Jump to content

Høyde på jakt-tårn


EdvardB

Recommended Posts

Hei!

Jeg bor på en gård i Trøndelag hvor det ferdes mange rådyr (men også elg og noe innslag av hjort på åkerene). Jeg har tenkt en del på å sette opp en benk/stol i et tre som står utpå et jorde som har god utsikt over en eng hvor de fleste dyr går å beiter på, og bruke treet som et naturlig jakt-tårn. Men hvor høyt bør man sitte ifht. avstand. Holdet bli da til oppunder 170 m. bort mot en skogflekk hvor dyrene oppholder seg (Kommer nok ikke til å skyte så langt men det er avstand til dit hvor dyrene kommer ut på enga). Lukt vil bære over bakken og over dyrene et stykke skulle jeg ha vind i ryggen en dag, men vil lukten falle ned slik at dyrene kan lukte meg når det er så langt unna?

Link to comment
Share on other sites

EdvardB skrev (5 timer siden):

....men vil lukten falle ned slik at dyrene kan lukte meg når det er så langt unna?

Det kommer nok i stor grad an på den aktuelle værsituasjonen. Er bakken (vesentlig) varmere en lufttemperaturen og vinden bare er svak, vil lufta stige oppover og dyra neppe få ferten av deg. Er det omvendt må du nok regne med at vind i ryggen vil gi vitring nær bakkenivå, selv om du sitter relativt høyt. Jeg ville heller planlagt med flere middels høye tårn som du kan veksle med ut fra vindretningen.

Edited by Sølvrev
trykkleif
Link to comment
Share on other sites

I det aktuelle tre'et ville jeg la grenene bestemme hvor høyt setet/platform vil være oppe i tre'et.

Sett opp en stige å ta deg en tur opp i forskjellige høyder for å se om du finner en åpning å skyte gjennom uten at du må kappe store greiner, da er du i skjul og sikrere på å ikke bli oppdaget hvis du må røre litt på deg.

Der jeg jakter har vi 4stk hjemelagde stiger i 2m høyde,

2stk selvstående kjøpestiger/platformer på 3m og 3stk hjemmelagde tårn på opp mot 4m høyde.

Fordelen med stiger og selvstående platformer er at di kan flyttes og vris for bedre skyteretning ettersom man får erfaring med terenget og beitevaner-trekkruter.

En stige med enkelt sete gir en ganske fastlåst skytesektor mens platformer-tårn med svingbare seter gir stor skytesektor, så lenge di ikke blir oppdaget når du snur deg rundt...eller at det knirker..(selvlært misting av skuddsjanse)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...