Jump to content

Barn og Rifle


Tommi84

Recommended Posts

Det finnes ingen fasit, barn utvikler seg i så radikalt forskjellige tempo at det må ses an på det spesifikke barnet. Både mental modning, fysiske evner, og villighet til å ta beskjeder og følge reglene for våpenbruk.

Jevnt over kan nok jenter begynne tidligere enn gutter (gitt de fysisk klarer å holde, sikte, lade, osv), de er mye mer mottakelige for instruks enn hva gutta krutt på samme alder gjerne er.

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring fra ungdomsarbeid i skytterlaget i mange år er som vel nevnt over. Om en er alene med en unge går det stort sett fint fra de et 6-7 år gamle. Skal de delta på organiserte treninger samens med andre bør de helst være et par år eldre.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tommi84 skrev (59 minutter siden):

Når tenker folk att det er en fornuftig alder å la barna begynne å håndtere rifle? 

Eksempelvis 22lr.

Så tidlig som mulig, og i små doser til å begynne med er det beste tror jeg. Og riktig. Ikke "la det skure" fordi det er et barn eller noe.
12-13-åringer kan utsettes for en del instruksjon om de er motiverte, og vil oftest bli like gode skyttere som de som begynte når de var 8-9 i løpet av relativt kort tid. Unntak fins. Men sikkerhet - gjerne med vannpistol fra 4-5. Pekefinger og peking. 

En og en instruksjon takler de fleste fra de er 4-5, men i grupper varierer det vilt, fra 4-5 og til de som ikke takler det når de er 15. Jeg har sett begge deler.

 

Jenta på bildet her er vel 5. Det er 10 år siden, og bildet nedenfor er fra i går. 

1819634899_IMG_0152(2).JPG.17cec4f54d4984d3a8be46f78b764865.JPG


Hurtigskyting på en 6cm sirkel på 110m. Hun slår meg lett...

IMG_0112.jpeg.9577b10609ec4132cc2e52e35e5d45b0.jpeg

 

Men, kameraten hennes, som er ett år yngre, begynte da han var 12, og er nå nær ufeilbarlig. Han vinner alt som er av stevner i DFS, og skyter 30mm 20-skuddsgrupper på 100m, med diopter og reim. Etter 2 år.

Forskjellen er at hun er "innbarka" i alt som har med skyting å gjøre av alle de små dryppene i en alder da alt sitter - men igjen, det må være riktig. Da er pekefingre og peking automatisk, og forståelsen for hva det innebærer å skyte noe er på plass på en helt annen måte enn en som kun har vært på DFS-banen.


De aller vanskeligste elevene i skyteskolen er guttene som er nettopp 12, og har skutt med pappas jaktrifle fra de var bittesmå - der pappa er 30-skudds-skytter på banen og ikke har lært bort verken riktig holding, avtrekk, pust eller sikkerhetsregler, OG fortalt poden hvor god han er... Da har man en skuddredd unge (som ikke tør innrømme at han er skuddredd) med uvaner som står fullstendig i veien for å lære seg å skyte godt...

Uansett, alle er forskjellige, og jeg anbefaler å begynne tidlig, fokusere på sikkerhet og pust/ avtrekk fra 1. stund, bruke noe som smeller lite og har liten eller ingen rekyl, fokusere på sikkerhet ( ;) ) og små doser. Gjerne bare noen få skudd.
For å vekke, og holde, interesse - reaktive mål. Men det igjen er ndividuelt, dagens unge er vant til å få responsen på en skjerm, så elektronikkskiver er ikke så kjedelige som mange voksne syns.

K

 

  • Like 12
Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for utfyllende og godt svar. 

 

Ser att jeg ikke er helt på jordet her da. 

 

Guttungen blir 6 I høst, og han elsker å være med På skytebanen (er ikke 30 skudd jeger) 🙈

 

Han begynte nå i vår å spørre om hvorfor vi gjør sånn og sånn på skytebanen, både DFS bane å jeger og fiske bane. 

 

Så jeg tenkte å bruke sommeren på å trene holdning og sikkerhet. Før jeg går over på litt avtrekk og stilling til høsten (hvis han er klar for det). 

 

Litt grunnen til spørsmålet er en diskusjon med kona. Som mente att neeeeei, dette er alt for tidlig. 

