Jump to content

Model 1860/ 1867 antikke våpen.


Olemann

Recommended Posts

Det dukket opp et par gamle våpen i forbindelse med riving og rydding av noen gamle kott. Det er litt rust på dem, men ser ut til å være funksjonsnelle. 
Litt googling har skaffet litt info.

Den ene er en kammerlader M1860 produsert i 1865. Denne ser ganske original ut, samme serienr 5564 på alle deler. 

Den andre er en M1865 (rolling block) produsert i 1874. Serienr 19751 Denne ser ut til å ha fått ny kolbe en gang, løpet er også byttet/boret opp til kaliber 24 hagle. (Tror jeg) 
Vi er 5 søsken, men bare jeg som jakter. Det er lite aktuelt å skyte med disse, så alternativet er å preservere dem litt med olje og ha dem til pynt. 
Såvidt jeg kan finne ut er disse registreringsfrie, dvs at det ikke er krav til oppbevaring i våpenskap. Mulig da at andre av søskene vil ha disse, noe som er helt greit. 
Lurer i den forbindelse om noen av disse er noe særlig spesielle, dvs om de har noen verdi?

Ut fra egen googling antar jeg at M1865 har liten verdi, dvs ca 1500kr?

M1860 er jeg mere usikker på, men antar at denne er ombygd, dvs 5-10.000kr?

Uansett ikke aktuelt å selge inntil videre, men greit å ha litt historie og bakgrunn på dem. 5571B75F-911E-417A-8883-600057C45738.jpeg.8adb03e35ddda7b6e648240d62355276.jpeg3EDBF297-BD56-453C-A79D-1A5D583984CE.jpeg.30665a6498f9b4deb4d94e2286e21b0a.jpeg623AEF75-9671-4CCA-982F-CC60F6DF0578.jpeg.ec41bba91fb901d30229861f869332e5.jpeg6E18DE3C-BAC0-4F10-AD55-55996AFBD555.jpeg.f49f4b4fddec0630099067282cfe290e.jpegAA19710C-1909-4AB5-8159-DF0CDC38F460.jpeg.9c1a1b3f49af07fd2a8c44aa4ba2b6d4.jpeg1C42C9C2-B2DA-457F-A5D3-F215451379C9.jpeg.e59fe168989588c67cf8fb4f82ebd127.jpeg4DDE9744-C3D4-4315-BBE0-E4B1667F732A.jpeg.b3fcf7bcf05f4ffa5028d168c1463255.jpeg737DE16B-D13D-4D9E-875D-63F085A96E55.jpeg.85385a5682f4683c47b54f1fc46357b3.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Olemann skrev (2 timer siden):

Det dukket opp et par gamle våpen i forbindelse med riving og rydding av noen gamle kott.

 

Heldiggrisen! Det er jo sånt opptil mange av oss håper på å komme over en gang i levetida!

 

Jeg kan dessverre ikke si deg særlig mye om disse våpnene, annet enn at de ikke ser ut til å være i original tilstand.

 

Siden du ikke har fått noen svar enda, kan det være at de av forumets medlemmer som har greie på slikt, ikke har lagt merke til tråden din. Da er det et knep å nevne noen av disse i innlegget, da får de nemlig mail om at de er omtalt! Jeg kan jo hjelpe deg med å nevne noen som er aktive nå (i forumets "ungdom" var mange svært kompetente folk aktive, disse er antakelig ikke på forumet lenger, f.eks. @Trond ) Men @Vargen, @Vaquero, @Per-S og @Chiefen.v-2 kan kanskje si deg litt om disse våpnene.

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke så mye annet enn å google dette, men det hjelper litt å vite sånn omtrent hva ting heter og hvordan de pleier å se ut.

 

Kammerladeren har jo merkingen model 1860 4"' så den har opprinnelig vært en vanlig m/1860. Senere er den ombygget til patrongevær etter Lunds system modell 1860/67, dette ser vi av sluttstykket som har tennstempel og av utdrageren som er montert nedi bunn av låskassa.

Desverre, hvis spørsmålet dreier seg om verdi, så har den enda senere blitt ombygd til jaktvåpen. Stokken er kappet og sikter er byttet og/eller filt i stykker. I alle fall kjenner jeg ikke til noen modell som originalt skulle se slik ut, og det ligner mest på hvordan jaktvåpen ofte ble bygget med utgangspunkt i utrangerte militære våpen. Baksiktet er ikke det originale, eller er kanskje hele pipa hentet fra et annet våpen?

Lunds system hadde vel originalt randtenning for den militære ammunisjonen man hadde på den tiden, mens ditt eksemplar er sentertent. Jeg klarer ikke å se på bildet om sluttstykket er ombygd fra rand til sentertenning eller om det er laget slik fra bunnen av. Sentertenning var mer populært for sivilt bruk, da patronhylser kunne lades om og brukes flere ganger for mer økonomisk bruk.

