Jump to content

Avvik på første skudd med 22 lr


bardp

Recommended Posts

Bly skrev (3 minutter siden):

Og der ramla alle .22LR kit til STR med 50% i bruktpris😂

Why? Det affiserer noen få  % av pipene.. Jeg tipper at årsaken til blyiinga (som jo ikke skal forekomme, egentlig) er et sted mellom dårlig vedlikehold, sand på patroner, overflateruhet i løpene (altså dårlig kvalitet), og kanskje dårlig ammunisjon, som gir mer blying pga. f.eks. lite fett.
Blyet kan uansett fjernes på mange andre måter, enten i skippertak, eller regelmessig.
 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg aldri opplevd så store avvik som det her vises til. Men jeg skyter 22 lr vanligvis fire ganger i uka. Og første skuddet er stort sett alltid en nier, andre skudd en dårlig tier og så går den som den skall. Men en nier på første skudd er jo nokk til at en bommer på en kråke på 100m. Om dette er løsningen vet jeg ikke men kanskje noe og tenke på.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg var en ung og slank slyngel som jakta på ender, kråker og skjor med salong ble jeg fortalt av høvdingen at det var lurt å sette to skudd i et råttent tre i bakhagen før jeg gikk ut. Ikke at det gjorde underverker for fangsten, det ble mange skudd i vannet over og under endene med en Fontaine med fast 4x på toppen og avstandsmåling etter boermetoden. 

Mulig dette er et skikkelig dumt spørsmål som viser hvor lite jeg kan. Men hvor lenge varer 'pusseskudd' i .22LR? Er kveldsjakta OK hvis man har skutt 'pusseskudd' på morgenen?

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (27 minutter siden):

Hvis nå alle skal begynne å bryte tør stålull gjennom sarte 22 piper så vil ikke jeg ha de etterpå for å si det sånn😉 (ikke sandskutte piper heller for den del)

Tror du at et par runder med stålull ødelegger stålet i pipa? Sliter i stykker bommene? Eller?

Link to comment
Share on other sites

Er det noen vitenskapelig grunn til at man tar på seg silkehanskene og pusser kun i skyteretningen på .22, mens 6,5-en skrubbes uten skrupler?
Er ikke stålkvaliteten i pipa akkurat like god?
Se bort fra at behovet for rengjøring på .22 er mye lavere.

Link to comment
Share on other sites

Albatrost skrev (14 minutter siden):

Er ikke stålkvaliteten i pipa akkurat like god?

Visstnok, så er stålet i piper i sentertente kalibere hardere - eller overflaten er hardere, pga. karbider og nitrider som dannes under avfyringen. 

 

Bly skrev (46 minutter siden):

Hvis nå alle skal begynne å bryte tør stålull gjennom sarte 22 piper så vil ikke jeg ha de etterpå for å si det sånn😉 (ikke sandskutte piper heller for den del)

Godt poeng. Ikke at jeg tror det nødvendigvis ødelegger noe (og det vil fjerne bly) men spørsmålet er mer hvem som gjør det, og hvordan. Jeg tror fremdeles den største fienden til 22LR-piper i DFS er alle som tømmer ammoeska på gulvet/ bakken og plukker derfra.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (14 minutter siden):

Godt poeng. Ikke at jeg tror det nødvendigvis ødelegger noe (og det vil fjerne bly) men spørsmålet er mer hvem som gjør det, og hvordan. Jeg tror fremdeles den største fienden til 22LR-piper i DFS er alle som tømmer ammoeska på gulvet/ bakken og plukker derfra.

Etter det jeg har erfart bruker vel stort sett alle hurtigladere og da går nå skuddene inn i magasinene uten at kulene er i kontakt med annet en hurtigladeren. Det jeg er mest spent på er om dette vil kunne eliminere nieren på første skudd.

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, Skaubjønn said:

Tror du at et par runder med stålull ødelegger stålet i pipa? Sliter i stykker bommene? Eller?

Kanskje ikke to runder, men over tid så er jeg mere usikker. Bommene er mikroskopisk og stålet er ofte veldig mykt. Nå har ikke jeg dreid på mange 22 løp, men de jeg har dreid på var soft.

5 minutes ago, M67 said:

Jeg tror fremdeles den største fienden til 22LR-piper i DFS er alle som tømmer ammoeska på gulvet/ bakken og plukker derfra.

Det er ikke bare DFS, men ja, jeg tror fort det også kan bli døden for pipa på ett eller annet vis.