Selv er jeg oppvokst med mor som var DFS og konkurranse skytter, og begynte å skyte 22lr fra rundt 5 års alderen.

 

Jeg ble jo nyskjerrig på hvorfor hun mente dette, og da kom det frem, "han er alt for liten, og det skjer nok ulykker med våpen i verden", og hun dro ett eksempel på hvis han og noen kompiser finner ei rifle i skogen. 

Når jeg da forklarte att hvis ingen av disse guttene kan noe om dette, så er det større fare for att det skjer noe, enn hvis minst en av disse har god opplæring og respekt for skytevåpen, og vet å la det ligge til en voksen kommer. 

 

Hun kjøpte jo selvfølgelig ikke dette, til tross for att hun er født i en jeger familie, og selv har skutt siden 10 års alderen. 

 

Men da blir det holdning og sikkerhet i sommer, for han vil så gjerne lære. 

Og jeg er ikke den som skal sette en stopper for lærelyst. 

Så får jeg ta en ny diskusjon med kona til høsten 😅

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde den der med svigermor. Hun likte ikke at det er så mye våpen i huset. "tenk om ungene...", "selv i Politiet skyter de vådeskudd hele tida"
Mitt tilsvar er da at med trening unngår man det - og at amerikanerene skyter hverandre med en ladd pistol de fant under hodeputa er ikke så relevant her, hvor våpen, ammo og sluttstykker er låst inn i hvert sitt skap.. Men fikk grei forståelse for det.
Kona har jo blitt vant til det fra før vi ble sammen, så møtte ingen motstand der.

Før eller senere kommer de antakelig i kontakt med våpen, og jo bedre opplæring i forkant jo bedre. Tidlig, i små doser, med god kontroll, mer etterhvert. Positive opplevelser der, på vei til, og på vei fra. Vi kunne ha is på vei hjem om det ble skutt bra, og videre i den stilen.
Skal ikke fronte ungene for mye, men har utrolig mange gode opplevelser sammen, med diverse skyting. Både innendørs, på banen, og ute i skogen, med langholdsskyting.
Guttungen gav seg når han møtte konkurranse, og fikk nye interesser, men jentungen er på.

 

1575086931_IMG_1559(1).JPG.33401d5bdfa35fb0db04f74eb47e0a00.JPG

 

 

IMG_9064.jpeg.6e27f5eef19d398f92d71c5b45f4e602.jpeg

 

IMG_7256.jpeg.291efa8214581077ccc6d9772665043c.jpeg

 

IMG_8712.jpeg.b3a9a45472f6589019fc74c716c9aa70.jpeg

 

Dersom kona er skeptisk, og gutten er "med", så går det an å kjøre inn mye sikkerhet med lekepistoler og denslags.

Her i huset har vi kjørt følgende opplegg fra dag 1:
Alt som ligner på et våpen skal pekes i sikker retning, også plankegeværer. Det er lov å peke på motstanderen om man leker, men ikke på foreldre og sånt, og pekefinger skal være rett fram. Kontroll på pekeretning, uansett. Det er artig å se en 10-åring som skammer seg fordi han ikke hadde kontroll på retninga til Nerfen når han storma opp trappa.. 
Ved Nerf-krig og sånt, peking og skyting på utenforstående er DQ, og manglende kontroll på pekefinger tilsnakk. Samme med vannpistoler. IPSC-regler i praksis, med alt av lekevåpen, både inne og i hagen. Også med besøkende. Dette har egentlig blitt godt mottatt, og de føler seg "proffere" etter litt instruksjon selv når de er bittesmå, og prøver å etterleve det. Igjen, samme med besøkende unger. Og det virker betryggende på mor. En artig bieffekt er at alle holder selv hageslanger og skrudriller med pekefingeren rett fram 😅

Uansett hvor "god" eller vant man er, så virker "organisert trening" eller denslags også positivt. Skyttervesenet, eller lignende organisasjoner har "skyteskoler" og man har instruktører med utdannelse i å lære folk å skyte, og å lære barn å skyte, og det kan kanskje virke betryggende. DFS sin greie er jo å lære barn å skyte omtrent. Med statsstøtte.

 

K

 

 

 

 

Edited by M67
  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ja, den der "selv politiet har vådeskudd", har kommet opp ett par ganger. 