 

Slike ombygde jaktvåpen er forsåvidt en viktig del av historien de også, men samlere flest vil ha ubesudlede militære våpen. Verdien er derfor lav, antakelig kunne man fått mer penger for den i deler enn som komplett våpen da det alltids er noen som skal reparere et gammelt våpen og mangler ulike deler av mekanismen. Et sentertent Lunds sluttstykke slik du har vil gjøre det mulig å skyte med et slikt gevær, enklere enn å lage randtent ammunisjon.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

@Vargenhar vel oppsummert det viktigste. I tillegg så er begge våpen angrepet av rust og begge våpen er mye ombygd. Det gjør dem lite attraktive for samlere. De er typiske eksempler på vanlige folks jaktvåpen. Rundt århundreskiftet var det ikke mange i Norge som hadde råd til nye jaktvåpen, de måtte klare seg med gamle ombygde militærvåpen. Ombyggingen ble ofte utført av lokale smeder med varierende dyktighet.

Kammerlader mod 1860 ble også brukt i skytterbevegelsen og ombygging til sentertenning kan tyde på at våpenet har blitt brukt der. Da ble ofte løpet kappet bak bajonettklakken og kammeret er ofte brotsjet opp til en patron som er litt tykkere enn den originale. Patronen er sentertent og kalles ofte 12 mm Hagen-Lund.

Årsaken til oppbrosjing er uviss, men kan være for å fjerne rust og slitasje i kammeret for å få sikrere ekstraksjon. Eller det kan være for å få alle kammerne like slik at en standard ammunisjon levert til skytterlagene passer i alle våpen på en slik måte at hylsene kan lades opp flere ganger.

Bruk våpnene som veggpynt, de er en del av Norsk våpenhistorie.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Takk for gode svar. 
Da har disse mest nostalgisk verdi. 
Gården jeg er oppvokst på har vel aldri vært særlig velstående så det rimer godt at det er bygd om på enkleste måte til jaktgevær. Jakt har imidlertid alltid vært nødvendig matauk her så våpen har vært viktig. 

Et lite spørsmål på siden. 
Har ikke noe interesse av å pusse opp disse våpnene, bruksmerker og litt rust er en del av sjarmen og historien. 
Vil imidlertid stoppe rusten fra å fortsette, samt fjerne det som er løst med en stiv børste.
Vil vanlig våpenolje i løp og et tynt lag utvendig være greit nok som preservering? 
Mulig jeg gjør et forsøk på å demontere stokken også, men dersom skruene sitter tror jeg den bare får være på. 

Link to comment
Share on other sites

Olje er mye bedre enn ingenting.

 

For langtids konservering vil jeg faktisk anbefale Biltemas "beskyttelsesolje", den tørker inn til et voksaktig tynt belegg som ser ut til å beskytte bra mot rust. Bruker dette både på våpen og på en dreiebenk som står i en fuktig garasje.

 

Skal du gjøre en grundigere jobb med å stanse pågående rustangrep og forhåpentligvis få børsene til å se like pene ut om 100 år, så må de demonteres for å komme til i alle kriker og kroker. Viktig å ha skrujern som passer akkurat i hver skrue, da er det større sannsynlighet for å få løsnet ting uten at skrujernet glipper og ødelegger skruehoder. Jeg pleier å slipe om noen rimelige bits til de passer akkurat i sporet. Ha på noen dråper tynnflytende olje på hver skrue og la det stå noen dager før du prøver å skru, det øker sjansen for å lykkes.

 

Den mest skånsomme måten å nøytralisere rust er å IKKE bruke stive stålbørster eller lignende, men å først avfette og så koke i vann eller dampe våpendelen. Dette omdanner rød rust Fe2O3 til "blånering" Fe3O4, så man får en kjemisk stabil mørk overflate i stedet for aktiv rust. Gjort riktig gir dette et tilsynelatende urørt gammelt utseende uten ferske riper etter børsting eller pussing, men man har "drept" rusten så det ikke forverres. Rett etter koking ser det forferdelig ut, men det er helt overfladisk og løst. Puss bort det løse belegget med fineste sort stålull, grad 0000 som fås kjøpt på fargehandel. Dette fjerner ikke noe intakt stål og lager ikke riper, i motsetning til en stålbørste. Hvis du ser i posthistorikken min, så har jeg vist et eksempel på hvordan man kan dampe en hel børsepipe med forholdsvis enkle midler. Eller se på Mark Novak på YouTube, han lever av å reparere gamle våpen og er flink til å forklare ting. Det er en del jobb, men det er ikke vanskelig og gjør ingen skade såfremt du klarer å demontere uten å ødelegge noe.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...