 

En grei som man bør tenke på er at 22 pipa skal man ha 10 tusenvis om ikke 100 tusenvis av skudd i, mens en 6,5 går i bøtta etter noen tusen skudd. Da er det kanskje ikke så viktig å ta vare på den, og kruttet som forbrenner tar helt fint liv av den raskere enn man klarer med stålull. Ikke at jeg ville brukt stålull på en sånn pipe heller. Det finnes helt sikkert bedre redskaper 😉  Jeg har prøvd et system til pistol som bruker en kopper/messing grid over en hard gummiplugg. Det var veldig effektivt til å dra ut blykakker som satt fast i løpet. Men dette systemet var til 9mm, og jeg vet ikke om det finnes til 22?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har de siste 20 årene skutt mellom 50 og 100 000 skudd med en 200str pipe med to-tre puss i året. Pipa får fint den, men den setter første skudd i 9ern over. Hver gang. Den er ikke kronet eller noe på 20 år. 
Og nei, jeg kommer ikke til å begynne å polere den mellom hver bruk for å eliminere det problemet. 
Jeg tror nemlig at det er lettere å skade kroningen med sådan puss, som igjen fører til ny kroningsjobb, osv.... 

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (2 timer siden):

En grei som man bør tenke på er at 22 pipa skal man ha 10 tusenvis om ikke 100 tusenvis av skudd i, mens en 6,5 går i bøtta etter noen tusen skudd. Da er det kanskje ikke så viktig å ta vare på den, og kruttet som forbrenner tar helt fint liv av den raskere enn man klarer med stålull

Det er et godt poeng. Selve skytinga ødelegger den fortere enn nesten alt du kan finne på faktisk.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Litt anekdotisk bevis; Mitt 22-løp til Sauer er vel omtrent like gammelt som @høggern sitt. Etter ammobytte begynte den å kaste gradvis mer på første skudd, helt ut i sjuer hvis den fikk stå i fred i fem dager. Vanlig puss gjorde vondt verre, sannsynligvis fordi jeg pusset vekk fett så det blya mer. 

 

Fire drag med olje, stålull og olje igjen og nå skyter jeg *.7 på første skudd. Så de er nok inne på noe. 

Link to comment
Share on other sites

boble skrev (3 minutter siden):

Fire drag med olje, stålull og olje igjen og nå skyter jeg *.7 på første skudd. Så de er nok inne på noe

Det er det jo ingen tvil om. Men fokus bør være på hvordan man unngår blying, hvordan man får det vekk har vært kjent i århundrer... 
Jeg har hatt flere 22LR-rifler, den neste som har hatt dette problemet, dog knapt merkbart er 200STR-22-settet. Jeg fikk gjerne høye 9-ere på 1. skuddet, og treffpunktet satte seg ikke før etter ihvertfall 3 skudd. Jeg oppfattet det dog ikke som et problem, men av en eller annen grunn bestemte jeg meg for å pusse grundig, med kobberbørste, og med "Rimfire Blend", og løpet ble pusset til skinnende blankt, bekreftet med boreskope. Ca. samtidig bytta jeg ammunisjon - dette er flere år siden, 10 000 vis av skudd, og ingen pussing i mellomtiden. Men problemet er i stor grad borte. Jeg kan skyte 10.9 på første av og til.

En ting jeg tenker er at dette kan være grunnen til at noen 22-skyttere er fanatiske på puss, og at man MÅ pusse og ofte. Mens andre "aldri" pusser, og ikke skjønner vitsen. Kanskje har de første et løp, eller ammo, som blyer, mens de andre har et glatt løp, eller bruker ammo som ikke blyer?

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Når jeg ikke pusser 22-Saueren, og den har stått noen dager, setter den første skudd litt til venstre (ca. 10,3?). Jeg tørrpusser vanligvis våpenet etter skyting, og merker liten forskjell med førsteskuddet fra tørt løp.

 

Men skrekkfortellingene om "kastet" førsteskudd, store mengder bly i løpet, og "frelsen" ved å ta stålulla fatt, gjorde såpass inntrykk at jeg fant fram noe fin, såpefri stålull, og ga løpet 3 omganger.

 

Jeg la et hvitt ark under munningen, og det ble, ganske riktig, noen ørsmå fjun på papiret. Men de aller fleste av disse ble tatt opp av magneten.

 

Min konklusjon er derfor at vanlig puss, med pusselapper og olje, er bra nok. Jeg har, riktignok, omtrent bare skutt med SK Standard Plus, og litt Lapua Center-X, de siste 10 årene.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Ikke glem 1.skuddet med demper og sentertent ammo!  Det går garantert ut.  Smeller gjør det og pga oksygenet som ligger inne i dempern.  Vi må få til tilførsel av CO2 for å fylle dempern før førsteskuddet. Skulle gå greit det nå, Erna la jo en god del milliarder på bordet for å få til CO2-innsamling.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...