Kontret da med, hvor ofte leder du om vådeskudd I forsvaret (ja, jeg vet di forekommer uten att det kommer I media), der di ikke går rundt med ammo i kammeret (hvertfall når jeg var der). 

 

Ja, her har pipe retning kontroll blir terpet på fra den første dagen en lekepistol kom i hus. Og der er han utrolig flink. Og sier unnskyld, og forklarer hva han gjorde feil, før både mor eller jeg rekker å si noe. 

Samme utøves med vann pistol, utenom når vi har vannlek ute selvfølgelig 😅

 

Kontroll på pekefinger blir bedre og bedre, og det hender jeg ser att han kommer ut fra rommet sitt med en leke pistol med fingeren på avtrekkeren, så går han noen meter, stopper opp (og man ser att det kverner inni hoder) får noen sekunder, å så sier han "å, ja" og peker ringeren i piperetning over avtrekker. 

 

Har siden han ble 5, etter hans ønske, trent litt ligge stilling og avtrekk med luft gevær. 

 

Nå, etter å ha vært med på skytebanen en del i vår, så ønsker han selv å lære mere. 

Og jeg tenker jo automatisk att 22lr, evt 17hmr er rette veien å gå. 

 

Så igjen, tusen takk. 

 

Ja, di må liksom få bestemme litt selv. 

Skal man påtvinge en hobby, så tror jeg man lager ris til egen bak, og ingen ting annet. 

Bildene dine ser jo fantastiske ut. 

Og ønsker din datter absolutt masse lykke til videre i skyte karrieren 😊🍻

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

17 hmr kan du bare glemme. Skal poden bli god til å skyte trenges det menge titalls tusen skudd. Og en får like god trening med 22lr og luftgevær som med noe annet. De ivrig ste 8-9 åringene skyter gjerne 3-400 skudd i uka. og da vil det koste litt med 17 hmr kontra 22 lr eller luftgevær. I tillegg er det vel ikke mange innendørsbaner som tillater 17hmr. Det viktigste er at du har et våpen som størrelsesmessig er tilpasset den som skal bruke det. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, bardp said:

17 hmr kan du bare glemme. Skal poden bli god til å skyte trenges det menge titalls tusen skudd. Og en får like god trening med 22lr og luftgevær som med noe annet. De ivrig ste 8-9 åringene skyter gjerne 3-400 skudd i uka. og da vil det koste litt med 17 hmr kontra 22 lr eller luftgevær. I tillegg er det vel ikke mange innendørsbaner som tillater 17hmr. Det viktigste er at du har et våpen som størrelsesmessig er tilpasset den som skal bruke det. 

 

Har bestilt stokk til både 22 rifla og 17hmr som passer til hans høyde. 

Så lenge jeg har muligheten, så syntes jeg det var fornuftig. 

 

17hmr ene og alene fordi han selv ønsker å skyte på 50 meter.  Og da tenker jeg att 17hmr er mere egnet enn 22.

Beklager litt dårlig forklaring i teksten over. 

Mengdetrening med 17hmr blir dyrt det 😅

Link to comment
Share on other sites

Hjemme fikk man luftgevær og luftpistol i 5-6 års alderen. Disse våpna var da mitt ansvar og gamlingen hadde snekra sammen ett enkelt skap som jeg hadde som "våpenskap". Opplæring i våpenhåndtering kom vel i små doser, men det mest grunnleggende ble gitt før luftvåpen ble tildelt.

Dette er også noe jeg selv kommer til å gjøre med de små når den tid kommer. Når jeg ser tilbake på det så var det jo en veldig effektiv måte å lære at våpen alltid er tilgjengelig, det er et verktøy, men det skal aldri misbrukes og behandles korrekt. 

Om man blir noe bedre skytter av å starte tidlig skal jeg på ingen måte utrykke meg om, men at de små lærer av noe lignende er jeg sikker på. Denne lærdommen blir kanskje litt værre med ting som vannpistoler eller softgunn da de er laget og for å skyte på kompisene.

