Jump to content

Fokusere på ett våpen eller skyte mest mulig med alle?


PalSor

Recommended Posts

Bør man som fersk skytter fokusere på ett våpen av gangen for å bli best mulig, eller bør man skyte så mye som mulig med alle våpnene man har i våpenskapet? Best mulig resultat på Felt/Norgesfelt er målet i første omgang, men liker også å skyte 50 poeng på 5 skudds serier på 25 meter banen. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes absolutt en skal fokusere på å bli riktig god med 1-2 våpen før en går videre. Alle våpen vi har i pistol NSF i Norge gjør at vi har en mengde halvgode skyttere, men nesten ingen riktig gode. De få som er riktig gode fokuserer på noen få våpen - i hvert fall de første årene inntil de virkelig kan skyte.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte 22lr konverterings kit til 9mm (cz shadow) pistolen min, for å kunne mengde trene. Men jeg merker at når jeg skyter mengder med kun 22lr. Kan jeg ta til meg uvaner når jeg går tilbake til 9mm, spesielt grep og rekylopptak som svekkes.

 

Så prøver jeg alltid å skyte 2-3 5-skudds serier med 9mm på slutten av 22lr treningsøkten. For å ikke få et uklart bilde av hvordan 9mm må håndteres.

 

Itillegg tror jeg at sikter/siktebilde er viktigere for meg enn kaliber eller utforming av pistolen. Vist siktet på en ukjent pistol stemmer overens med det jeg er vant med, er det lettere for meg å venne seg til den.

Samtidig vil jeg streve etter å ha likhet på siktene på pistolene mine.

Edited by Vindvott
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

I prinsippet enig i at det bør fokuseres på å bli god med ett våpen, samt at drill og automatisering er det som gir resultater.


Jeg har samme erfaring som @Vindvottmed 22 konverteringssett. I tillegg opplever jeg at noen serier med 22 under en økt som primært er med grovere kaliber bidrar til å forebygge uvaner. 


For min del opplever jeg ett ganske betydelig fall i prestasjon når jeg bytter til ett våpen med ett grep som er ulikt det jeg har trent mye med. Etter noen turer på skytebanen og justering av hvordan jeg griper våpenet bedrer presisjonen seg. 
Jeg opplever at fordelen med å skyte med ulike våpen er at jeg blir mer bevist på detaljer når jeg skyter, og nye våpen i skapet de siste årene har gjort at jeg har endret grepet mitt til det bedre. 
 

Dersom det hadde vært enkelt hadde det ikke vært morsomt. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 6/17/2022 at 8:51 AM, Alien 9mm said:

Bør man som fersk skytter fokusere på ett våpen av gangen for å bli best mulig, eller bør man skyte så mye som mulig med alle våpnene man har i våpenskapet? Best mulig resultat på Felt/Norgesfelt er målet i første omgang, men liker også å skyte 50 poeng på 5 skudds serier på 25 meter banen. 

Tren mye fin, tørrtren mye og skyt luftpistol hvis du har mulighet.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Alien 9mm skrev (På 17.6.2022 den 8.51):

Bør man som fersk skytter fokusere på ett våpen av gangen for å bli best mulig, eller bør man skyte så mye som mulig med alle våpnene man har i våpenskapet? Best mulig resultat på Felt/Norgesfelt er målet i første omgang, men liker også å skyte 50 poeng på 5 skudds serier på 25 meter banen. 

Valg av pistol/revolver og treningsform er avhengig av eget ambisjonsnivå. Du vil ha «best mulig» resultat, og du «liker å skyte 50-serier». Da bør du skyte og trene med de pistolene/revolverne du synes passer (og liker) til de programmene du prioriterer. Erfaringer som avtrekk, siktefokus, grep mm er overførbart mellom kvalitetsvåpen. Samtidig som du får mye mer morro og variasjon med forskjellige våpen. Kvalitetsvåpen.

 

Vil ikke legge meg bort i hvilke våpen du bør ha, men en god matchpistol i .22lr som du skyter mye med (nesten gratis ammo), vil kanskje gi deg den beste grunntreninga. Samtidig vil du lettere se framgang, om du søker «best mulig» resultater. Viktig at du har en god pistol som du kan skyte mye med. Og kanskje lytte til noen gode råd. Tørrtrening i stua er verdt å lytte til.

 

Men det viktigste av alt er at du har det morro med hobbyen din, og møter mange hyggelige folk. Og tar det med som et «krydder» i ditt virkelige liv uttafor skytebanen. Da vil du glede deg til neste trening. Ambisjonsnivå vil sikkert øke, prestasjoner likeså. Og da er du i gang, serru 👌

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...