Jump to content

MEGAlink skyteskiver


ADT

Recommended Posts

Noen her inne som kan gi en liten forklaring på hva de ulike tallene her er? Dette er 200m vel og merke 
-Siste skudd som måler 15 pil ned, 30 pil mot høyre. Er disse tallene i mm ifra senter?
-Hvor stor diameter er de ulike sirklene? 

287470662_567940181595297_6628629343874928321_n.jpg

Edited by ADT
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, nhd said:

Serie (nest nederst) er antall poeng i siste serie som her består av 8 skudd.

På 200 meter er 10-er 10 cm.

9-er er 20 cm. Dvs at det er 5 cm mellom ringene.

Ahh okok. Vil dette være halvparten på 100 meter skivene? 10-er 5cm, 9-er 10cm osv? 

Link to comment
Share on other sites

nhd skrev (1 minutt siden):

Vi senilskytterne ville nok helst skutt på 200 meter evt hatt 10-er på 5 cm på 100 meter.

Hvorfor ikke foreslå det da? Jeg tror det er en fullt gjennomførbar endring.
Alle er tjent med å flytte iallefall V65 over på 200m, så det blir mer balanse i antall skyttere på 100 og 200m. Resultatene viser jo også at 10eren på 100m strengt tatt er for stor for de voksne skytterene, iallefall sålenge de bare skyter liggende.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja det hadde vært bedre med en 50 cm skive på 100m. Er jo ofte den ER skytteren som har ammo til flest omskytinger som vinner da hele gjengen stort sett bare skyter innertiere. Og så hadde skivene blitt mer kurante for oss andre for og trene med 22lr på.

Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (1 minutt siden):

Ja det hadde vært bedre med en 50 cm skive på 100m. Er jo ofte den ER skytteren som har ammo til flest omskytinger som vinner da hele gjengen stort sett bare skyter innertiere. Og så hadde skivene blitt mer kurante for oss andre for og trene med 22lr på.

Dette er jo rent tull. Ja mange ER skyter fullt, og enda flere veteraner. Men om en skal tenke på rekruttering, så er det LANGT flere R og ER, og ikke minst NU, som IKKE skyter fullt - og vi skal være en breddeidrett ikke sant, og ha mange skyttere, ikke bare fokusere på de beste...
Gubbene som skyter 6.5 med kuler med høy BC, og noen av dem som lader som om det var BR, samtidig som de klager på prisen, og skyter 350 kontinuerlig: hvorfor ikke ta utfordringen på 200m? Der er det en hel del vanskeligere å fylle - og langt bedre plass.

Til trening er det fullt mulig å skalere skiva.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (6 minutter siden):

Hvorfor ikke foreslå det da?

Jeg har stått for 90% av endringsforslagene på Ombudsmøtet de siste årene. Ingenting går gjennom fordi en eller annen klarer å finne en bitteliten ulempe, og forsamlingen klarer ikke å løfte blikket såpass at de evner å se at fordelene er langt større enn ulempene. Derfor har jeg gitt opp DFS som organisasjon. Jeg skal fortsette å skyte, og DFS vil nok bestå i min skyttertid, men om det ikke blir en helt annen mentalitet, er jeg redd det er over om 15 år.

Link to comment
Share on other sites

nhd skrev (20 minutter siden):

er jeg redd det er over om 15 år.

Om 15 år er de som er bremseklosser nå døde. Mange i min generasjon er mye mer klare for endringer, og vil enten være de som "bestemmer" om 15 år, eller ha vett til å gi roret videre, noe som ikke er akkurat vanlig i dag.
Om 15 år er de som er "mine" ER og JR i dag, 30, har penger, ideer, og et HELT annet syn på hva som er hva. Jeg er ikke bekymret for DFS sin framtid. Men at endringer går for sakte, å ja.

 

K

Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, bardp said:

Nei 100m skiva er uforholdsmessig stor. Den er på hele 60 cm. Er vel derfor ungene og senilskytterne holder til der.😁 

Trur du mener 60mm og ikkje cm?😅

 

Så for å oppsummere;

100meter skiver:

- 10’er diameter= 60mm

- 9’er diameter= 160mm

osv…

spacing mellom hver sirkel er 50mm?

 

200meter skiver

-10’er diameter= 100mm

-9’er diameter= 200mm

osv…

spacing mellom hver sirkel er 50mm?
 

korrekt?

 

Link to comment
Share on other sites

Som jeg har skrevet i en annen tråd nylig, 60-cm-skiva er spesiell for DFS, og ble konstruert for å bøte på "problemet" med den store økningen i rekrutterings-skyttere først på 1970-tallet. Til og med 1975 skjøt rekrutteringsskyttere og klasse 1 på 1-meter skive på 100 meter. 60-cm-skiva var den største man kunne få plass til 2 stykker av på 1-meters papp.

 

M67 skrev (1 time siden):

Til trening er det fullt mulig å skalere skiva.

 

Ja, men ikke sikteblinken. Den er 24 cm (har nylig blitt ny sirkel-feltfigur), på ei halvmetersskive er den 20 cm.

 

nhd skrev (1 time siden):

Ingenting går gjennom fordi en eller annen klarer å finne en bitteliten ulempe,  -  

 

Det kan jeg underskrive på! Jeg har vært i mer eller mindre "opposisjon" i DFS i 50 år. Det som er "umulig å gjennomføre", og "ødeleggende for DFS", blir gjerne foreslått fra "majoriteten" 10-20 år senere, og så tar de sjøl æren for "framskrittet". Noen som husker tilbake til vindmølleplanene til Snowball fra "Animal Farm"?

 

M67 skrev (1 time siden):

Om 15 år er de som er bremseklosser nå døde.

 

Vi har jo fått mange nye personer inn i sentrale verv i DFS nå, flere av dem er såpass nært min "bekjentskapskrets" at jeg kanskje kan øve en viss innflytelse.

 

Men, dette var vel litt på siden av trådens tema, tilbake til MEGA-Link-skjermen, for de som er interessert.

 

(Er forresten MEGA-Link-programmet oppdatert, slik kikkertklassen ikke lenger kalles "Utdatert - skal ikke brukes"?:mrgreen:).

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
nhd skrev (På 14.6.2022 den 14.00):

Jeg har stått for 90% av endringsforslagene på Ombudsmøtet de siste årene. Ingenting går gjennom fordi en eller annen klarer å finne en bitteliten ulempe, og forsamlingen klarer ikke å løfte blikket såpass at de evner å se at fordelene er langt større enn ulempene. Derfor har jeg gitt opp DFS som organisasjon. Jeg skal fortsette å skyte, og DFS vil nok bestå i min skyttertid, men om det ikke blir en helt annen mentalitet, er jeg redd det er over om 15 år.

Jeg siterer meg selv fra 14. juni, for nå har jeg fått igjen håpet. I helga arrangerte Harran skytterlag, Presidentens eget lag, en konkurranse med følgende ingredienser:

Liggende, kun to klasser - rekrutt og resten. 30 skudd på 100m på 20 minutter. Desimaler. Åpen anvisning. De 8 beste til finale der alle starter på null. Finale med først 5 skudd. Deretter enkeltskudd med eliminering etter hvert skudd. 7000 kroner til vinneren. Det ble kjempepopulært.

Så mange DFS-tabuer er brutt, og evnen og viljen til å prøve ut noe nytt er der.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...