Jump to content

Løpende elgbane som fungerer - noen som har?


Sigurd

Recommended Posts

Vi har en tre år gammel elgbane som egentlig aldri har fungert skikkelig. Den har vært hjemsøkt av problemer helt siden den var ny. Ifjor fungerte den sånn noenlunde i åtte-ti kvelder, men nå har den "dødd" nok en gang. Stopper etter 3 meter - rett før den når "toppfart". Leverandøren befinner seg 80 mil unna og har ca 10 000 andre oppdrag, så den hjemsøkte elgen her på østlandet blir nok prioritert laaaaangt ned (kanskje tilogmed forståelig nok). Jeg er så sykt lei av å feilsøke på dette anlegget, at jeg orker snart ikke mer. Nå er jeg på "galeien" for å anskaffe en ny. Spørsmålet da er om noen foreninger/lag her inne har en løpende elgbane som faktisk fungerer? Min våte elgbanedrøm er en elgbane som ikke bare kan gå i "konkurransefart", men en som kanskje også har et noe mer relevant "jegertreningsprogram" - f.eks. at den stopper et stykke utpå og stater igjen etter 10 sek eller noe sånt. Og ikke går i konkurransefart, men mer som en "normal" elg i skogen. Selvsagt må den kunne kjøres i konkurransefart også, slik at elgbaneskytterne som konkurrerer også får god trening. Noen som har tips til leverandører på østlandet?

 

Dagens anlegg har ei vogn som går på aluminiumsskinner. Vogna er OK, skinnene og grunnarbeidende under er OK, anvisningssystemet (Megalink) er helt OK. Motorstyringen er så langt fra OK som det går an. Det sitter en Yaskawa V1000 der, pluss noe mer koblinger og brytere.

 

Noen som har tips til leverandør av løpende elgbane som faktisk fungerer? Og som f.eks. har kontor/montører på østlandet et sted?

 

mvh

Sigurd

Link to comment
Share on other sites

Jeg lagde i sin tid styringen til elgbanen her jeg holder til. En Omron PLS og Yaskawa frekvensomformer. Den har vel gått uten problemer i 15-20 år. Var innom der i fjor og fikset en liten programendring or å få en ny funksjon. Dette er da ikke noen rakettvidenskap og en hvilken som helst automatikker eller automasjonsingenør bør da enkelt kunne fikse et slikt problem.

Link to comment
Share on other sites

Endebrytere ja.

 

Jeg kan svært lite om automasjonsteknikk. Tipper PLS'n sitter i omformeren et sted, men jeg har jo cirka null peiling på hvor jeg skal koble til en PC (er jo en USB kontakt på omformeren, så jeg tipper jo det er der), ei heller hvordan jeg skal snakke med den. Sensorfeil ... tja , det er jo ingen andre sensorer på den enn endebryterne såvidt jeg kan se. Mulig hele greia baserer seg på hvor mye strøm motoren trekker? Som sagt, jeg er så sinnssykt lei av å trykke på omformeren og endre verdier jeg bare har vage antagelse på hva er. Jeg får kanskje prøve å finne en automasjonstekniker i området da, som er villig til å se på saken.

 

Men det er altså ingen som vet om et firma som leverer noe fiks ferdig? Som ikke ligger 80 mil unna og aldri har tid.

 

Sigurd

Link to comment
Share on other sites

Å koble til en PC for å finne ut noe kan du nokk bare glemme. For det første må du kunne både PLS og omformer. For de andre må du ha de riktige programmene på PCen og de er ikke gratis. Få tak i en som kan dette og som vet hva han holder på med.

Hvor er nå denne elgbanen din ?

Edited by bardp
Link to comment
Share on other sites

Det er elgbanen til Ås JFF / Aas Skytterlag det er snakk om. På Ålerudmyra skytebane i Ås, litt sørøst for Oslo. Enebakk JFF har samme system og noe av de samme problemene som vi har.

 

Ja, det er jo i og for seg det jeg prøver på her, å få tak i noen i nærområdet som kan dette og som vet hva han/hun holder på med....

Link to comment
Share on other sites

Nå sier jo ikke innlegget ditt noe om hvilken styring banen er utstyrt med. Det er en frekvensomformer der og om det skulle være der feilen finnes burde det (vanligvis) komme frem som en feilkode  i displayet på den.

