lower på ca 6000-6500kr, og avtrekket kom vel på ca 2500kr.

Har blitt norgemester med den rifla.

 

I hvilken gren ble du norgesmester?

  • Haha 1
  • krenk 1
Link to comment
Share on other sites

Men ja, over til hovedtemaet igjen 😄

 

https://www.brownells.no/Schmeisser-AR-15-Dynamic-L-1675-cal-223-Rem-grey/no

https://www.pvas.no/vaapen/sportsrifle/armalite-m-15-5.56mm-18-ss-3-gun

https://www.pvas.no/vaapen/sportsrifle/stag-comp-rifle-3ge-elite-5.56nato-18

 

???

 

Noen som har innspill på hvilke som er å foretrekke, eventuelt alternativ i samme prisklasse? (rundt 30k)

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, arnegun said:

Tok en avgjørelse og bestilte meg en Armalite M-15 3 gun. Håper jeg blir fornøyd. @Vindvott, du nevnte at du har en slik? Lyst å dele litt erfaringer? :)

Jeg har ikke slik, men jeg har en justerbar gassblokk:).

 

Jeg tror du kommer til å bli veldig fornøyd...

Helt til det dukker opp noe kult hos brownells/2alfa/pvas/osv

ar-15 er dessverre for enkle å skru på:D

 

Slik det er i dag tror jeg alle ar-15 som selges i norge er gode nok, eller kan bli det for 5-7000 i oppgraderinger eksludert optikk.

 

18" med rifle gassystem, er det svært mange som konkurrerer med. Og rifla er nok et godt utgangspunkt.😀

 

 

Edited by Vindvott
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Høres bra ut 😄 Da er det bare å smøre seg med tålmodighet!

Forresten; flere som har merket seg at POD ønsker å forby trommelmagasin i det nye rundskrivet? Kunne tenkt meg en Pmag D-60...

 

"Politidirektoratet vil presisere at erverv av stav- rør- eller trommelmagasiner som langt overgår patronkapasitet som er nødvendig eller legitimt behov for til treningsaktivitet eller gjennomføring av skytekonkurranser administrert av forbundet som begrunnet ervervet, vil være forbudt i medhold av våpenlova § 6 annet ledd."

 

Det kan vel kanskje argumenteres for at DSSN har legitimt bruk for dette. DSSN er vel på ballen med høringssvar så vidt jeg vet...

Link to comment
Share on other sites

aps skrev (2 timer siden):

P60 i ipsc rifle er normalen

 

40 skudd stager med stål og annet på langhold = flere skyter 60 skuddern tom. 

 

eksporten ut av usa er vanskelig om dagen vel 

 

aps skrev (2 timer siden):

P60 i ipsc rifle er normalen

 

40 skudd stager med stål og annet på langhold = flere skyter 60 skuddern tom. 

 

eksporten ut av usa er vanskelig om dagen vel 

 

Fått med meg at det brukes mye i ipsc ja. Vet dere hvor det er mulig å bestille om dagen? Kan ikke se å finne noen som har inne. PVAS tar ikke inn lenger pga. nevnte rundskriv.

Link to comment
Share on other sites

AGR416 skrev (41 minutter siden):

D60 kan ikke eksporteres fra USA grunnet ITAR.

Da må man ha sluttbrukerlisens, og da teller kun myndighetskunder som politi og forsvar.

 

Maks størrelse på magasin som kan eksporteres fra USA for fritt salg er 32 skudd.

 

Gjelder dette forhandlere også?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, AGR416 said:

D60 kan ikke eksporteres fra USA grunnet ITAR.

Da må man ha sluttbrukerlisens, og da teller kun myndighetskunder som politi og forsvar.

 

Maks størrelse på magasin som kan eksporteres fra USA for fritt salg er 32 skudd.

 

 

Når kom den endringen? (med tanke på Brownells har solgt haugevis av D60 i Norge)

 

rart D60 er strengere enn US produserte lyddempere.... :D

 

Link to comment
Share on other sites

Altså, firmaet jeg jobber for har agenturet på Magpul i Norge.

Vi har solgt Magpul i nesten 10 år, og har solgt masse D60 tidligere.

 

I 2019 så kom 32 skudds regelen, men jeg ser nå at definisjonen på høykapasitetsmagasin hos DDTC er endret til over 50 skudds kapasitet fra 2020.

Link to comment
Share on other sites

AGR416 skrev (10 minutter siden):

Altså, firmaet jeg jobber for har agenturet på Magpul i Norge.

Vi har solgt Magpul i nesten 10 år, og har solgt masse D60 tidligere.

 

I 2019 så kom 32 skudds regelen, men jeg ser nå at definisjonen på høykapasitetsmagasin hos DDTC er endret til over 50 skudds kapasitet fra 2020.

 

Så da er det slik å forstå at ingen har importert D60 siden 2019 og det som eventuelt har vært solgt etter det har vært magasiner som har vært importert før dette? 

