Jump to content

Anskaffelse av løyver


CRUB

Recommended Posts

Hei,

Jeg har litt vansker med å få anskaffet løyver på hjortejakt.

 

Jeg har forsøkt i et års tid nå gjennom annonser, ringing til grunneiere m.m. men jeg har ikke noe hell med å oppdrive løyver på Vestlandet.

 

Er det noen råd å oppdrive fra mer erfarne karer og fruer her inne?

 

Crub

Link to comment
Share on other sites

Helt vanlig problem. I tillegg kan det nevnes at de få terrengene som annonseres enten er overpriset eller at det ikke er dyr der. Min erfaring er at en må finne en bakvei. Gjerne via NJFF eller skytterlag eller via perifert bekjente som har jakt. Hvis en først kommer seg på jakt, blir kjent med folk og oppfører seg bra så pleier det som regel å dukke opp muligheter. Når du først får et løyve så MÅ du felle det du har fått løyve på. Barnebursdager, bryllup, begravelser, etc er ingen unnskyldning til ikke å felle det dyret du (i vestlandbondens øyne) har forpliktet deg til å felle. Hvis du viser at du leverer så får du ofte tilbud om flere løyver neste år.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ser ut som samme konsept og område som Sveiobonden har/hadde. Sikkert greit for enkel og uforpliktende jakt. På det jevne bra med dyr i områdene de opererer, ingen upris på jakten. Muligens ikke den helt store vestlandsnaturen slik mange forestiller seg den. Sikkert noen her inne som har erfaring med disse (eller evnt Sveiobonden).

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Har jaktet hos Sveiobonden, men det må være minst 15-20 år tilbake i tid. God sjans til å få skutt seg et dyr i  noen av de terrengene vi disponerte. Man er litt handcap'et når man ikke er kjent. Ikke akkurat bratte vestlandslier som @jjrckd nevnte. Kan godt være at de har andre terreng nå ?

Problemet den gang, var at vi flere ganger opplevde dobbeltbooking av hytter/hus vi hadde leid i forbindelse med jakta. 

Da vi hadde installert oss for helgen, dukket plutselig et annet jaktlag opp, og gjorde krav på hytta. Ble som regel en minnelig ordning, og vi jaktet sammen. Regner med at logistikken har blitt bedre med åra, ellers hadde han vel neppe kunne drive på ennå. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...