Uansett, kontroller iaf om dere har akseptabel spenning frem til omformer både før og under drift. Sjekk også at det ikke er noe mekanisk feil, som dårlige lager osv. med anlegget som evt. overbelaster systemet.

"Våte elgbanedrømmer" er slett ikke utenfor rekkevidde  og trenger heller ikke koste skjorta, men det fordrer noen som kan programmere og koble opp uten å fakturere timer med moms.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kontaktinfo til en svensk produsent hvis det er behov.

De mest brukte viltmålbanene i Sverige og Finland går mye mer enn banene i Norge. 

I Sverige har de jo også elgtesten med "dobbeltskudd".

 

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Ja takk, jeg vil veldig gjerne ha kontaktinfo - selvom det er til en svensk leverandør. Jeg vet jo at de driver mye mer skyting på viltmålsbaner i Sverige (og Finland) enn her, så jeg vil vel tro at et anlegg fra en slik leverandør har en kvalitet som er mer enn bra nok for oss.... Send på PM hvis du helst vil det. Takk.

 

Vurderer å få tak i en automasjonstekniker her i området også, men et par kjappe Google søk ga ikke så voldsomt med info. Mest firmaer som driver med lysbrytere som kan snakkes til og denslags - såkalte "smarte hjem". Jeg vil ha en smart elg, ikke et smart hjem.

 

Sigurd

Link to comment
Share on other sites

Om jeg tolker TS rett har de kjøpt en pakke som er komplett med bane, vogn, drift og styring. Om denne ikke har virket som forutsatt fra dag en, er det vel snakk om en reklamasjon? Og det kan i tillegg virke som om at leverandør ikke står bak produktet, og ikke er villig til å få bragt det i orden. Hva med å bruke kjøpsloven?

En elgbane skal gå problemfritt i tiår om den får vedlikehold og slitedeler byttes. Det er selvsagt lett for meg å si når "halve" laget består av elektrofagfolk og mekanikere, men uansett, som nevnt over, før man påberoper produktfeil, må man sikre at det ikke er andre/ ytre omstendigheter som er årsak.

Installasjonen må være ihht produsentens anvisninger, herunder plassering og justering av endebrytere/ givere, kabling og  spenningstilførsel. Vogn gå lett og den må ikke ha mer vekt enn forutsatt, iaf om motor og omformer et dimensjonert "akkurat". Feks vil ei Megalinkskive med radioskap/ batteri veie noe mer enn ei pappskive. Er det dimensjonert for denne vekta. Feil på spenningstilførsel (spenningsfall), kabling eller motor, samt evt overbelastning som følge av at vogna er for tung/ sein å få i gang bør komme frem som feilkoder på omformer. (Går feks vogna uten feil om skiva fjernes?) Innstilling av omformer burde vært gjort fra leverandør, men det skal i prinsippet holde å legge inn motordata og fornuftige rampetider. I tillegg bør en sjekke at det ikke er fukt/ korrosjon i komponenter som kan være årsak. Feks bør skap for både omformer og styring være utstyrt med varmeelementer for å sikre mot dette.

En "vanlig" elektriker med et snev av industrierfaring bør kunne sjekke dette for dere.

Nå er det snart en mannsalder siden elektrofaget var min hovedbeskjeftigelse, så det er sikkert andre her inne som kan gi bedre råd. 

Link to comment
Share on other sites

Nå var vel neppe denne banen kjøpt av en privatperson så forbrukerkjøpsloven kan vel neppe brukes her. 

Nå kjenner jeg ikke dette anlegget men så mange givere er det da vel ikke snakk om.

På det anlegget jeg i sin tid lagde var det kun tre induktive givere. En på parkeringsposisjonen for vogner og to som telte pulser fra fire flagg på vinsja. Pulsene fra giverne på vinsja gikk til en inkrementell teller i PLSen som holt styr på hvor elgen til en vært tid var. Så var det bare grenseverdier som som fortalte vor de forskjellige posisjonene på banen var. Ikke så mye som kan gå feil da. Giveren på vognas parkeringsplass nullstilte telleren vær gang elgen forlot parkeringsplassen i tilfelle anlegget hadde vært avskrudd og telleren derfor ikke var riktig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...