Jump to content

Kjøling til rifla


Castor

Recommended Posts

Ja da har man gått til innkjøp av nok en duppeditt til rifla/ene dere.

Fikk forresten tipset fra en av PRS gutta i klubben vår. De vet hva de driver med, de kara der.

De skyter mer enn de 15 + 15 oblikatoriske skuddene i forbindelse med storviltprøva, under en match, for å si det slik.

Har lett for å gå varmegang i rifla da.....spesielt om man bruker demper i kombinasjon med høy forstørrelse i siktet.

Etter hvert blir det så som så med sikten. Sikkert mange av dere som har erfart det.

 

Løsningen ble å bråkjøre en tur innom nærmeste Biltema butikk å "erverve" ei oppladbar elektrisk luftpumpe med både sug å blås, alt etter som.

Jeg bruker'n på blås😃

Slik ser den ut

20220618_161042.jpg.d229b0b7aec0ca91dd5b90ffefc6416a.jpg

Helt genialt konsept og enkel i bruk, selv for en kloderik som meg. Kjøler ned pipe/demper mellom hver serie, dog ikke under omgivelsestemperatur.

Kan også brukes til å lade mobilen i et knipetak, om man absolutt ikke kan være uten topp ladet mobiltelefon på skytebanen. USB utgang som dere ser.

Ang "kammertilsluttning"....altså den delen av slangen man stikker inn i kammeret, så passer utvendig Ø12....helt fortreffelig til de fleste 30 cal kammer.

Blir noen kommentarer ut av det første gangen man dukker opp på skytebanen med noe sånt, men om man byr på seg selv i samme slengen, får man fort nye venner dere😃

Dette er løp å kjøp.

Anbefales på det varmeste, for å si det slik.

Edited by Castor
Edit
  • Like 3
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Vel blåst!😀

Luftkjøling av våpen mellom serier er vanlig på de fleste testbaner. Der er det selvfølgelig større kompressorer og noe kraftigere luftstrøm som kjøler ned pipen. 

Riktig brukt kan du kjøle ned til under omgivelsestemperatur og det tror jeg du kan få til med biltemapumpen også.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

For mange år siden så jeg en slik greie med viftemotoren inne i bakstokken på ei skarpskytterrifle med innsugsrør framover som sugde ut lufta bakover fra ei "kjølekappe" som gikk rundt hele pipa ala FRF2.

Hensikten var å redusere termisk signatur på rifla på et toveis skytebane. 

Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (1 time siden):

For mange år siden så jeg en slik greie med viftemotoren inne i bakstokken på ei skarpskytterrifle

Vel....vedkommende jeg fikk tipset av er i gamet, så det var nok ikke tilfeldig nei 😄

Han kan "faget" rett mann på rett plass mao.

Igjen....denne duppeditten er helt genial i bruk og som allerede skrevet....man får fort nye venner om/når man tropper opp på skytebanen med denne kreasjonen😄

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...