Jump to content

Spørsmål om oppbevaring


FinnHarr82

Recommended Posts

Er relativt ny entusiast med 8 våpen (blanding av airsoft og luft) og prøver å være snill borger å lese meg opp på regelverk.

 

Fant §6-6:

https://lovdata.no/forskrift/2021-05-07-1452/§6-6

 

Luftvåpen, til og mer airsoft, er definert som skytevåpen og faller derfor under §6-6 etter ordbruk:

https://lovdata.no/forskrift/2021-05-07-1452/§2-3

 

Så det jeg lurer på, alle mine våpen er avhengig av co2 gass. Holder det da at jeg låser ned gassen som "vital del"? Eller blir det å regne som en del av ammunisjon. Blir vel som å låse ned tanken til PCP eller fjøra til en springer? Ergo vital del...

 

Har 2 av dem på veggen og lyst å henge opp et tredje, og det hadde sugd litt å måtte låse alt ned. Har ikke så stor skuff eller skap som kan låses heller, så måtte mekka til noe.

 

Hvordan tolker dere og forholder dere til lovverk om oppbevaring?

 

Edited by FinnHarr82
Link to comment
Share on other sites

Nei du har nok rett.

 

Men har nå lest med ørneblikk igjen og igjen.. Og sitter nå igjen med en litt annen oppfatning av lovverk.

Sitat

 

§ 6-6.Krav til oppbevaring av skytevåpen og ammunisjon som ikkje er løyvepliktige

 

Krava til oppbevaring etter dette kapitelet gjeld også for haglevåpen som er friteke frå løyveplikt etter § 2-3 nr. 8, samt for ammunisjon til slike haglevåpen.

 

Andre skytevåpen som er fritekne frå løyveplikt, eller vital del til slike skytevåpen skal oppbevarast nedlåst i skap, skuff eller annan låsbar innretning eller fastlåst til vegg. Krava til oppbevaring etter denne føresegna gjeld likevel ikkje for skytevåpen som er lovleg deaktiverte.

 

 

Det at de eksplisitt sier hagla som allerede er nevnt i listen med luftvåpen som en inklusjon fra §2-3 og aktuell for §6-6, i tillegg til andre skytevåpen som er fritatt (hva enn det måtte være).

 

Antyder for meg at dette gjelder ikke våpen som ellers er listet i §2-3, unntatt haglevåpen det eksplisitt refereres til.

 

Er jeg på bærtur? Kan da oppbevare luftvåpen opp til 4.5mm litt som man vil? Selvsagt forsvarlig.

Edited by FinnHarr82
Klarifisering
Link to comment
Share on other sites

Jeg oppfatter det slik at hagle som er fritatt for løyveplikt etter § 2-3 skal oppbevares i godkjent våpenskap mens andre våpen som er unntatt løyveplikt, herunder luftvåpen, skal oppbevares nedlåst eller fastlåst. 

Link to comment
Share on other sites

Kanskje like greit å være på den trygge siden og låse de ned i kofferter i det minste.

 

Forøvrig, gammel artikkel jeg kom over mens jeg googla.

 

Drøyt at advokat kaller luftpistolen CP99 ordrett for "softgun-leke" og "leketøy" og ser ut som de slapp unna med at CP99 ikke engang er et våpen selv om det står tydelig i loven, bare fordi det er et replikavåpen. Gjør at man har litt lyst å gi faen hvis ikke engang jussen skjønner seg på ting... På den andre siden hadde han kanskje kalt det for noe helt anna hvis han var anklager og ikke forsvarer.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/sport/2013/04/03/170649/norsk-landslagsspiller-domt-for-oppbevaring-av-vapen

Link to comment
Share on other sites

Sorvoll skrev (På 27.5.2022 den 21.52):

Jeg oppfatter det slik at hagle som er fritatt for løyveplikt etter § 2-3 skal oppbevares i godkjent våpenskap mens andre våpen som er unntatt løyveplikt, herunder luftvåpen, skal oppbevares nedlåst eller fastlåst. 

 

Klarte å forhøre meg med advokat som forklarte legalesen for meg i detalj og du hadde helt rett. Bare jeg som ikke kan lese godt nok. Mente ikke å tvile på deg, liker bare å bekrefte ting. Kona mener jeg plages av perfeksjonisme.

 

Sønnen min har en airsoft rifle høyt på vegg som han eller venner ikke når opp til, tror jeg tar det som en dømme/på eget ansvar type ting siden det kun er airsoft og lar det henge inntil videre. Resten av luft/air er allerede i kofferter da det er håndvåpen. Eier ingen hagle lenger så heldigvis ikke noe bryderi der. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...