 

Forståelsen av akkurat hvor farlig våpen kan være er jo en informasjon som kan læres på veldig mange måter. Hjemme så ble dette veldig enkelt introdusert når jeg var en 10--11 år  ved å lære meg hvordan man skal avlive dyr (lærdom kjekt å ha på en gård). Etter å ha point blank skutt ei skadd ku så ble 22lr rifla mi. Dette kan jo vises på mange og bedre måter ved å heller skyte gjennom en planke eller lignende. Man kan få ungen til å klemme på armen sin for så å klemme på en 2*4. Etter å ha blitt enige om at mennesket er mye mykere så skyter du rett gjennom planken og dette kan kanskje forsterke forståelsen av alvoret. 

 

Ellers så er det bare å videreføre gode holdninger og det kan være like viktig å passe på at du ikke lærer bort uvaner. Fort gjort å ha lært seg ting som kanskje ikke er helt innenfor og da er det viktig å være påpasselig med dette. Alvoret blir litt borte om det blir sånn "gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør" fordi da blir alvoret litt borte. 

 

Oppsummert: Gi kidden ett luftgevær, la hen finne skyteglede, lær bort gode holdninger, fokuser på treffsikkerhet og teknikk i små doser fra starten. Våpen med dødelig sort trenger de ikke å kunne disponere alene før du mener de innehar forståelse, når denne har kommet vet du best selv. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, bardp said:

17 hmr kan du bare glemme. Skal poden bli god til å skyte trenges det menge titalls tusen skudd.

 

Nuvel, spørs nå hvor god man skal bli. Jeg anser meg selv for å være en ganske habil skytter, men jeg jeg har nok ikke kommet opp i flere titalls tusen skudd ennå. Inkludert luftgevær, miniatyr, jaktfelt, elgbane etc. Og når jeg tenker tilbake tok det ikke så fryktelig lang tid før jeg hevdet meg brukbart. Lenge før første 6,5x55-pipa var utskutt. Den er forresten ikke utskutt ennå heller. En eldre jeger kjøpte den og brukte den videre på elgjakt, men nå klarer han ikke skyteprøva lengre 😅

 

15 hours ago, bardp said:

Og en får like god trening med 22lr og luftgevær som med noe annet.

 

.22LR og luft er gull verdt! Salongrifle bør alle ha, alltid. Jeg liker .17 HMR også, men da i tillegg til salongrifla. Og en .22LR med standardammo og demper er nesten lydløs. Lyden bærer uansett ikke langt. .17 HMR er nesten ikke noe bedre enn sentertent rifle med demper. 

 

15 hours ago, bardp said:

De ivrig ste 8-9 åringene skyter gjerne 3-400 skudd i uka.

 

De finnes sikkert. For min del var det 25 skudd på 15 m hver fredag i vinterhalvåret. Da tar det en mannsalder, bokstavlig talt, å nå flere titalls tusen skudd.

Link to comment
Share on other sites

Vel jeg skyter nå 4-500 22lr skudd i uka stort sett året rundt. I tillegg kommer det ca 3.000 6,5x55 skudd i året. Så noen titusen skudd blir det fort. Har også 17 HMR som jeg skyter kråker med og til det er den glimrende men den er nå ikke egnet til trening med de prisene ammoen til den har. Og dessuten er 22lr vel så presis på 50m.  

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Bygda said:

Forståelsen av akkurat hvor farlig våpen kan være er jo en informasjon som kan læres på veldig mange måter. Hjemme så ble dette veldig enkelt introdusert når jeg var en 10--11 år  ved å lære meg hvordan man skal avlive dyr (lærdom kjekt å ha på en gård). Etter å ha point blank skutt ei skadd ku så ble 22lr rifla mi.

 

Det er omtrent slik jeg lærte hvor farlig våpen er også. Barna var med på saueslakting fra de kunne gå, tror jeg. Slaktemaske eller salongrifle. Og svakest mulig ammunisjon. Jeg tror faktisk ikke det ble brukt Long Rifle-patroner engang, men bare Long eller muligens bare Short. Men folkens, lås inn våpnene! Og ha kontroll på nøklene. Jeg og kompisen skjøt på blink med slaktemaske, ut av vinduet på gutterommet... Ikke var vi gamle heller.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, bardp said:

Vel jeg skyter nå 4-500 22lr skudd i uka stort sett året rundt.