Link to comment
Share on other sites

AGR416 skrev (På 8.7.2022 den 12.42):

US lyddempere er et herk å eksportere det også, må ha personlig eksporttillatelse fra US State Department på kunden som skal kjøpe, og det er forbudt å selge den videre uten godkjenning fra DOS.

Så 40-skudds pmag blir ikke et problem å få fatt på fremover?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
JonasB skrev (På 26.6.2022 den 13.47):

Er jo ikke per år? Er vel 24 poeng i løpet av karanteneperioden på 2 år. Om man velger å bruke 3 år på det sier vel ikke forbundet noe på det. Men forbundet har krav om lvl 3 og det har ikke politiet. 

Det er rullende 24mnd, bruker du 36 så har du fremdeles ikke nok stevner. Men du kan bruke 12, eller 10, eller 6 mnd, du må bare sanke nok poeng.

(Edit - du må afaik fremdeles også ha minimum 24mnd sammenhengende betalt medlemsskap hos DSSN, i samme periode)

 

 

Forøvrig syntes jeg det er litt rart at man skylder på dårlig tid i hverdagen for å få nok poeng til å kjøpe rifle, problemet blir jo ikke noe mindre når man får rifla og skal bruke den til det man har ervervet den til.

 

Det er jo ikke på langt nær like mange konkurranser for rifle i Norge, så det vil jo være et ekstremt mye høyere inngripen i hverdagen om man allerede sliter med å få til med alle de pistolmatchene man kan skyte.

 

/Mine 2 lire som ingen vil høre.

Edited by JoeHugin
Link to comment
Share on other sites

JoeHugin skrev (2 timer siden):

Det er rullende 24mnd, bruker du 36 så har du fremdeles ikke nok stevner. Men du kan bruke 12, eller 10, eller 6 mnd, du må bare sanke nok poeng.

 

Ikke mtp DSSN, men mot politiet. Politiet bryr seg jo bare om stevneantall, de har vel sluttet å telle poeng og teller stevne som stevne etter hva jeg har fått opplyst som var via en telefon vedr riflesøknader i fjor. Nå gjør de jo litt forskjellig her og der da.

 

Eksempel; du har brukt 36 mnd for å klare DSSN kravet. Og så har du siste 24 mnd som politiet bryr seg om. Ingenting som tilsier at du må ha f eks 2 lvl 3 siste 24mnd

 

 

Link to comment
Share on other sites

JoeHugin skrev (2 timer siden):

 

 

 

Forøvrig syntes jeg det er litt rart at man skylder på dårlig tid i hverdagen for å få nok poeng til å kjøpe rifle, problemet blir jo ikke noe mindre når man får rifla og skal bruke den til det man har ervervet den til.

 

Det er jo ikke på langt nær like mange konkurranser for rifle i Norge, så det vil jo være et ekstremt mye høyere inngripen i hverdagen om man allerede sliter med å få til med alle de pistolmatchene man kan skyte.

 

/Mine 2 lire som ingen vil høre.

 

Hvis man har unger forandrer hverdagene seg hele tiden avhengig av antall, alder  og barnehage/skole/aktiviteter.

Noen av mine våpen har hatt pauser på flere år pga dette. Nå bruker jeg de igjen.

Det å vente med og skaffe våpen til man er "pensjonist", og får tid til mye skyting, er en risikosport fordi det med stor sannsynlighet kommer ytterligere restriksjoner på anskaffelse av spesielt halvauto sportsrifler ettersom tiden går.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (1 time siden):

 

Hvis man har unger forandrer hverdagene seg hele tiden avhengig av antall, alder  og barnehage/skole/aktiviteter.

Noen av mine våpen har hatt pauser på flere år pga dette. Nå bruker jeg de igjen.

Det å vente med og skaffe våpen til man er "pensjonist", og får tid til mye skyting, er en risikosport fordi det med stor sannsynlighet kommer ytterligere restriksjoner på anskaffelse av spesielt halvauto sportsrifler ettersom tiden går.

De restriksjonene kommer nok raskere om vi har mange våpensamlere i en konkurransedisiplin.

 

Har forståelse for at livet forandrer seg, for all del. Men siden tidenes morgen har det vært et stort problem for å erverve våpen, at folk faktisk må skyte. 

Link to comment
Share on other sites

JonasB skrev (1 time siden):

Ikke mtp DSSN, men mot politiet. Politiet bryr seg jo bare om stevneantall, de har vel sluttet å telle poeng og teller stevne som stevne etter hva jeg har fått opplyst som var via en telefon vedr riflesøknader i fjor. Nå gjør de jo litt forskjellig her og der da.

 

Eksempel; du har brukt 36 mnd for å klare DSSN kravet. Og så har du siste 24 mnd som politiet bryr seg om. Ingenting som tilsier at du må ha f eks 2 lvl 3 siste 24mnd

 

 

Jeg snakker ikke om level 2/3, men at praksisen som følges er rullende 24 mnd hos politiet.

 

Det er iallefall hva jeg har hørt fra flere den siste tiden.

Edited by JoeHugin
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...