Jump to content

Smøre og olje ny hagle?


Farfarsnus

Recommended Posts

Hei!
Har nettopp kjøpt meg en ny Beretta SP og lurer på om jeg burde smøre og olje den med en gang? 
En annen ting jeg lurer på er om det har noe å si at haglen (bortsett fra forskjeftet) ligger lagret i koffert?
Vil det påvirke smøringen på noen måte at haglen ikke er satt sammen mesteparten av tiden?

Takk på forhånd!

Link to comment
Share on other sites

Et helt nytt våpen har ofte preserveringsmiddel smurt på. Jeg pleier å ta far hverandre, rengjøre, og olje et nytt våpen med en gang.

 

Du burde prøve å lagre et sted med litt fri omgang av luft. Ellers kan fukt bygge opp og hagla begynner å ruste. Skumgummifuteral er absolutt verst på dette.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Grattis til godt valg av hagle!

 

Du vet sikkert at treverket i kolben krever annen olje enn vanlig våpenolje som  du bruker på stålet.- Unntaket (som jeg vet om) er Balistol - som kan brukes til det meste og er et bra produkt.

Anbefaler ellers at du kjøper klikkpatroner og bruker de ved tørrklikking - en tube med spesialfett til chokene varer uendelig, selv om du også bruker til hengslebolter o annet der et tynt lager fett er bedre og mer naturlig enn olje.

Ved godt stell varer din Beretta et langt jegerliv...og litt til ,😅

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar!

Da er det nok best å rengjøre og olje våpenet før bruk. Kan vel ikke skade å olje treverket litt heller, når jeg først er i gang. 
 

Klikkpatroner og olje til treverket har jeg kjøpt etter anbefaling i butikken. Har også en tube med fett som de anbefalte å bruke på chokene. Da bruker jeg litt av det på mest utsatte friksjonsflatene. 
 

Bruker dere forresten noe for å rengjøre utsiden av pipa? Eller er det best å tørke av med en fille og ta på litt våpenolje når man rengjør våpenet?

Link to comment
Share on other sites

Viktigste er å tørke over metall og stokk med en "ren" fille etter bruk. Tar 2 sekunder. Dra gjennom løpet med en boresnake. Har d vært fuktig så tørk av fuktighet før du oljer og tørker av. Husk at fingermerker/svette og ikke minst blod på metall og blånering kan sette permanente flekker raskt. ville forresten droppa å olje opp en ny Berettastokk. Holdbar finish der altså...best å vente t behovet melder seg etter et par år. Før jakta bruker jeg heller en god våpenvoks på stokken. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...