 

Det er ganske mye. Jeg har nok sikkert gjort det selv enkelte uker da jeg var mest ivrig. Hvor mange timer trener du? Det tar jo litt tid det der. Den siste tida har jeg tatt med både sentertent og .17 HMR på skytebanen når jeg trenger. Rekker 20 skudd sentertent og 40-50 skudd .17 HMR på kanskje 1,5 time. Inkludert å henge opp skiver, gå fra og tilbake for å klistre etc. Old school, jeg liker skyting slik. Bruker jo to fulle arbeidsdager på å skyte 500 skudd med mitt tempo 😅

 

2 minutes ago, bardp said:

Har også 17 HMR som jeg skyter kråker med og til det er den glimrende men den er nå ikke egnet til trening med de prisene ammoen til den har.

 

Ja, det koster vesentlig mer. Nærmer seg samme pris som sentertent ammo på tilbud. Fort vekk 5,- pr. skudd i små antall. Jeg bruker faktisk .17 HMR som et billig alternativ til sentertent. Vurderte .223 Remington, men kom fram til at .17 HMR gjør samme jobben i et våpen som koster flere lapper mindre, og klarer seg med en demper til 500,- i stedet for 3-4000,-. Skyter man mye så adderes besparelsen over tid også. Så rent økonomisk kan man man på sikt kjøpe en .223 Remington i tillegg for de sparte driftsutgiftene.

Med .22LR blir regnestykket veldig mye bedre. Med dine 500 skudd/uke har du spart inn en Tikka T3x i .223 på 6 uker. Om vi regner 5,- kr differanse mellom .223 Remington og .22 LR. Så for den som skyter mye er det et stort poeng å bruke .22LR mest mulig.

 

 

2 minutes ago, bardp said:

Og dessuten er 22lr vel så presis på 50m. 

 

Teknisk presisjon når det er vindstille, kanskje. Om holdet alltid er akkurat 50 m. Til praktisk bruk på litt varierende avstander syns jeg .17 HMR er milevis bedre. Bommer fort ei kråke eller to i høyda med .22 LR om man ikke har stålkontroll på avstanden. Med .17 HMR er det rett på ut til 100 m. Men den lille rakkeren blåser lett ei kråkebredde sideveis, så vanskelig er det uansett. Det var .17 HMR som fikk meg til å innse at jeg kan ingenting om vind.

Jeg har et litt delt syn på .17 HMR. Klarer ikke helt å bli enig med meg selv om den dekker området til både .22LR og .223 Remington, eller om den egentlig ikke er særlig bra til noen av delene. Skulle jeg starta fra scratch med det jeg vet nå, så tror jeg kanskje valget hadde blitt én .22LR og én .223 Remington. Og ingen .17 HMR.

Link to comment
Share on other sites

Vel stort sett al min skyting med 22 lr foregår innendørs på elektroniske skiver. Var og trente i dag 160 skudd og det tok litt over to timer da inkludert en kaffepause mens jeg ladet opp nye 16 magasiner.

Skudd til 6,5x55 og 223 koster meg ca Kr 3,- pr stykk når jeg lader de selv. Så for meg er det billigere å skyte med  de en med 17 HMR.

All min skytetrening foregår med 22 lr og av og til luftgevær. Til konkurranser bruker jeg 22lr og 6,5x55. Til jakt bruker jeg 17 HMR, 223, 6,5x55, 30-06, 8x57.

Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (17 timer siden):

17 hmr kan du bare glemme. Skal poden bli god til å skyte trenges det menge titalls tusen skudd.
 

Enig i det med 17HMR. Men noen lærer fort, andre sakte. Mange unge er fint det jeg vil kalle gode lenge før 10 000 skudd. Andre er det ikke etter 100 000 engang. Du og jeg f.eks ;)

 

bardp skrev (17 timer siden):

De ivrig ste 8-9 åringene skyter gjerne 3-400 skudd i uka. 

Hvor skyter 8-9-åringene 400 skudd i uka?

 

K

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, Bygda said:

 

Oppsummert: Gi kidden ett luftgevær, la hen finne skyteglede, lær bort gode holdninger, fokuser på treffsikkerhet og teknikk i små doser fra starten. Våpen med dødelig sort trenger de ikke å kunne disponere alene før du mener de innehar forståelse, når denne har kommet vet du best selv. 

 

 

Mye bra i det du skriver. 

 

Men må bare presisere. 

Her har det aldri, og kommer ikke på veldig veldig mange år til å være aktuelt å la guttungen disponere dødelige våpen alene

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...